– Dette virker jo ikke så veldig lovende ...

En gruppe middelaldrende nordmenn står på terrassen til Northern Escape Heliskiing og sipper morgenkaffe. Utenfor høljregner det. Det er mars måned og ingen har sett snø siden de landet i den lille byen Terrace, to timers flytur fra Vancouver og inn i Canadas tilsynelatende endeløse villmark.

Kvelden i forveien var det gjennomgang av sikkerhetsutstyr, helikopterinstrukser og skredtrening. Nå virker det hele litt overflødig.

– De siste årene har vi hatt mye av værfenomenet som kalles pineapple express. Det vil si varm og fuktig luft som kommer fra Hawaii. Temperaturen ligger fire grader over normalen og resultatet er halvparten av snømengden vi pleier å ha. Men det snør i fjellet når det regner her nede i lavlandet, sier Øyvind Aanes.

Med flere sesonger bak seg som heliskiguide i Canada, vet nordmannen hva han prater om. Hver vinter kjører han over 300.000 høydemeter med pudder uten å krysse et spor.

VERDENSKLASSE: Norske Øyvind Aanes jobber som heliguide i Terrace hver vinter. En krevende jobb, men med dager som denne på kontoret ...
HANS KRISTIAN KROGH-HANSSEN
HJULVISP: Det blir lett snøstorm når et helikopter lander i nysnø. Helikoptrene hos NEH tar maks seks personer, som er en fordel med tanke på mindre grupper når man kjører på ski. Og du kommer deg raskere til toppen.
HANS KRISTIAN KROGH-HANSSEN

– Så hvor mye snø er det i fjellet?

– Det ligger bare fire til fem meter på toppene. Vanligvis har vi nærmere 10 meter på denne tiden. Vi har derimot 5500 eksklusive kvadratkilometer med helikopterløyve til å finne gode forhold på. Det er ganske mye med tanke på at hele Jotunheimen er 3500 kvadratkilometer stort. Dere vil bli overrasket, smiler han og gir klarsignal til at vi kan lette.

JOMFRUELIG: Man krysser sjeldent eller aldri spor når man er på heliskiing. Avhengig av gruppestørrelse og destinasjon. Små grupper er å foretrekke for den beste opplevelsen.
HANS KRISTIAN KROGH-HANSSEN
HOLD PÅ HATTEN: Det er strenge sikkerhetsrutiner når man flyr helikopter på skitur. Spesielt når man blir sluppet av og går inn i helikopteret. Marianne Hemmestad holder på sekker og skiutstyr i det helikopteret tar av.
HANS KRISTIAN KROGH-HANSSEN

En meter i døgnet

Etter å fløyet ut av tåken i lavlandet, åpner utsikten seg til noe av det mest spektakulære skiterrenget på kloden. Alpine topper stuper ned i rullende åser og over i kupert skogsterreng med gigantiske redwoods, halvkledde i puddersnø.

Stemningen i helikopteret stiger i takt med rapporten fra piloten; 30 centimeter tørr styresnø over natten og i morgentimene. Slik det pleier å være.

– Noen ganger kommer det over én meter i døgnet. Da blir det som regel mye kjøring med cat, eller beltemaskin. Det må være god sikt for å fly, men de fleste kunder får en god andel heliskidager ut av et ukesopphold, sier Øyvind.

  • Hvor vil verdens største reiseguideselskapet sende deg i år?
PUDDERGLIS: Norske Marianne Hemmestad klarer ikke la være å smile på vei ned. – Heliskiing handler om det beste av skikjøring - og det er virkelig en annen verden å komme til, sier hun.
HANS KRISTIAN KROGH-HANSSEN

Bjørn Sloth er del av den norske gruppen. Han har vært på heliskiing i Canada flere ganger med forskjellige operatører. Nå snurper han konsentrert igjen alle åpninger hvor snø kan komme seg inn i skidressen.

– Folk forventer jo å fly hver dag, men det er sjelden vare. Derfor er back up med cat så viktig. Det er også fint med variasjonen du får med catskiing i skogen. Det er ofte der man har den beste snøen, og man får kjøre i brattere terreng mellom trærne. Men helikopteret gir jo definitivt flest høydemeter på en dag. Hele pakken med heliskiing er en opplevelse for livet, sier han før de brede pudderplankene pekes nedover fjellet.

