Les også:

Det var i midten av juli i fjor at to tog på den populære berg og dalbanen «Lisebergbanen» kolliderte.

Flere nordmenn skadet

15 voksne og tre barn

. Av disse skal ti ha vært nordmenn. Det var da det ene toget var på vei oppover skinnegangen at trekkjettingen plutselig brast. Dermed suste vognene bakover – rett inn i toget som sto på stasjonen, der passasjerene var i ferd med å gå av. Tilsammen skal det ha vært rundt 40 personer i de ulike vognene. Det skal være de som var på vei ut av vognen som fikk de mest alvorlige skadene.

Kritisk rapport

Nå har Statens havarikommisjon i Sverige gjennomgått omstendighetene rundt ulykken. Deres rapport avslører flere feil ved berg og dalbanen, skriver nettutgaven til den svenske avisen Aftonbladet. Først brast en lenke i kjeden som drar opp vognene fordi en av skruene hadde løsnet.

Sikkerhetssperrene sviktet

Da skulle egentlig ryggesperrene ha stanset toget fra å suse bakover. Men det gjorde de ikke. På grunn av et støydempende plastlager var sperrene altfor glatte. De klarte derfor ikke å stoppe toget som raste bakover og rett inn i fronten på toget på stasjonen. Havarikommisjonen konstaterte at berg og dalbanen kontrolleres regelmessig, men at hverken Lisebergs egne kontrollører eller kontrollører utenfra har oppdaget bristene. Havarikommisjonen oppfordrer nå den svenske Rikspolisstyrelsen om å endre kontrollreglene for attraksjoner på fornøyelsesparker.