En talsmann for det regionale domstolen i Galicia oppjusterte sent onsdag kveld antallet omkomne i ulykken til 77, skriver nyhetsbyrået Reuters.

73 personer omkom på ulykkesstedet. Ytterligere fire personer omkom på sykehuset av skadene.

Fortsatt kan tallet på omkomne endre seg. Ifølge NTB er 143 personer skadet — minst 20 av dem alvorlig.

Dette er en av de verste togulykken i Spanias historie.

El Pais siterer føreren av toget, som skal ha ropt «vi er mennesker, vi er mennesker!» over radio etter avsporingen. Han skal også ha informert om at de holdt en fart på 190 km/t inn i kurven. Føreren ble skadet, men overlevde ulykken.

Saken fortsetter under annonsen.

— Jeg håper ingen er døde, for det vil ligge tungt på min samvittighet, skal føreren ha sagt via radioen, skriver avisen.

Han sa videre at han hadde vondt i ryggen og ribbena, og at han ikke kom seg ut av førervognen.

Brann og avsporing

Togulykken skjedde et par kilometer utenfor den kjente pilegrimsbyen Santiago de Compostela nordvest i Spania.

Ifølge Montesco ble mange passasjerer sittende fastklemt i togvognene. Samtidig begynte det å brenne, skriver NTB.

Alle togets 13 vogner er sporet av og fire av dem er veltet. En av vognene ble funnet 15 meter fra skinnene. Lokomotivet er totalt ødelagt, melder El País.

Ifølge lokalavisen La Voz de Galicia kom den ene av de to konduktørene fra ulykken med lettere skader, og begge to hjalp til i redningsarbeidet.

Øyenvitner har beskrevet at den andre av konduktørene ropte desperat på telefonen:

— Avsporing! Hva gjør jeg? Hva skal jeg gjøre?

I et radiointervju sier den øverste politiske lederen i Galicia-regionen, Alberto Núñez Feijóo, at ulykkesstedet etterlater et svært dramatisk syn.

— Åstedet er sjokkerende, det er Dante-lignende, sa Feijóo, med henvisning til den italienske dikteren Dante Alighieris berømt skildringer av vandringen gjennom helvete og skjærsild.

— Toget spant rundt

Lokalavisen siterer også et intervju med et øyenvitne på spansk radio.

En mann sto i hagen og hentet ned klesvasken da han hørte noe han trodde var en stor eksplosjon.

— Plutselig så jeg en støvsky komme mot meg og jeg tenkte, er dette toget? Så løp jeg inn.

Ricardo Montera var en av passasjerene som kom fra ulykken uskadet. Han sier til La Voz de Galicia at mange personer lå klemt nederst i vognsettet han befant seg i.

— Jeg forsøkte å forstå hva som hadde skjedd. Alt skjedde så fort at det er vanskelig å forstå. I en kurve startet toget å spinne rundt. Vi snurret rundt flere ganger og vognene havnet oppå hverandre. Vi måtte komme oss ut og innså at toget brant.

Flere øyenvitner beskriver det de så på innsiden av togvognene som en tragedie. Ofrenes mobiltelefoner ringte i et sett, flere trengte akutt hjelp, noen hadde fått alvorlige avrivningsskader.

Politimannen Oscar Mateos var ombord i toget og slapp unna med mindre skader. Han beskriver minuttene etter ulykken som svært dramatiske.

— Hjelpen kom etter fem minutter, men den tiden føltes uendelig lang, sa Mateos til El Pais.

Rundt togene, på skinnegangene og i vognene ble de omkomne dekket med pledd som naboer bragte til åstedet. Mange i lokalmiljøet oppsøkte det lokale sykehuset for å gi blod og tilby sin hjelp.

Kan ha holdt for høy fart

Naboer strømmet til for å hjelpe til i redningsarbeidet. Mange av ofrene ble funnet, og tildekket, på utsiden av vognene. Brannvesenet jobbet samtidig iherdig for å få ut hardt skadede passasjerer fra vognene.

Strekningen toget kjørte forbinder hovedstaden Madrid med Ferrol.

Mye tyder på at hastigheten var godt over det dobbelte av maksgrensen på 80 kilometer i timen.

El Mundo rapporterer at toget hadde en hastighet på 220 kilometer i timen, mens toget ifølge El País hadde en fart på 180 kilometer i timen.

Da denne toglinjen nylig ble innviet ble det advart fra tekniske eksperter om at svingen der ulykken skjedde var «vanskelig», ifølge El Mundo.

Toget skal ha vært forsinket ved avgang, noe som bygger opp under hypotesen om at toget holdt for høy fart i et forsøk på å komme frem i tide.

Fortsatt letes det etter togets sorte boks, som kan vi viktig i arbeidet med å fastslå årsaken til ulykken.