Hvis menneskene på det savnede indonesiske flyet har omkommet i en styrt, har det ikke vært høyere antall drepte i sivil luftfart på nesten ti år. Samtidig er det registrert rekordfå ulykker dette året, skriver NTB.

Før AirAsia Indonesia-flyet forsvant under dårlige værforhold i helgen, hadde 762 mennesker mistet livet i sju flyulykker i år, ifølge Aviation Safety Network.

Om det nevnte flyet med sine 162 mennesker om bord lider samme skjebne, må vi tilbake til 2005 for å finne flere antatt døde i flyulykker. Da mistet 1.014 mennesker livet i luftfarten, ifølge databasen.

På en annen side ble det registrert 24 ulykker i 2005. Inkludert helgens hendelse, har det til sammenligning bare vært åtte ulykker hittil i år. Selv om antall omkomne altså kan nå en ny «topp», er antall ulykker på et rekordlavt nivå.

— For tidlig å omtale som ulykker

Dersom det savnede AirAsia-flyet har styrtet vil antallet omkomne i flytrafikken i 2014 stige til 924. Grafikken viser hvor siste radarkontakt med flyet fant sted, sammen med andre fly i området.

Pilot og leder av Flyoperativt forum, Morten Kjellesvig, mener det er alt for tidlig å omtale de to Malaysia Airlines-ulykkene, hvor totalt 537 mennesker omkom, som ulykker. — Det er viktig å ta vekk disse to Malaysia Air-ulykkene når man skal omtale årets flyulykker. Det er for store spørsmål rundt det flyet som ble savnet i mars, mens det som havarerte i Ukraina mest sannsynlig ikke er en luftfartsulykke da det er sterke indikasjoner på at dette flyet kan ha blitt skutt ned, sier han.

Saken fortsetter under annonsen.

I mars i år forsvant Malaysian Airlines flight MH370 fra radaren på vei fra Kuala Lumpur i Malaysia til Beijing i Kina. Store leteaksjoner ble satt i gang for å finne flyet, men det har så langt ikke blitt funnet. 239 mennesker er antatt omkommet.

I sommer styrtet et annet Malaysia Air-fly over Ukraina. 298 mennesker omkom. Den nederlandske havarikommisjonen har fortsatt ikke kommet med sin endelige konklusjon, men i september kom de med sin foreløpige rapport. I rapporten skriver etterforskerene at de har funnet tegn på at flyskroget ble gjennomhullet av «objekter med høy energi».

- Ekstremt sikkert å fly

I flere av årets flyulykker, inkludert AirAsia-flyet som nå er savnet, spekuleres det i om været har forårsaket ulykkene, men Kjellesvig mener at dette sjeldent er en hovedårsak.

— Vi som piloter skal håndtere det, og været i seg selv er sjeldent den eneste årsaken i en ulykke, men det kan være et element i en årsaksrekke, sier han.

Kjellesvig er tydelig på at det «fremdeles er ekstremt sikkert å fly».

— I 2013 fløy kommersielle fly 3,3 milliarder passasjerer. 265 av dem omkom. Hvis du forsøker å lage en prosentregning av det, så blir spørsmålet hvor mange nuller du skal ha etter komma, sier han.

Interaktivt: Fly i luften akkurat nå

Grafikken viser fly i luften akkurat nå via planefinder.net. I kartet kan du zoome inn på områder og holde musepekeren over et fly for å få detaljer om det. Flyene vises i sanntid.

— Lavest antall flyulykker i moderne flyhistore

Grafikken over viser det enorme antallet fly som er i luften til enhver tid. I 2011 tok 30 millioner kommersielle fly av i verden ifølge the International Civil Aviation Organization, skriver CNN. Det tilsvarer over 81 000 fly om dagen. Likevel har det i 2014 bare vært åtte flyulykker.

- Dette skyldes et vanvittig fokus på sikkerheten, gode kvalitetssystemer og en rekke aktører som har vært aktive i markedet for å produsere bedre trening og bedre utstyr. Det har virkelig gitt resultater.

Flere andre eksperter støtter påstanden om at det fortsatt er sikkert å fly.

