Først en snøscooterferd på et par kilometer. Så fremme ved Vemorktoppen, Rjukan, nå fritt for tungtvann, men området vi skal inn på er likevel omsluttet av en tungt bevoktet kontrollpost. Bryske vektere sørger for at uvedkommende ikke slipper inn. Dette er svære greier.

Her på 857 meters høyde over havet lages sentrale scener for Snømannen , som skal selge inn landet vårt som location de neste 10-15 år og få snøballen til å rulle overfor internasjonal filmindustri. 250 filmfolk og 2000 statister har vært i sving de siste åtte ukene. Politikere og reiseliv håper at denne og andre filmer fra Norge kan gi jobber og økt kompetanse for norsk filmbransje, og en boom av turister.

Den tekniske staben på Snømannen forbereder filmscener som skal gjøres utenfor dette huset på en fjellhylle, 600 meter ovenfor den ikoniske kraftstasjonen på Vemork. I venstre billedkant står Jakob Oftebro og følger med.
Jan Gunnar Furuly

Filmens linjeprodusent, Tor Arne Øvrebø, står på en snøfylt fjellhylle, 600-700 meter i luftlinje ovenfor kraftstasjonen og det tidligere tungtvannsanlegget på Vemork. Stedet er gjort om til en landsby som yrer av norske og internasjonale filmarbeidere.

— Har fått en pangstart

Øvrebø han ansvaret for den logistiske planleggingen og gjennomføringen av filmproduksjonen her i landet, og slår fast at den nye, norske incentivavtalen har fått en pangstart. Han er også svært fornøyd med mengden av norske filmfolk som har fått jobbe med prosjektet.

— De er 30 mennesker, omtrent like mange som pleier å være i crewet på en vanlig norsk film, opplyser linjeprodusenten.

Michael Fassbender fotografert i rollen som Harry Hole, mens han blir instruert av den svenske regissøren Tomas Alfredson. Bildet er det aller første studiogiganten Universal har frigitt fra filmproduksjonen i Norge. Aftenposten har fått eksklusiv rett til å publisere det som første avis i verden.
Jack English/Universal Pictures

Det merkes at filmatiseringen av Jo Nesbøs Snømannen, med Michael Fassbender i hovedrollen, er tidenes største filmprosjekt i Norge. Den sør-afrikanske produsenten Robin Slovo er fornøyd i snølavet.

— Denne filmen blir en fabelaktig start for den norske incentivordningen. Snømannen er basert på en norsk bok som er internasjonal bestselger, historien foregår i Norge, og vi er veldig lykkelige for at vi kan ta i bruk kjente norske steder og ikoniske bygninger i filmatiseringen, sier Slovo.

Hun møter oss tett innpakket i parkas, tykke vinterbukser og solide snøsko.

— Er det noe vi har lært oss etter de første ukene i Oslo med temperaturer ned i minus 20, så er det å holde kulden ute, ler hun.

I Oslo og på Rjukan har sportsbutikker hatt et enormt rush av filmfolk som har storhandlet vinterutstyr. Også under avstikkeren til Bergen var det svært vinterlige forhold.

Planla kun to uker i Oslo

Både Slovo og den svenske Hollywood-regissøren Tomas Alfredson påpeker at det lenge kun var planer om å filme to uker i Oslo. Det skulle gi akkurat passe dose med utendørsopptak i Harry Holes kjente miljø.

Se, en Hollywood-stjerne kjøre rkollektivt

Vi fikk et glimt av skuespiller Michael Fassbender (Harry Hole) på Oslo-trikken i februar.
HANS O.TORGERSEN

— Resten skulle vi skyte i Sverige. De snøfylte vinterscenene vi nå får på de to ukene her på Rjukan, var planlagt gjennomført i Nord-Sverige. Det er ren luksus å få gjøre så å si hele filmen i Norge. Det var det jeg ville hele tiden, men først da den norske incentivordningen kom på plass, gikk det i orden i forhold til budsjettet vårt, opplyser Alfredson når vi møter ham i en kort pause mellom noen av dagens filmopptak.

