• Denne e-posten er ikke ekte og dersom du har mottatt den må du ikke trykke på linken og bekrefte dine opplysninger.

    FOTO: Illustrasjon: Skjermdump

Finn rammet av spam

E-post ber brukerne bekrefte passord og kredittkortinformasjon.

Les også:

Flere brukere av nettmarkedet Finn.no har de siste dagene mottatt en e-post som ber dem bekrefte brukerinformasjonen som de har registrert på Finn.

Men dette er et forsøk på svindel og ingen bør trykke på linken som er i e-posten.

- Slike forsøk på phishing er dessverre en utfordring som vi opplever med jevne mellomrom. Vi jobber aktivt for å stoppe problemet og kommer med tiltak mot svindlerne, men de kommer også med stadig nye forsøk, sier pressekontakt Lene Kallum til Aftenposten.no.

Godt laget



Hun ber alle brukere merke seg at Finn.no aldri vil sende ut e-poster der de ber om brukerinformasjon, kredittkortopplysinger eller lignende. Denne informasjonen vil du bare måtte oppgi når du skal benytte deg av tjenestene på nettstedet.

- Mange av disse e-postene er godt laget og de ser ut som om de kommer fra oss så det er forståelig at folk tror de er ekte. Men det bør ringe en bjelle når noen ber deg oppgi slik informasjon, sier Kallum.

Hun ber alle som har mottatt e-posten om å sperre avsenderen og å sende en e-post til kundeservice hos Finn.no. Forbrukere kan også kontakte sikkerhet@finn.no ved mistenkelige henvendelser.

Sperr kredittkortet



Dersom du allerede har oppgitt informasjonen som e-posten ber deg om, bør du kontakte banken din og sperre kredittkortet. Du bør også bytte e-postadresse og passord på Finn.no.

Finn.no har lagt ut flere gode råd til brukere på sin hjemmeside.

- Dette er en evig kamp mot svindlerne. Vi ber alle som bruker nettet om å være våkne og skeptiske til å gi fra seg opplysninger. Finn.no vil som sagt aldri be deg om å oppgi slikt, sier Kallum.

Finn og Aftenposten er begge eid av konsernet Schibsted.