I de aller fleste andre land ser IKEA-katalogen ganske lik ut. Men møbelgiganten har sørget for å lage en egen versjon til Saudi-Arabia, skriver den svenske avisa Metro.

Her er nesten alle kvinnene og mange jenter retusjert bort fra bildene. Mens katalogene i andre land har fire designere på forsiden, er det kun tre i den saudiarabiske utgaven. En kvinnelig designer er fjernet fra bildet.

På et annet bilde er en kvinne med øredobber, bare føtter og en liten utringning blitt til en mann med svarte sokker.

— Akkurat nå vet jeg ikke hvordan dette kunne skje. Det er franchisetakeren i hvert land som har ansvar for utformingen av katalogen. Men vi har det overordnede ansvaret, sier pressesjef i IKEA, Ulrika Engelsson Sandman.

- Det er svært viktig for oss å ikke diskriminere, men samtidig må vi respektere lokale lover og regler, sier hun videre.

I erkekonservative og strengt muslimske Saudi-Arabia har kvinner verken lov til å kjøre bil eller gå alene på gata. Den svenske handelsministeren Ewa Björling mener IKEA-bildene er et sørgelig eksempel på at landet har «langt igjen å gå» når det gjelder likestilling.

— Kvinner kan ikke retusjeres bort i virkelighetens verden, sier Björling.