ingvild tennfjord.png

The Grange ... Når Peter Gago sier navnet, og det gjør han ofte, høres det ut som det første ordet i en filmtrailer. Grange. Han senker stemmen. Ruller på r-en. Gir hele ordet vekt og følelse av eksklusivitet. Akkurat slik må det være. Du skjønner, Penfolds’ dyreste vin er hva vi kaller en ikon-vin. Den er mer enn god. Mer enn dyr. Den er et samleobjekt. Et trofé. Jeg har fortalt deg om dem før, samlerne som fyller kjellerne sine med sjeldne dråper. Som smaker dem, bytter dem eller bruker vinflaskene som valuta i skjulte nettverk. Men det som gjør The Grange så spesiell, er at det var den første trofévinen som ikke kom fra Europa. Fremdeles er vi langt mer villige til å betale dyrt for franske viner enn australske. Pris-sensitiviteten for rødvin fra Chile er en brøkdel av hva du spanderer på deg foran Italia-hyllen. Og her ligger Penfolds’ markedsføringsmessige genistrek. De ble først kjent for sin ikon-vin. Så bestemte de seg for også å lage billigvin. Slik kan alle kjøpe seg et snev av luksus. Navnet Penfolds synger, liksom.

Lindemans er kongen av billigvin

Slik er det ikke for Lindemans. Du kjenner navnet, gjør du ikke? Lindemans er en svær australsk vinprodusent. Kjent over hele verden for sine rimelige viner. Selve flaggskipet og volumdriveren kalles Bin 65 Chardonnay. Viser jeg deg flasken, vil du gjenkjenne den. Bare symbolet «L» fremkaller minnet av studentfester som gikk over styr. Lindemans lager også dyre viner, der intet er spart for å frembringe kvalitet. Problemet er bare at du ikke vet om det. Vinene er ikke å få på det norske markedet, fordi folk ikke betaler for dem. Lindemans er kongen av billigsegmentet, og kommer seg ikke ut. Penfolds troner på toppen og kan fritt bevege seg nedover i prisklassene. Hvorfor? Fordi pris handler mer om psykologi enn smak. Fordi markedsføring betyr (nesten) alt.

Rimelig. Andrew Wigan vinmaker hos Peter Lehmann, tilbyr en rekke billige viner.
Lars Myhren Holand

— Østers?Vinmaker Peter Gago er distingvert vennlig. Vi står i hallen i en bygning som minner meg om Tatt av vinden . Utenfor blåser varme vinder, kokken er fløyet inn, og snart venter smakning av det som er blitt kalt Australias beste viner. Hva gjør dem spesielle? Gamle vinstokker som gir konsentrert smak. De beste folkene, som får jobbe med det beste druematerialet. En bred stab av eks­pertise, der Gago, som med bare 25 års fartstid i firmaet, er som en junior å regne.

- Blir du aldri redd?

— For hva?

— At vinene skal skuffe, eller at Penfolds skal miste status?

— Du må huske at jeg ikke er alene. Vi er et team. Faktisk kjenner jeg det motsatte. Jeg er avslappet og selvsikker. Build and they shall come, sier han og slår elegant ut med hånden.

Å bygge en merkevare

Åh, så deilig det må ha vært å få tørke fliret av europeerne. Australia er alltid blitt ansett som en nybegynner. De har hverken stamtavle eller historie å vise til. Derfor er priser og utmerkelser så viktig. I 1976 gikk det et jordskjelv gjennom vinverdenen. På en stor blindsmakning i Paris vant for første gang amerikanske viner over franske. Sjokk og vantro. Vinfolk var rystet. Kunne det være at de også kunne lage vin utenfor Europa? Fordommene henger i fremdeles. De styrer nok også dine vinvalg i langt større grad enn du er bevisst. Hvor lenge siden er det du smakte vin fra Australia? Hvorfor gir du aldri argentinske viner bort i gave? Hvorfor kjenner du motstanden bygge seg opp når jeg hyller viner fra New Zealand? Mye skyldes vane. Noe handler om mangel på kunnskap. Men vi kan ikke late som om prestisje og status ikke har en plass i det regnestykket.

— Vi må få folk til å tenke luksus, sier Gago.

