Skipet, som ble kapret utenfor kysten av Øst-Afrika mandag, er lastet med om lag to millioner fat olje.

– Vi har mottatt informasjon om at skipet har ankret opp nær Haradhere, en liten landsby 300 kilometer nord for Mogadishu, sier en rådgiver til presidenten i Puntland, en utbryterstat i Somalia.

Rederiet Vera International opplyser at skipet fortsatt er under piratenes kontroll, men at mannskapet skal være ved god helse og at ingen av dem er skadd.

– Sjørøveri, som terrorisme, er en sykdom som blåser til resten av verden. Det er helt klart en veldig farlig utvikling, sa Saudi-Arabias utenriksminister, prins Saud al-Faisal, da han kommenterte kapringen tirsdag.

Sirius Star, som eies av den saudiarabiske oljegiganten Aramco, har et mannskap på 25. Besetningsmedlemmene er fra Kroatia, Storbritannia, Filippinene, Polen og Saudi-Arabia.

Betaler løsepenger

Somaliske pirater har trappet opp angrepene mot internasjonale skip de siste månedene, men det er første gang en stor oljetanker har blitt kapret.

Forhandlingene med piratene kan ta flere måneder. Et ukrainsk skip som ble tatt av piratene i september er fortsatt forankret ved byen Hobyo, skriver avisen Intenational Herald Tribune.

Hittil i år skal 88 skip ha blitt kapret. 14 av dem er fortsatt i piratenes varetekt, og besetningen er fortsatt deres fanger. Ofte blir rederiene tvunget til å betale store summer løsepenger for å få tilbake skipene og besetningen – talsmenn for somaliske myndigheter har sagt at de forventer at piratene går med et overskudd i år på hele 350 millioner kroner. For rederiene er det ofte mer lønnsomt å betale løsesummen enn å erstatte de dyre skipene.

Angriper med raketter

Kapringen av «Sirius Star» viser at piratene er i ferd med å bli svært avanserte i sine metoder. Skipet ble kapret rundt 830 kilometer utenfor Somalias kyst, og er det mest vågale angrepet som hittil er gjennomført av slike sjørøvere. Ifølge International Herald Tribune benytter piratene seg stadig oftere av såkalte «moderskip», som har muligheten til å reise langt ut på havet. Disse store skipene setter ut mindre båter som gjennomfører selve kapringen. Noel Choong ved det internasjonale maritime byrået, som overvåker piratvirksomhet rundt om i verden, sier til avisen at piratene blir stadig mer kyndige når det gjelder å kapre store skip. — De setter ut disse småbåtene, og oppfører seg som ville hunder. De angriper skipet akter og front, samtidig som de skyter, avfyrer RPG-er (håndholdte raketter) og skremmer kapteinen slik at han er nødt til å stanse skipet, sier han. Ofte forsøker besetningen på skipene å forhindre at piratene kommer om bord ved å skyte på dem med vannkanoner. Men så fort sjørøverne er kommet ombord er det lite de kan gjøre – vanligvis er piratene langt bedre bevæpnet enn sine ofre.