300 mennesker skulle inn på lasteplanet. De første satte seg over skrevs på sideveggene. De neste helt bakerst i lasterommet. Mange måtte stå. Det var vanskelig å finne et sted å plassere føttene uten å tråkke på noen. Til slutt var lasten et kaos av armer, ben og hoder. Menneskesmuglerne hadde solgt hver eneste kvadratcentimeter av lastebilens overflate.

Lastebilen var på vei gjennom Sahara. Den hadde en henger med 6000 liter med diesel. Sjåføren måtte hele tiden kjøre minst i tredjegir for at ikke hjulene skulle synke ned i sanden. Derfor trengte de mye drivstoff. De desperate passasjerene hadde ett mål: Europa.

Høyeste menneskesmugling til Europa i historien

Ifølge EUs grensebyrå Frontex ble 160.000 mennesker pågrepet mens de krysset grensene til EU ulovlig de første åtte månedene i år. Det er høyeste antall som noen gang er registrert, og mer enn dobbelt så mange som kom i samme periode i sist rekordår som var i 2011. Det reelle antallet ulovlige innvandrere er trolig mange ganger så høyt.

For tre år siden kom det så mange mennesker på grunn av de politiske omveltningene i flere nordafrikanske land, det som ble kalt den arabiske våren. Frontex fremholder at flere væpnede konflikter er årsaken til den økte flyktningestrømmen i år: Syria, Irak, Gaza, Libya og Mali.

Det er også Norges grenser

EUs yttergrenser er også Norges grenser gjennom grensesamarbeidet Schengen. Åtte av ti migranter har i år kommet med båt til Sør-Italia, men ofte er det egentlige målet for reisen land som Tyskland, Sverige eller Norge.

Den italienske marinen har reddet titusenvis av mennesker i operasjonen Mare Nostrum som nå er avsluttet. Ifølge FN har minst 3200 mistet livet i 2014 i forsøket på å krysse Middelhavet, en femdobling siden i fjor.

– Årsaken til at så mange mennesker dør, er menneskesmuglerne som er hensynsløse forbrytere som gjerne går over lik for å tjene penger, fremholder Antonio Saccone i Frontex.

Menneskesmuglerne tjener mye penger

Han fremholder at menneskesmuglerne er blitt mye mer brutale i hvordan de opererer fordi de kan tjene så mye penger. For reisen gjennom Sahara til Libya betaler folk rundt 12.000 kroner. I tillegg må de ut med rundt 18.000 kroner for en plass på en båt fra Libya til Europa. Menneskesmuglerne kan tjene opp til 9 millioner kroner på en båttur. For å tjene mest mulig penger, skviser de inn så mange mennesker som mulig. Båtene er svært skjøre og overfylte, og sjansen er stor for at de kantrer. Menneskesmuglerne bruker også båter som er for små for overfarten fordi de gambler på at den italienske marinen skal plukke dem opp.

I september skal menneskesmuglere ha forsøkt å tvinge hundrevis av syrere, palestinere, egyptere og sudanere over fra en stor til en liten båt i farvannet utenfor Malta. Da passasjerene nektet, rant menneskesmuglerne båten i senk. 500 mennesker mistet livet.

Stikkes ned, kastes over bord

Ifølge migranter som er kommet til Europa, er forholdene om bord svært dårlige. De overfylte båtene er svært ustabile, og de som beveger seg uten tillatelse, blir banket opp. I flere tilfeller er folk blitt stukket ned eller kastet over bord.

De fleste reiser med båt fra Libya. Ferden til Libya er også svært strabasiøs og kan i enkelte tilfeller ta opp til to år. Noen går store deler av veien til fots.

Fabrizio Gatti
Per Kristian Aale

Den italienske forfatteren og journalisten Fabrizio Gatti reiste sammen med migrantene gjennom Sahara. Han reiste fra Senegal via Mali og Niger til Libya. Dette er den vanligste reiseruten for strømmen av mennesker som hvert år legger ut på den livsfarlige reisen.

– Migrantene er kun verdt noe så lenge de har noe å betale med. Først er det menneskesmuglerne som skal ha sin del. Så krever soldatene ved hver eneste lille kontrollpost penger. De som ikke kan betale blir slått med gummislanger, en geværkolbe eller de får seg et spark i ryggen, forteller Gatti.

Han forteller om kyniske menneskesmuglere som tjener store penger, og som i mange tilfeller forlater passasjerene i ørkenen. I oasebyen Dirkou i Sahara var det 50.000 mennesker som var strandet på denne måten. De levde av mus og gresshopper.

– Mange selger skoene sine for å få litt penger. De går rundt i bare sokkelesten.

Passasjerene får bare gå av lastebilen når menneskesmuglerne bestemmer det. Noen blir så slitne at de faller av lastebilen underveis. Ingen stopper for å plukke dem opp i ørkenen.
Fabrizio Gatti

Kidnapper migranter

Bander raider jevnlig de overfylte lastebilene og kidnapper folk. Familiene må betale fra 20.000 til 200.000 kroner for å få frigitt sine sønner eller fedre.

På lasteplanet klamrer folk seg fast under den langsomme ferden gjennom ørkenen.

– Trettheten er det verste. Verre enn varmen, tørsten og lukten fra diarésyke. Du må holde deg våken, ellers faller du av lastebilen. Ingen stopper for å plukke deg opp i ørkenen, forteller Gatti.