• Mange astronomer mener at det finnes mange flere planeter i vårt solsystem enn dem vi har sett til nå.

FOTO: ILLUSTRASJON: NASA

Solsystemet kan skjule ukjente planeter

Forsker mener solsystemet vårt kan inneholde 900 planeter.

Mens vi leter for harde livet etter planeter langt ute i rommet , mener mange forskere at vi på langt nær har oppdaget alle planetene i vårt eget soslystem.

Blant de mest optimistiske anslagene er et planetantall på 900 når den endelige opptellingen skal gjøres.

- Når historien om solsystemet til slutt er skrevet, er det mer sannsynlig at vi vil kjenne til nærmere 900 planeter og ikke bare de ni som vi vokste opp med, sier Allan Stern til Space.com.

Han er forsker ved Southwest Research Institute i Colorado.

I dag regner vi med åtte kjente planeter i vårt solsytem, etter at Pluto ble degardert til dvergplanet.

Les om Solen:

Som Mars og Jorden

Mange tror også at flere av planetene som vil bli oppdaget er på størrelse med Mars og Jorden, ifølge Norsk romsenters hjemmesider.

De sterkeste teleskopene vi har i dag kan kun direkte oppdage nye planeter ti ganger lenger ut enn Pluto.

Derfor må det utvikles nye typer teleskoper for å komme til bunns i saken.

Man vet ikke hvordan verdensrommet vil se ut fra en eventuell ny planet, men med kunstnerisk frihet kan man forestille seg det. ILLUSTRASJON: NASA

Skulle vi en gang oppdage flere mellomstore planeter i vårt eget solsystem, vil det få konsekvenser for vår forståelse av vårt eget solsystem, ifølge Norsk Romsenter.

- Da må vi nok revurdere vår oppfattelse av hvordan solsystemet ble til, at det er mer masse der ute enn vi trodde, sier sier Pål Brekke, seniorrådgiver ved Norsk Romsenter.

Utenfor Neptun

Men det er ikke snakk om å oppdage nye verdener mellom de planetene vi kjenner – de finnes eventuelt i det ytre solsystemet – for eksempel i det såkalte Kuiper-beltet.

Kuiper-beltet ligger utenfor Neptun. ILLUSTRASJON: NASA

Kuiper-beltet befinner seg i et område utenfor Neptun, den ytterste av planetene vi kjenner.

Kun noen få av disse potensielle oppdagelsene vil kunne være på størrelse med Jorden. De vil kanskje befinne seg i en sverm av objekter på størrelse med Pluto.

Kuiper-beltet ligger så nær Jorden at vi burde ha oppdaget planeter på størrelse med Mars.

Rar bane

Astronom Mike Brown ved California Institute of Technology ledet gruppen som en gang fant Eris og flere andre dvergplaneter. En av dem kalles Sedna og går i en rar bane mellom Kuiper-beltet og den enda fjernere Oort-skyen, skriver Norsk Romsenter.

Sednas bane kan være et tegn på at den påvirkes av gravitasjonen til et objekt som er så stor som jorda, selv om Brown selv er skeptisk til den forklaringen. Han mener at et slikt objekt ville ha blitt oppdaget.

Brown tror det er mer sannsynlig at selve den såkalte Oort-skyen kan skjule hittil ukjente planeter. Skyen er langt borte, rundt 50 000 ganger lenger ute enn distansen mellom jorda og sola.

Den omringer solsystemet med milliarder av isbelagte objekter.

Is?

Hvis vi en gang i fremtiden oppdager planeter der ute, vil de være annerledes enn noen av de vi kjenner fra før, ifølge Brown. Ingen av objektene vi kjenner i solsystemet er isrike og vi vet derfor ikke hvordan de vil være.

Man kan spørre seg hvordan så store planeter i vårt eget solsystem kan holde seg skjult når vi i dag har teleskoper som stadig oppdager nye stjerner og galakser mange lysår borte.

Les om eksoplaneter her.

- Det er fordi Hubble og andre teleskoper registrerer lys som sendes ut fra stjerner og tåker, sier Pål Brekke.

- Objektene vi ikke vet om vil ligge uendelig langt vekke fra Solen og vil ikke reflektere nok lys slik at de enkelt kan registreres av dagens teleskoper. Slike teleskoper har også et veldig lite synsfelt slik at det vil være tilfeldig om du skulle peke mot et slikt objekt, sier han.

Måler lys

Likevel finner astronomene stadig flere eksoplanter, planeter som kretser rundt andre stjerner enn vår.

- Det skyldes at vi måler lysreduksjon fra stjernen når planeten beveger seg foran den, eller at vi observerer at stjerner vugger litt frem og tilbake på grunn av gravitasjon fra roterende planeter, sier Brekke.