Han omtaler de skiftende værforholdene i Norge som den største utfordringen så langt. Og etter å ha pøst ut fire tonn falsk snø i et mildt Oslo, jubler Alfredson endelig over solid vinter på Rjukan.

Den svenske Hollywood-regissøren Tomas Alfredson har hovedansvaret for å filmatisere Snømannen.
Jan Gunnar Furuly

— Hvis man begynner og slutter en sekvens med snø, vil man også gjerne at midten skal ha det samme. Det er en stadig uro rundt dette, men vi har stort sett hatt flaks og fått det slik vi ville, smiler han.

Avverger snørasfare

Snøproblemet er heller omvendt denne dagen: Når en scene skal filmes med Fassbender i det han går ut av et hus på Vemorktoppen, truer store mengder snø på taket med å deise rett i hodet på ham. Det bryter ut lattersalver når den ene tunge salven etter den andre braser ned foran trappen, men heldigvis blir ingen truffet. Kjøkkenvinduet er etter hvert delvis dekket av snøhaugen som har bygget seg opp. Filmens snøteam rykker inn og bruker møysommelig tid på å barbere kaoset med spade.

Aftenposten fikk ikke ta bilde av Michael Fassbender, men gigantsnømannen som er satt opp på soltorget i Rjukan til ære for Hollywood-prosjektet, gikk greit.
Jan Gunnar Furuly

Til slutt griper også filmproduksjonens sikkerhetssjef, briten Keith Murray, myndig inn. Han sender en mann opp på stige for å koste ned all snøen før Fassbender får lov til å fortsette sitt arbeid.

— Kan dette være starten på en lang serie filmer om Harry Hole?

— Det kan man ikke si noe om i dag, men om Snømannen lykkes kan det fort bli flere filmer om ham, svarer Tomas Alfredson.

Med på laget som fotograf for filmen har han den Oscar-vinnende australieren Dion Beebe.

Working Title: Vil ære Nesbø

Britiske Working Title ble nylig tildelt 40,5 millioner kroner gjennom den nystartede incentivordningen fra Norsk filminstitutt. Det utgjør 25 prosent av produksjonsbudsjettet selskapet og den amerikanske studiogiganten Universal bruker i Norge.

Les også:

— Vi er strålende fornøyd med støtten vi har fått, men kunne helt sikkert fått enda større rabatter andre steder. For oss var det likevel svært sentralt å lage Snømannen i det miljøet den fremragende forfatteren Jo Nesbø plasserte sine karakterer. Vi vil ære ham og det unike han har skapt med denne filmen, sier produsent og styreformann Eric Fellner i Working Title.

Pensjonistekteparet Anne Furuodden Ås og Kjell Klevjer Ås har hytte bare 200-300 meter unna filmsettet på Vemorktoppen, og stikker daglig innom for å se hva som foregår.
Jan Gunnar Furuly

Mannen som tidligere har vært med på å produsere filmer som Fargo, Fire bryllup og en gravferd og The theory of everything har bare godord om det å filme i Norge.

— Vårt selskap vil anbefale alle filmskapere, både store studioer og uavhengige miljøer, å dra til Norge for å lage film, sier han.

Tidligere har Stockholm beregnet en effekt på nær 800 millioner norske kroner i økt omsetning fra turister etter de seks filmene som ble laget på bakgrunn av Stieg Larssons Millennium-trilogi. Den svenske hovedstaden la et beløp på en million svenske kroner i potten til filmprodusentene.

Lokale spleiselag

I tillegg til milliondrysset fra staten har Oslo kommune bidratt med 1,5 millioner kroner og omfattende logistisk støtte til Snømannen. Telemark fylkeskommune, Tinn næringsfond og Telemark utviklingsfond har spyttet inn 800.000 kroner.

Med på laget er også Hydro, som den dagen vi er på settet, stenger driften av fem kraftverk i tre timer for at opptakene kan foregå inne i en betongkonstruksjon som til daglig er sikkerhetsventil for vannmassene som fosser gjennom turbinene.

