• At ingen hastigheter i universet kan overgå lysets, er en sentral del av Albert Einsteins relativitetsteoriene. Dagens fysikk baserer seg på denne loven, og funnene i CERN er dermed sensasjonelle.

Sensasjon i CERN: - Partikler overgikk lysets hastighet

Ved forskningssenteret i CERN i Sveits snakkes det om en sensasjon.

Målløse fysikere kan nylig ha vært vitne til at såkalte subatomære partikler, i dette tilfellet nøytrinoer, etter sigende skal ha overgått lysets hastighet.

Nøytrinoer ble skutt ut av en akselerator i CERN i Geneve til et laboratorium 732 kilometer unna, i Gran Sasso-laboritoriet i Italia.

Der skal de ha dukket opp noen nanosekunder tidligere enn lyset ville ha gjort.

- Dette vil være en så sensasjonell oppdagelse at man må behandle resultatene ekstremt forsiktig, sier John Ellis, en fysiker ved CERN til nyhetsbyrået AP.

Eksperimenterte i tre år

Nøytrinoer er en type elementærpartikler uten elektrisk ladning, på størrelse med elektroner. De deles inn i tre forskjellige typer: Elektron-nøytrinoer, myon-nøytrinoer og tau-nøytrinoer.

Et forskerteam har holdt på med et eksperiment med nøytrinoer i tre år, for å se hvordan de brått forvandles fra en type til en annen.

Teamet har kun sendt myon-nøytrinoer i akseleratoren, og så registrert hvor mange som spontant ble forvandlet til tau-nøytrinoer innen de nådde laboratoriet i Italia.

Det var under slike eksperimenter at forskerne registrerte den banebrytende hastigheten.

- Galskap

Med oppdagelsen har man med andre ord overgått Albert Einsteins antagelser, der relativitetsteoriene blant annet anslår at ingen hastigheter i universet skal kunne overgå lysets.

I så fall vil det være snakk om et markant skifte i fysikkverdenen. Ingen har tidligere lyktes med det samme.

- Dette er galskap. Konskevensene kan bli veldig alvorlige, sier en talsmann for forskningsteamet, Antonio Ereditato, til BBC.

Formell oppdagelse

En rapport vil om kort tid offentliggjøres på Internett, for å bedre kunne verifisere hvorvidt resultatene faktisk stemmer.

Teamet målte farten på nøytrinoene totalt 15.000 ganger og hevder å ha oppnådd en sammenheng som er signifikant nok til at det i vitenskapelige kretser kan omtales som en formell oppdagelse.

De er likevel klar over at systemfeil kan være forklaringen. At lysets hastighet ser ut til å ha blitt overgått, kan skyldes feiltolkning av uregelmessigheter, understreker Ereditato.

- Vi utforsket alle mulige forklaringer på dette. Vi søkte å finne mulige systemfeil, men fant det ikke. Dermed er vi tvunget til å gå ut i offentligheten for å få folk til granske dette. Jeg ville bli svært lettet dersom det samme ble observert i et annet, uavhengig eksperiment, sier han til BBC.