  • Trenger du tips til skiturer?
ANANAS-FØRE: Til tross for ingen snø i lavlandet da vi besøkte Terrace, var det mer enn nok i høyden. Vi hadde to heli-dager, og tre cat-dager på vårt besøk. Det var etter statistikken en dårlig uke i mars.
HANS KRISTIAN KROGH-HANSSEN
LUKSUS: Prisene varierer mye hos heliski-operatører. Her fra «før middag snacksen» på pioneer-lodge, den kostbare varianten til NEH.
HANS KRISTIAN KROGH-HANSSEN

Pisker kremen

Seks voksne mannfolk høres ut som en flokk kastrerte ulver da de første høydemeterne slukes. Det er gledeshyl. Stort sett. I løpet av de første timene mistes to staver for godt og en gammel kneskade blir slått opp.

Og om du lurer – så har gjennomsnittsalderen på heliskiing en sammenheng med prislappen. Det vil si ganske høy.

Heliski-operatører markedsfører seg ikke til skibomser i 20-årene. Snittet er 45 år og oppover. Kneskader er med andre ord ikke noe nytt her.

BUNNLØST: Området rundt Terrace i Britisk Columbia er kjent for store mengder snø og vanvittig skiterreng. Det er som å komme til en annen verden.
HANS KRISTIAN KROGH-HANSSEN

600 høydemeter av det enorme pudderterrenget er alt vi bruker den første dagen. Tre hundre meter på hver side av tregrensen på 1500 moh.

Nedenfor er snøen våt – høyere har vind dannet litt «papp» på overflaten.

DRØMMELAND: Slik ser det ut når fjellene åpner seg i Terrace. En skikjører kan ikke be om så mye mer…
HANS KRISTIAN KROGH-HANSSEN

– Det er dette vi kaller creaming. Noe som er en essensiell del av heliskiing. Vi finner den beste snøen til enhver tid og bruker den for hva den er verdt. På vanvittige dager med lange nedkjøringer rekker vi 15.000 høydemeter, forklarer Øyvind når siste pudder-fugl har landet.

Han tar seg øl og østers sammen med feststemte skikjørere tilbake på lodgen. Samtidig blir han bombardert med spørsmål om værmeldingen for resten av uken. Den er ikke like helikoptervennlig.

Da vi står med pudder til livet dagen etter og venter på å bli plukket opp av beltevognen for tredje gang, er stemningen likevel upåklagelig.

En sveitsisk kunde roper så det gjaller mellom gigantiske buskelegger;

– Det snør jo kaninskinn ... det kan jo ikke bli noe bedre enn dette!

  • Vi tipper at du ikke har besøkt dette norske skiparadiset:
FLYVENDE LUNSJ: Lunsj blir servert i fjellet under heliskiing. Varmretter og sandwich går ned på høykant etter noen tusen høydemeter på ski.
HANS KRISTIAN KROGH-HANSSEN
HØYDEJAG: Guide Yvan Sabourin loggfører hvor mange høydemeter den siste turen var på. Heliskiing dreier seg om å få mest mulig pudder hver dag, og garanti for antall puddersvinger gis av Northern Escape Heliskiing.
HANS KRISTIAN KROGH-HANSSEN

Slik planlegger du turen:

Skiferdigheter og gruppe. Mindre grupper med homogene ferdigheter får mer ut av kjøringen, flere løft og mindre venting på personer som henger igjen. Operatørene er også mer fleksible på hva slags terreng man kan kjøre i om ferdighetene er like i en gruppe. Sørg for å være i god form og ha god frikjøringsteknikk.

Sesong og forventning. Tradisjonelt snør det mye tørt pudder tidlig på sesongen, men det er lengre og flere soldager med helikopter sent på sesongen. Det vil si mer bunnløs skogkjøring frem til midten av februar og mer alpine nedkjøringer over skoggrensen og på bre senere på sesongen.

Logistikk. Sjekk hvor langt tid det tar å komme seg til lodgen. Transfer-tid fra nærmeste flyplass varierer mye i Canada. En slitsom reise med stor tidsforskjell, gir utslag på hvordan oppholdet og formen din blir på en dyr skiferie.