Les også:

— Vi produserer 500 megawatt i timen på denne tiden av året, men kombinerer stansen med planlagt vedlikehold med 40 mann. Om kraftverket gikk som vanlig, ville det ikke vært forsvarlig å filme i betonganlegget. Det kan være direkte livsfarlig, forklarer kraftverkssjef Pål Thorud fra Hydro Energi midt i en sikkerhetsdrill for filmarbeiderne inne i det som mest av alt ligner en betongbunkers oppe i fjellsiden.

Michael Fassbender har dukket opp i rollen som Harry Hole en rekke steder i Oslo de siste åtte ukene. Her er han fotografert under opptak i Oslo i februar.
Solberg, Trond/VG/Scanpix

Om kraftverkene stenges ned på grunn av uforutsette situasjoner, tar sikkerhetsventilen imot enorme mengder vann, som så blir sluset videre nedover i fjellsiden via avstengte kanaler. Det kan strømme inn så mye som 76.000 liter vann i sekundet, opplyser han.

Filmer i damvokterboligen

Rene tilfeldigheter førte filmteamet til området rundt den gamle damvokterboligen, og det som er barndomshjemmet til Hydros lokale vedlikeholdssjef, John Arild Jakobsen.

— Jeg vokste opp som sønnen til damvokteren og hadde 1852 trappetrinn til nærmeste lekekamerat eller skolen nede i dalen. Men som regel fikk jeg kjøre opp og ned i tralle langs rørene til kraftverket, forteller Jakobsen.

Helt øverst til høyre i dette bildet, 600-700 meter ovenfor det ikoniske kraftverket på Vemork, foregikk filminnspillingen av Snømannen da Aftenposten fikk være med en hel dag på settet. Rørgatene ned til kraftverket blir også brukt som filmlocation.
Jan Gunnar Furuly

De siste 15 årene har familien eid damvokterboligen og brukt den som hytte, etter at de fikk kjøpe eiendommen av Hydro.

— Blir du rik av å leie ut stedet til filmen?

— Nei, men jeg får en grei leiepris de dagene filmingen pågår. Så det er ikke jeg som subsidierer Hollywood, flirer han.

I Jo Nesbøs bok ligger gården til karakterene Sylvia og Rolf Ottersen på Sollihøgda. Paret driver også en butikk der de selger afrikansk brukskunst med støtte fra Norad. I filmen har Ottersen-gården fått en liten Hollywood-vri, og særpreges av buddhistiske bønneflagg som henger mellom husene på et lite tun. Delvis under snøen skimter vi to digre steiner malt i friske, Himalaya-inspirerte farger.

Skrev bygning inn i manus

— Vi var på location her i fjor sommer og skulle egentlig se på rørgatene, da vi snublet over disse husene og betongbygget jeg umiddelbart fattet interesse for. Det får nå en viktig rolle i filmen, etter at nye scener ble skrevet inn i manus, forklarer Alfredson.

Han er et hett navn i Hollywood etter stor internasjonal suksess med den svenske vampyrfilmen La den rette komme inn i 2008 og spionfilmen Muldvarpen i 2011 – den siste basert på den britiske forfatteren John le Carrés bok med samme tittel.

Les intervju med Michael Fassbender:

Den svenske lysassistenten Johan Kurne lager kaffe på Snømannen-settet. Bak: De norske kollegene Johannes Selvaag, Stig Tvenge og John Andre Hakvåg.
Jan Gunnar Furuly

Via monitor i et rotete uthus, der det blant annet ligger henslengt tre blodige plasthøns uten hode, får vi følge noen av dagens filmopptak med Fassbender og filmens mest kjente norske skuespiller, Jakob Oftebro. Tre kvinner følger ivrig med på skjermen. Av og til plukker de frem små kameraer og tar bilder av det som foregår. De har som oppgave å følge hver sin skuespiller.