— Faktisk er 2014 året hvor vi har registrert det laveste antall flyulykker for sivil luftfart i moderne flyhistorie, sier Harro Ranter, grunnlegger av Aviation Safety Network, ifølge NTB.

2014 har vært et av de tryggeste årene i flyindustrien, den store flytrafikken tatt i betraktning, uttalte International Air Transport Association tidligere i måneden.

2014s fem største flyulykker

En prorussisk opprører tar vraket MH17 i nærmere øyesyn 22. juli. Etterforskere fra Nederland og Australia ble lenge hindret i å ta seg frem til vrakstedet på grunn av kamper mellom regjeringsstyrker og separatister.
Vadim Ghirda

Malaysia Airlines MH17, Ukraina Antall døde: 298

Flytype: Boeing 777-200

  1. juli 2014 eksploderte flight MH17 i luften over Ukraina. Alle de 298 menneskene ombord omkom. Konflikter i området mellom separatister og Ukrainske myndigheter vanskeliggjorde etterforskningen av ulykken ettersom observatører og etterforskere ikke fikk tilgang til området.

Årsak: Ikke avklart. Men nedelandske etterforskere skriver i sin foreløpige rapport at de har funnet tegn på at flyskroget ble gjennomhullet av «objekter med høy energi».

Det er fortsatt ikke funnet vrakrester etter flight MH370. Illustrasjonen viser flyets mulige ruter etter at det forsvant fra radaren.
HANDOUT

Malaysia Airlines MH370, Indiahavet Antall døde (ikke bekreftet): 239

Flytype: Boeing 777-2H6ER

  1. mars 2014, klokken 00.41, tok flight MH370 av fra Kuala Lumpurs internasjonale flyplass med retning mot Beijing. Klokken 01.19 kommer siste radiokontakt fra flyet. Klokken 01.21 forsvant flyet fra radaren. Analyser fra satellittdata viser at flyet antakeligvis har styrtet sør i Det indiske hav, men så langt har ingen deler fra flyet blitt funnet.

Årsak: Uvisst. Hverken vrakrester fra flyet eller den svarte boksen er funnet.

To medlemmer av den Indonesiske marinen hjelper til med letningen etter flight QZ8501 om bord et CN235-fly over Javasjøen.
ANTARA FOTO

Indonesia AirAsia QZ8501, Indonesia Antall døde (ikke bekreftet): 162

Flytype: Airbus A320-216

  1. desember 2014 tok flight QZ8501 av fra Surabaya i Indonesia klokken 05.35 lokal tid. Klokken 06.18 forsvant flyet fra radaren. Mannskapet om bord hadde like før bedt om tillatelse til å endre høyde på grunn av dårlig vær, men fikk avslag på grunn av andre fly i området. Da flygelederne tok kontakt for å gi klarsignal til stigningen, fikk de ikke kontakt med flyet.

Årsak: Uvisst, men flymannskapet ba om kursendring på grunn av dårlig vær før flyet forsvant fra radaren.

Vrakrester i området hvor flight AH5017 styrtet, nær byen Gossi i Mali.
STRINGER

Air Algérie AH5017, Mali Antall døde: 116

Flytype: Mcdonnel Douglas MD-83

50 minutter etter at flight AH5017 tok av fra Burkina Faso 24 juli mistet flygelederne kontakt med flyet. Mannskapet om bord meldte om at de utførte manøvre for å unngå dårlig vær i området. Da flygeledere tok kontakt for å besvare meldingen hørte kom det ikke svar fra flyet.

Årsak: Uvisst, men flyet endret rute grunnet dårlig vær. Aviation Safety Network klassifiserer ulykken som (mulig) tap av kontroll.

48 mennesker døde da flight GE222 nødlandet på Penghu i Taiwan.
Wong Yao-wen

Transasia Airways GE222, Taiwan Antall døde: 48

Flytype: ATR-72

Flight GEE222 skulle nødlande i tordenvær på Penghu i Taiwan 23 juli 2014. Under landing på kom flyet ut av landingskurs i den sterke vinden og landet i et boligområde. Ti personer om bord overlevde ulykken.

Årsak: Nødlanding som følge av tordenstorm. Flygningen var allerede forsinket på grunn av tyfonen Matmo som passerte igjennom området da det styrtet.

Kilde: Aviation Safety Network

Les også: