I den østlige utkanten av Berlin finner vi «Special Cars Berlin». Bilfirmaet i kommunen Neunhagen er et av flere mindre som har spesialisert seg på luksusbiler med enorm fart. Lamborghini, Ferrari og Porsche kan lånes av alle med førerkort etter en kort instruksjon. På motorveier uten fartsgrense, og blant intetanende bilister, er 300 km/t målet for mange.

LES OGSÅ:

«Streit» strekning

I garasjeåpningen i Neunhagen står en enslig Pontiac parkert. Inne i bygget finner vi enda flere biler, samt firmaets daglige leder, Frank Slopianka.

Han startet med å leie ut Harley Davidson. Så gikk han over til sportsbiler som Ferrari og Lamborghini. I fjor ryddet firmaet også plass til «muskelbiler» (todørs amerikanske biler som Mustang fra 60-tallet, Pickuptrucks osv.).

Telefonen til Slopianka ringer jevnlig. En lurer på når han kan hente en Ferrari 458. Også nordmenn har funnet frem til ytterkanten av Berlin. Slopianka sier han får besøk av «alle mulige folk», med en overvekt av selvstendig næringsdrivende.

Inne i den amerikansk-inspirerte garasjen står blant annet en Lamborghini og Ford Mustang parkert.
Ulrika Walmark

— På nettsiden skriver dere at firmaet ligger "kun 1 km fra autobahn". . .

— Ja, og strekningen her er veldig «streit». Du kan virkelig få testet farten – ja, fra 300 km/t til 350 km/t.

- 350 km/t?

— Ja, men nå har jeg biler som gjør i underkant av 330 km/t - som Ferrari 458 og en Aventador Lamborghini.

- Så du har selv kjørt over 300 km/t på autobahn selv?

— Ja, hver eneste gang. Folk kan også booke en rundtur der vi kjører i 300 km/t. Så betaler de meg for turen som «autobahn-customer (autobahn-kunder)». Da kan de videofilme hastigheten inne i bilen. De kan telle ned: 250 km/t, 260 km/t, 270 km/t ... 300 km/t. En opplevelse for livet, mener Slopianka.

Her skriver journalist Øyvind Nordli om hvordan han jobbet med denne saken. Les på Bak forsiden på Facebook.

Påkjørsel bakfra

Bilutleieren sier kundene hos ham må signere på at de kjører/er passasjer på eget ansvar. Og helt rolig forteller han om en opplevelse som endte med tragisk utfall.

— For tre, fire år siden, det var ikke firmaets bil, men en bil eid av en privatperson, så var det en innom her og lånte nettopp den bilen. Alt gikk galt. Neste dag kunne jeg lese i avisen at sjåføren var drept.

Trafikken på autobahn kan ofte være tett. Flere kilometer med kø kan bli resultatet, men Slopianka mener han har kontroll når han befinner seg i hastigheter du normalt må på lukkede Formel 1-baner for å se.

— Å kjøre i 300 km/t krever god reaksjonsevne, at du kan bremse raskt ned. Jeg kjører aldri forbi hvis to biler ligger ved siden av hverandre. Jeg må alltid ha en mulighet til sikkert å komme meg forbi. Hvis ikke slår jeg ned på hastigheten, sier han.

- Men dette må jo være livsfarlig?

— Dette kan være veldig farlig, ja. Alle trailerne, alle bilene som ligger i 100–120 km/t, å passere disse i 300 km/t er krevende. I speilet kan folk se den forbipasserende bilen, men de klarer ikke å fastslå hastigheten, om det er 200 km/t eller 300 km/t, sier han.

- Hvorfor gjør du det?

— Et kick, men jeg klarer ikke å kjøre lenge i strekk, en halvtime er nok. Hver gang er adrenalinet høyt. Etterpå er jeg helt utladet.

Fly videre

Et annet bilutleiefirma skriver på sin nettside: «Du kan komme til München ved å fly, leie en sportsbil og «fly» videre på autobahn.» På You Tube florer skrytevideoer der folk filmer inne i bilen eller på en motorsykkel når grensen på 300 km/t sprenges.

Mange legger ut skrytevideo på You Tube når de passerer 300 km/t på autobahn.
You Tube

— Noen ganger opplever vi at racingløp kjøres på autobahn, sier Ingolf Niesler i Brandenburg politikrets.

Han sikter blant annet til sosietetsracet «Cannonball». Ferrari, Lamborghini og Porsche, over 50 i antall, kjører gjennom Tyskland og nesten hele Europa på bare fem dager.

- Er «fartsturistene» et problem for dere?

— Jeg vil ikke kalle det et stort problem. Våre problemer, eller utfordringer, ligger hos den vanlige trafikant. En familiemann med dårlig tid, og som ikke vil akseptere våre regler, han er vårt problem. Utenlandske kjørere er ikke et så stort problem, sier han.

Norges Automobil-Forbund (NAF) advarer nordmenn mot å kjøre for fort på tyske autobahn.

— Hvis du er ute etter å gi full gass, har du en holdning som er helt feil. Hvis du ikke har med deg hodet kan det gå virkelig galt, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Inne i den amerikansk-inspirerte garasjen står blant annet en Lamborghini og Ford Mustang parkert.
Ulrika Walmark