Under utskiftingen endret verkstedet reservedelen, noe som førte til at en glemt pakning i flyets landingsstell senere blokkerte en hydraulisk arm så høyre landingshjul ikke kunne slås ut under landing på Kastrup 27. oktober.

Flyet, Asta viking, måtte foreta en dramatisk nødlanding med 44 personer om bord.

Det var problemer med høyre landingsstell som førte til to nødlandinger med Dash 8 Q-400-fly fra SAS.

Opplysningene om den endrede reservedelen framgår av havarikommisjonens undersøkelser etter nødlandingen 27. oktober.

Ifølge Politikens opplysninger fra flyprodusenten Bombardier skjedde utskiftingen uten at SAS kontaktet produsenten. Bombardier opplyser samtidig at utskiftingen skjedde på en måte som ikke er i samsvar med godkjent prosedyre, fordi SAS brukte en reservedel som var beregnet på nesehjulet.

SAS-konsernets talsmann Bertil Ternert sier SAS ikke ønsker å gå i detaljer om saken, fordi havarikommisjonen ikke har avsluttet sitt arbeid.

Den europeiske organisasjonen for luftfartssikkerhet, EASA, møtes i Köln onsdag for å drøfte om skandinaviske luftfartsmyndigheters flyforbud for Dash-flyene nå kan oppheves, skriver det danske nyhetsbyrået Ritzau.