Hva er inkludert. Bruk tid på sjekke operatører og pakkeløsninger. Du får nødvendigvis ikke bedre skikjøring i en dyrere pakke. Du betaler mye for bostandard, mat og andre ting. Mindre helikoptre med små grupper gjør skikjøringen mer fleksibel og gøy. Pakkene er også ofte basert på antall høydemeter med skikjøring du ønsker pr. dag eller uke. Ubegrenset høydemeter med nedfart er ikke nødvendig for alle. Du kan få heliskiing til en million kroner uken pr. pers om du vil, men for standard heliskiing i Canada er tommelfingerregelen 10.000 kroner pr. dag for en normalpakke og rundt 12.000 for en med ubegrenset høydemeter. Det gis ofte gode rabatter for å bestille tidlig.

Down days: Operatører som har kombinasjonen helikopter og catski å anbefale. Man øker prosenten skidager på et opphold betraktelig da en tråkkemaskin ikke bryr seg om snøvær og tåke. Sjekk også tilbudet rundt lodgen på andre aktiviteter.

Få flere tips til heliskiing i Canada på www.powderworld.no.

Reisefakta:

Northern Escape Heliskiing ligger i Terrace, helt i nordvesthjørnet av Britisk Columbia ved foten av Skeena-fjellene.

Terrace er verdenskjent for sitt fantastiske skiterreng og en rekke kjente skifilmer, som norske Supervention, har segmenter herfra. Lodgen er lett tilgjengelig med fly fra Norge til Vancouver og lokalfly videre til Terrace.

Flyreisen til Vancouver koster deg fra 5000 kroner med selskaper som Lufthansa og Air France. Air Canada er et av flere selskaper flyr deg videre tur/retur Terrace for cirka 1500 kroner.

Sesongen varer fra desember til første uken i april.

En klassisk pakke koster fra 60.000 kroner for syv dager med heliskiing, inkluderer 30.300 høydemeter garantert pudder, catski på nededager, boutique hotell- og matopplevelse. Mer info: www.neheliskiing.com

Her finner du også heliskiing:

I Canada finnes det over 30 heliskioperasjoner bare i delstaten Britisk Columbia. Den største er CMH heliskiing, canadianmountainholidays.com, som har en rekke lodger. Tilbyr alt fra privat heliskiing med egen vinkjeller på hytta, til basistilbud. Fire dager opphold og løft i en gruppe på 11 skikjørere koster fra 28.000 kroner.

Hos whistlerheliskiing.com kan man kombinere en eller flere dager med skikjøring i Whistler. En dag med helikopter og tre løft koster fra 6000 kroner.

Du kan også reise på heliskiing en rekke andre steder rundt om i verden. I Norge er det derimot forbudt. Det nærmeste alternativet er ved Riksgränsen i Sverige. Articelements.com tilbyr heliskiing fra mars til slutten av mai for 23.000 kroner for tre dager.

Nord på Island ligger articheliskiing.com. Her får du en pakke på fire dager for cirka 60.000 kroner. Sesongen varer fra mars til ut juni.

I Alpene er det i hovedsak Sveits og Italia som tillater heliskiing. Operatørene flyr som oftest fra skianlegg på dags- eller pr. tur basis. Det er definerte fjell og ganske få punkter man har lov å slippe av kjørere på i Alpene. Nedkjøringen vil også skille seg en del fra heliskiing i USA og Canada. Det er lengre turer, men mindre frigitt terreng tilgjengelig. Snøforholdene varierer ofte mye fra topp til bunn.

I Sveits flyr alpventura.ch deg fra 4700 kroner for en dag i Disentis. I Italia er heliski-courmayeur.com et godt alternativ for nedkjøringer rundt Mont Blanc-massivet. Pris fra 3400 kroner for to løft. Sesong hele vinteren.

I Russland, på Kamtsjatkahalvøya, finner du heliskiing mer tilnærmet canadiske forhold. Omgivelsene er spektakulære, og du vil være omringet av aktive vulkaner. Sesongen er fra mars til juni og eaheliskiing.com er en operatør. Pris på forespørsel.