Settkostymør Helene Arnesen forklarer:

— Vi passer på at det ikke skjer uventede endringer av måten de bærer klærne. Det er viktig for kontinuiteten og når filmen skal klippes, at de ikke plutselig har åpnet jakken eller dratt opp et erme.

Rappellerer ned i mørket

Oftebro spiller politimannen Magnus Skarre, og har hittil i opptaksperioden mest deltatt i scener på Oslo politikammer – som i filmen er etablert i et kontorbygg på Fornebu.

Jakob Oftebro spiller politimannen Magnus Skarre i Snømannen. Her er han sammen med publisist Sasha Gibson på filmsettet på Vemorktoppen i Rjukan.
Jan Gunnar Furuly

Nå filmer han og Fassbender i den dunkelt belyste betonghallen som regissør Alfredson fikk så sterk fascinasjon for, og hvor en seksti meter dyp sjakt stuper ned i mørket. Den danske fjellklatreren Mikkel Overgaard er statist og rappellerer ned den bratte skråningen. I mange år har han vært en del av isklatrermiljøet i juvet i nærheten.

Oftebro konstaterer at alt ved Snømannen er større enn det han er vant til på filmsett i Norge og Danmark.

Les også:

— Det er spesielt å få være med på en så stor produksjon, men når kameraet starter går det ut på det samme. Du må lytte til hva motspilleren sier og være klar til å levere, sier han.

Spesialeffekttekniker Michael Howard kjører vindmaskinen som gjør at det fyker litt snø under opptakene utenfor huset på Vemorktoppen.
Jan Gunnar Furuly

Oftebro er svært nøktern rundt hva filmen kan bety for hans videre karriere.

— Hvordan er det å samarbeide med Fassbender?

— Han er utrolig hyggelig og ålreit. For meg som skuespiller er det også gøy og lærerikt å se hvordan han jobber. Regissøren Tomas er bra, nede på jorden og briefer oss veldig nøye hver morgen om hva vi skal gjøre. Man føler seg godt ivaretatt, svarer han.

Stort hemmelighold

Tross løfter fra filmens publisist Sasha Gibson om at vi skal få et intervju med Fassbender under settbesøket, blir det til slutt ingen ting av den avtalen.

— Han er for travel, lyder det endelige svaret.

Universal og Working Title vokter alt som skjer inne på innspillingsstedene som hauker, og mesteparten av filminnspillingen i Norge har foregått under stort hemmelighold. Vi har klart forbud for eksempel mot å fotografere scener som filmes eller Fassbender "i karakter" som Harry Hole.

For filmselskapene er slike fotografier rett og slett verdifulle objekter som senere skal porsjoneres ut til å markedsføre den kommende filmen.

Men vi får relativt frie hender til å skildre alt som skjer i kulissene og prate med filmfolkene som befinner seg der.

Stolen til Harry Hole står tom og lettere nedsnødd på settet til Snømannen, mens filmopptakene skjer på gården til ekteparet Ottersen fra Nesbøs bok. Disse filmscenene lages på Vemorktoppen på Rjukan.
Jan Gunnar Furuly

Etter hvert får vi også tillatelse til å publisere det aller første bildet Universal har frigitt fra produksjonen av Snømannen , av Fassbender som Harry Hole og regissør Tomas Alfredson.

Eget snøteam på syv

Filmens egen snøsjef, Johan Harnesk, har jobbet i flere timer med sitt team på syv mann med å brøyte vei for en stor kamerarigg som skal inn for å filme scener ved det som er Ottersen-gården.

— Her snør det så mye at vi stort sett nøyer oss med å brøyte, spa eller koste snøen. Og så handler det masse om å legge snø tilbake. Du er ganske gåen i ryggen etter en lang dag på settet, gliser han.

Svensken har vært med på å lage godt over 130 filmer, og kan røpe at det meste av fallende snø i film faktisk er falsk.

Er stand-in for stjernene

Filmen har også en rekke andre støttefunksjoner norske filmprodusenter bare kan drømme om: Gjennom samtlige opptaksdager i Norge går for eksempel de to relativt ukjente norske skuespillerne Daniel Frikstad og Heidi Sandbukten standby på settet.