Eksklusivt. Jobben til vinmaker Peter Gago hos Penfolds, er å selge luksus.
Lars Myhren Holand

Han er handelsreisende i akkurat det. Å bygge en merkevare, og enda viktigere — opprettholde den.- Det er enkelt å selge en ny vin, men prøv å selge det samme produktet etter 37 år. Penfolds har en lang tradisjon. Men vi må fortsette fremover. Tradisjon og innovasjon sammen er nøkkelen til fortsatt suksess, sier han.

Tilfredsstille alle

Viner i alle prisklasser. Flasker til fest og hverdag. Vel hjemme står jeg med hånden på dørhåndtaket og innser at jeg har glemt nøkkelen. Mine australske naboer inviterer meg inn til seg. To overstrømmende vennlige damer i 60-årene med høyt hår og joggebukse. Hva serverer de? Penfolds’ billigvin - Koonunga Hill.

- Vi kan jo ingenting om vin, men denne smaker godt, synes du ikke?

— Jo, sier jeg.

— Den smaker faktisk veldig godt.

Det er det egentlige mesterverket. Å tilfredsstille nyrike investorer i Kina samtidig med dem som snappet med seg en vinflaske fra supermarkedet. Det er ikke tilfeldig. Det er håndverk.


Prøverommet

<b>Penfolds Grange 2010 </b><p>Pris: 3586,60 kr. Karakter: 6<i>Varenr. 1890101. Bestillingsutvalg.</i></p>Australias ikon-vin! Grange er fantastisk lekker, og krever viljestyrke å spytte ut. Intens smak, men likevel så lett i kroppen. En malstrøm av aroma som drar deg inn. Smør og sushi-tang, lak­ris, bjørnebær og lavendel. Sømløs.
<b>Penfolds Koonunga Hill Shiraz Cabernet Sauvignon 2012 </b><p>Pris: 129,90 kr. Karakter: 5<i>Varenr. 3017801. Bestillingsutvalg.</i></p>Her er Penfolds’ sjarmerende hverdagsvin. Og den er knallgod! Fatter ikke hvorfor den ikke står i polhyllene. Silkemyk og tett rødvin som også dufter av grønne urter. Perfekt til grill- og kjøttretter. Leskende nok til å drikkes i sofaen også.
<b>Lindemans Bin 65 Chardonnay 2013 </b><p>Pris: 124,90 kr. Karakter: 3<i>Varenr. 254501. Basis, polkat. 1</i></p>Opp med hånden alle som har drukket denne! Lindemans Bin 65 finnes på absolutt alle pol. Dufter av fullmoden frukt, aprikos, sitron og litt smør. En helt streit hvitvin, som mangler energi. Kjennes litt død i munnen.
<b>Yalumba Y Series Viognier </b><p>Pris: 162 kr. Karakter: 5<i>Varenr. 5237201. Bestillingsutvalg.</i></p>Hvitvinen du burde drikke, er denne. Men druen viognier har nesten ingen hørt om. Når den i tillegg må bestilles, blir oddsene lave. Nå på vei ut av Norge. 69 flasker på lager, så er det slutt for en kul vin med intens duft av roseblader og sjasmin. Har fylde, men snert! Prøv denne til kryd­ret mat. Perfekt kombo!
<b>Yellow Tail Shiraz </b><p>Pris: 124,90 kr. Karakter: 1<i>Varenr. 4288101. Basis, polkat. 1</i></p>Denne kjenner du også, gjør du ikke? En volum­driver blant billigviner. Et svært kjent merke mange tar med seg på polet av gammel vane. I blindsmakning kom denne rødvinen dårligst ut. Smaker blåbærsaft. Forsvinner kjapt i munnen og har lite konsentrert fruktsmak.
<b>Innocent Bystander Chardonnay </b><p>Pris: 196,90 kr. Karakter: 5<i>Varenr: 9595701. Bestilling. Tilgjengelig på 6 pol.</i></p>Min personlige favoritt er denne! Da jeg fikk vinen i glasset, ble jeg bare sittende og snuse. Vinen er laget på samme drue som chablis og lag­ret på eikefat, som gjør den fyldig og rik i stilen. Også denne vinen har mistet hylleplass. Så synd! Perfekt til kylling og fyldige fiskeretter.