Goethe-instituttet — som markedsfører tysk kultur i utlandet - satte i fjor i gang en kampanje for å gi unge briter et positivt bilde av Tyskland.Det var det hotteste som skulle opp og frem. Blant annet skulle berømte "Love parade" i Berlin og supermodellen Claudia Schiffer sette Tyskland og tyskere i et godt lys.

60 år etter...

Men kampanjen ser ikke ut til å ha hjulpet stort. En fersk undersøkelse utført av Goethe-instituttet og Det britiske konsulatet viser at mange unge briter fortsatt forbinder Tyskland med nazismen og Adolf Hitler - snart 60 år etter annen verdenskrigs slutt.Fotball, pils og biler er ellers noe av det unge briter assosierer med Tyskland og tyskere, melder nyhetsbyrået Reuters.Mens tyskere ser på briter som moderne og multikulturelle, har britene et motsatt syn: Tyskere er ukule, mener briter.- Tyskland mangler kulturen med kjendiser som Storbritannia har, sier Klaus Krischok ved Goethe-instituttet.

- Stolte av stjernene

— Britene er stolte av musikken og filmstjernene, som markedsfører Storbritannia i utlandet. Tyskland assosieres derimot med biler og øl - og verst av alt; nazi-fortiden, sier Krischok.Han mener de britiske mediene må bære sin del av ansvaret. Ifølge Krischok sprer mediene ensidige bilder av tapte fotballkamper og annen verdenskrig.

<b>Ikke glemt.</b> Adolf Hitler, også kjent som "der Führer".
AP
<b>Fotball-tysker.</b> Tysklands landslagskeeper Oliver Kahn.
MICHAEL DALDER / REUTERS
<b>Øl-tysker.</b> Forbundskansler Gerhard Schröder.
INA FASSBENDER / REUTERS