• Pandabjørnene er blant dyreartene som er utrydningstruet. Nå advarer forskere mot en ny masseutrydning av jordens dyrearter, der minst 75 prosent av dyrene kan forsvinne.

FOTO: REUTERS

Forskningsrapport spår masseutryddelse av dyr

Mer enn 75 prosent av jordens dyr kan forsvinne, advarer biologer i ny rapport.

Jorden kan stå overfor en ny masseutryddelse på linje med den som drepte dinosaurene, melder forskere i en rapport som ble presentert denne uken.

Minst 75 prosent av klodens dyreliv står i fare for å forsvinne i løpet av relativt kort tid – og da mener vi «kort» i en tidsskala som er noe større enn hva vi vanligvis opererer med i vår hektiske hverdag.

I løpet av 300 til 2200 år kan jorden oppleve den sjette store masseutryddelsen i planetens historie, ifølge biologene som har skrevet rapporten som ble publisert i fagbladet Nature på onsdag.

Dinosaurene forsvant

Jordkloden har altså opplevd fem slike traumer de siste 450 millioner årene. Den hittil siste skjedde for rundt 65 millioner år siden, da 76 prosent av jordens dyreliv – inkludert dinosaurene – forsvant.

Den mest katastrofale av disse masseutryddelsene forekom for 251 millioner år siden, da bare fire prosent av jordens levende vesener overlevde, skriver Nature.

Forskerne bak den nye rapporten kommer fra Berkeley-universitetet i California, Sao Paulo-universitetet i Brasil og the National Evolutionary Synthesis Center i Durham, North Carolina. Ved å se på hvordan dyrearter har forsvunnet det siste hundreåret, har de kommet frem til at sjansene er store for at vi er på vei mot en ny masseutryddelse.

- Våre resultater bekrefter at utryddelsesraten er raskere enn hva man kunne forvente, noe som gjør det tydelig at vi trenger å gjennomføre effektive bevaringstiltak, skriver forskerne i rapporten.

«Dystre greier»

Forskerne viser til at rundt 80 av de 5000 kjente pattedyrartene er forsvunnet de siste 500 årene. Selv om det høres lite ut, er det et større prosentvis frafall enn hva man så før de fem andre masseutryddelsene, skriver forskerne.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Sterk tørke drepte i 2009 over 5000 kuer i det sentrale Paraguay. Klimaendringer er blant årsakene til at forskere nå frykter en stor masseutrydning av jordens dyr. FOTO: AFP

FOTO: NORBERTO DUARTE

- Dette er skikkelig dystre greier, sier rapportens førsteforfatter, biologen Anthony Barnosky ved Berkeley-universitetet, til bladet Science.

- Men de gode nyhetene er at vi ikke er kommet så langt i prosessen. Dette er ikke uunngåelig, fortsetter han.

Menneskelig aktivitet

Han påpeker at mye kan gjøres for å unngå masseutryddelsen, men at det må gjøres raskt. Dersom alle dyreartene som i dag er utrydningstruet forsvinner i løpet av et hundreår, kan 75 prosent av alle verdens pattedyr være borte i løpet av de neste 334 årene, advarer han.

- Ta en titt ut av vinduet. Tenk deg at du fjerner tre fjerdedeler av alle de levende tingene du ser. Er det en verden du har lyst til å leve i? spør han.

Årsakene til at jorden nå kan stå overfor den høydramatiske situasjonen inkluderer jakt, sykdom, tap av leveområder og klimaendringer. Felles for dem alle er at de i stor grad skyldes menneskelig aktivitet, ifølge forskerne. De mener derfor at det også er opp til menneskene å forhindre at katastrofen blir et faktum.

Og menneskeheten viser tegn til å ta situasjonen på alvor. I oktober i fjor samlet representanter fra 190 nasjoner seg om den såkalte Nagoya-protokollen , der de ble enige om å utvide listen over dyrearter som trenger beskyttelse.