De er utstyrt med håndradio og øretelefoner, klare til å bli kalt inn til aksjon når som helst. Oppgaven er å være personlig stand-in, på sportsspråket rene prøvehoppere, for hovedrolleinnehaverne Fassbender og Ferguson.

Les også:

— Det innebærer at vi alltid må gå kledd i samme kostymer de to har på seg. Vi går gjennom og utfører alle filmens scener, før de kommer inn på settet. Mens dette skjer sjekker crewet innstillinger på kamera og lyssettingen, slik at alt skal bli best mulig på filmen, forklarer Frikstad.

— Noen ganger er vi faktisk med i scener der karakterene filmes på lang avstand eller for eksempel kjører bil. Vi er her for å lette jobben for skuespillerne, sier Sandbukten.

Daniel Frikstad og Heidi Sandbukten er plukket ut som dobbeltgjengere av henholdsvis Michael Fassbender og Rebecca Ferguson på audition.
Jan Gunnar Furuly

De to ble plukket ut etter en lang søknadsprosess og audition. Det var viktig at kandidatene måtte likne Fassbender og Ferguson både gjennom fysikk og hår— og hudfarge.

Fassbender kom til Norge fra innspillingen av regissør Justin Kurzels filmatisering basert på dataspillet Assassin's Creed . Rett etter at opptakene på Snømannen venter nok en storfilm, Alien: Covenant , under regi av Ridley Scott.

I lunsjen møtes filmarbeiderne på settets mobile kantine: Et trangt restauranttelt der det hver dag serveres tre forskjellige retter basert på enten kjøtt, fisk eller vegetarmat.

Les også:

Linjeprodusent Øvrebø fikk klarsignal i høst og hadde 10-11 uker til forberedelser. Fra den aller første planleggingen i 2014 vokste Norges andel av filmen kraftig.

Tor Arne Øvrebø er filmens linjeprodusent, og har hovedansvaret for logistikk og teknisk gjennomføring av filminnspillingen i Norge.
Jan Gunnar Furuly

— 58 av filmens 60 opptaksdager skjer her i landet. Det er noen få spesialscener, blant annet med bilkjøring, som gjøres i London, sier han. Det meste av etterarbeidet skjer også der.

Fyller hotellene

De 200 filmarbeiderne som deltar i opptakene i Rjukan-området har beslaglagt store deler av hotellkapasiteten i et område fra Notodden til Rauland.

Les også:

— Hele hotellet er fullt av filmfolk, sier den estiske resepsjonisten Ingeborg Palmsaar på Park Hotel i byens hovedgate, kalt opp etter grunnleggeren av industrigiganten Norsk Hydro, Sam Eyde.

I nabolaget, på Rjukans soltorg, har lokale krefter fått rullet opp en gigantisk snømann for å ære filmprosjektet.

Og i reneste Hollywood-stil lyser det «Snømannen» med store bokstaver i fjellsiden ved siden av det prangende industribygget som huser Såheim kraftverk.

Øyvind Mork og Linda Gardsteig er en av 1700 statister som brukes under innspillingen av Snømannen. På flere scener som ble filmet på Rjukan var de åstedsgranskere.
Jan Gunnar Furuly

Statist Linda Gardsteig (39), til vanlig ansatt i Hydro på Rjukan, spiller en av politiets åstedsgranskere i flere scener. Også den syv år gamle sønnen hennes, Marius, har fått en statistrolle i filmen.

— Jeg ser frem til premieren på Rjukan kino, sier hun. - Det blir en stor happening. Akkurat nå er jo dette samtaleemne nummer én i hele regionen.


Aftenposten fikk dessverre ikke snakke med Michael Fassbender i denne omgang. Til gjengjeld har vi intervjuet flere andre gode navn den siste tiden.

A-magasinet fikk en prat med Robin Wright, alias Claire Underwood. Det resulterte i denne saken: