-
For 3,9 milliarder år siden ble jorden rammet av voldsomme asteroider. Til tross for at jordskorpen fikk hard medfart, overlevde mikrober nedslagene, mener forskerne.FOTO: ILLUSTRASJONSCRESTOCK
Massivt asteroidenedslag gir nye svar om livet på Jorden
Har trolig vært sammenhengende liv på planeten lenger enn tidligere antatt.
Forskerne reviderer nå tidligere teorier for hvor lenge det har vært sammenhengende liv på Jorden.
Før har forskerne tatt utgangspunkt i massive asteroidenedslag for 3,9 milliarder siden.
Asteroidene var på størrelse med Irland. Nedslagene førte til at jordskorpen smeltet, og at det som eventuelt fantes av liv på det tidspunktet ble utryddet, ifølge de tidligere teoriene.
- Forskyver livets begynnelse
Men nye tredimensjonale datamodeller som har blitt utviklet ved Universitetet i Colorado viser at deler av jordskorpen faktisk kan ha forblitt intakt, trass i det voldsomme nedslaget av asteroider, melder Reuters.
- De nye forskningsresultatene forskyver det mulige starttidspunktet for liv på Jorden til lenge før asteroidebombardementet for 3,9 milliarder år siden, sier Oleg Abramov, forsker ved universitetet. Studien hans kan leses i tidsskriftet Nature.
- Det kan ha oppstått liv på Jorden for så lenge som 4,4 milliarder år siden, omtrent da de første havene skal ha blitt dannet, sier Abramov.
Rekonstruksjon
Forskerne har rekonstruert asteroidenedslagene i datamodellene. Deretter så forskerne på hvilken effekt nedslagene må ha hatt på de øverste fire kilometerne av jordskorpen.
Til tross for at jordskorpen må ha blitt sterilisert i perioder som følge av de massive asteroidenedslagene, mener forskerne at det som kan ha vært av liv har greid seg i lommer med varmt vann under jordskorpen.
Varmekjære mikrober kan ha funnet ly der, og lommene kan til og med ha fungert som mulige fødesteder for nytt liv.
- Nøyaktig når liv oppsto på Jorden er et tema som diskuteres med iver, sier Michael New, som er astrobiolog hos NASA. NASA har sponset studien, og karakteriser funnene i den som viktige.
Les også
Siste fra seksjon
-
Norsk forskning kan gi sunnere chips
Forskere har utviklet metode som langt på vei fjerner det kreftfremkallende stoffet akrylamid fra stekte potetprodukter.
13 februar 2012 09:37

Kommentarer