Mange teorier er blitt lansert om hva som skjedde da MH370 forsvant fra radaren på vei til Kuala Lumpur til Beijing natt til 8. mars 2014. Den mest fantasifulle og usannsynlige er at flyet ble kapret og tvunget til å lande på et fjerntliggende sted der de 239 passasjerene og besetningsmedlemmene fortsatt befinner seg, som flykaprernes fanger.

Men uansett hvor utrolig alle andre måtte synes det er at noe slikt kan ha skjedd, så er det dette desperate håpet en del av de pårørende fortsatt klynger seg til.

Nekter å gi opp

En av dem er Wen Wan Cheng (64) fra Shandong-provinsen i Kina.

Overfor BBC erklærer eiendomsutvikleren at han fortsatt tror sønnen Wen Yong Cheng er i live.

Faren nekter å gi opp før han får se beviser for at flyet der sønnen var om bord, er styrtet. Og fortsatt foreligger det ingen sikre opplysninger om hva som skjedde med flyet som tok av 00.41 lokal tid og skulle ha landet i Beijing klokken 06.30.

Saken fortsetter under annonsen.

Lufttrafikk-kontrollen mistet radarkontakt med flyet klokken 01.22, og 02.40 ble det meldt savnet. Siden har ingen sett eller hørt noe til MH 370 eller de som var om bord.

Leting utvides?

I går deltok mange av pårørende til de 239 savnede i markeringer av ettårsdagen for forsvinningen.

Samtidig ble en ny rapport om mysteriet presentert. Den gir ingen ny vesentlig informasjon om hvor flyet satte kurs etter at det forsvant fra radaren eller om hva som til slutt skjedde med det.

Malaysiske myndigheter insisterer fortsatt på at den beste teorien er at flyet må ha styrtet i det indiske hav etter å ha lagt om kursen og fløyet sørover i flere timer.

Leting i mer enn 40 prosent av et område på 60 000 kvadratkilometer havbunn vest for Australia er nå ferdig, uten resultat. Et internasjonalt team av etterforskere som har analysert signaler mellom flyet og en satellitt mener at Mh370 kan ha styrtet i dette området.

Hvis letingen ikke gir resultater i denne utpekte, prioriterte sonen, kan det bli aktuelt å utvide søket til ikke mindre enn 1,1 millioner kvadratkilometer havområde, sier Australias transportminister Warren Truss til nyhetsbyrået AP.

Store kostnader

Malaysias og Australias regjeringer har betalt tilsammen over 735 millioner kroner for leteaksjonen til nå, og ministre fra de to landene skal neste måned møte kinesiske kolleger for å diskutere mulighetene for å finansiere videre søk.

De fleste av passasjerene var kinesere, og her i Beijing forsikrer utenriksminister Wang Yi i går at letingen skal fortsette.

Og så lenge det ikke blir funnet vrakgods eller andre bevis for at flyet gikk ned med alle om bord, vil pappaen til Wen Yong Cheng og flere andre fortsatt desperat håpe på at de en gang skal få se sine kjære igjen.