— Vi ba om å få sitte på med deg i Raymobilen, så må vi ta til takke med en T-banetur. Et rent PR-stunt?

— Hæhæ. Det er også en vanlig måte å komme seg til jobben på. Og i dag skulle jeg bruke T-banen. Jeg har tatt banen i 40 år, også mange ganger etter at jeg ble byrådsleder.

- Og så har du kjørt en del med en veldig fin bil?

— Og er det noe som er godt kjent, så er det turene jeg har tatt med den bilen. Det er en bilordning Oslo kommune har hatt siden 2012, ikke noe jeg har etablert. Litt anstendighet må det være.

- Men VG skrev fredagat ifølge instruksen for ordningen skal man bare hentes hjemme i forbindelse med spesielle oppdrag?

— Den instruksen har jeg ikke vært kjent med. Jeg har fulgt samme praksis som min forgjenger og politiets anbefalinger. Dette kaoset har jeg overtatt, ikke skapt.

Raymond Johansen (Ap) hentes i «raymobilen» på Sørenga i Oslo. Bilens sjåfør åpner døren for Raymond. Til venstre står byrådssekretær Tor Henrik Andersen. Ifølge VG er bilen en Audi A8 3.0 TFSI 310 hk (V6) quattro tiptronic med et oppgitt C02-utslipp på 173 g/km.
Terje Bringedal, VG

— Men kan du føle deg trygg her på Linje 2, når sikkerhetsbehovet er så stort?

— Absolutt, jeg føler meg helt trygg i Oslo. Men hele poenget, ifølge politiets råd, er at vi skal skifte måter å komme til jobb på for å redusere muligheten for at noe kan skje.

  • Fredag gikk Oslo-politiet ut og støttet bilordningen.Les mer her. - Er du opptatt av bil?

— Nei. Men jeg skjønner at jeg burde vært det. Nå har jeg skaffet meg en hybrid selv. Før har jeg vært opptatt av å ha firehjulstrekker fordi jeg bor veldig bratt og er mye på fjellet. Men bil har aldri egentlig interessert meg noe særlig.

- Du har vært diplomat og frekventert høye kretser. Hva er den råeste bilen du har sittet i?

— Jeg kjørte gjennom hele Syria med sirener og politi foran og bak. Om det ikke vakte oppsikt at du satt i en svart bil, så gjorde i hvert fall ulende sirener i timevis det. Det var helt sikkert en veldig fin bil. Den var i hvert fall veldig svær og ruvende. Hvilket merke aner jeg ikke.

- Nå vet du i hvert fall hva en Audi A8 er?

—

Ja, det er kanskje det det er?

— Det er det. Tenkte du noen gang at den bilen ikke var bra før du ble «avslørt»?

— Ja. Da jeg satte meg inn i den første gang, følte jeg det. Jeg er ikke vant til sånt. Men det var en ordning jeg ikke hadde noe med. Jeg har en 15-timers arbeidsdag. Og like lite som statsråder blander seg inn i valg av regjeringsbiler, var det noe jeg engasjerte meg i.

- Skjønner du at folk reagerer?

Byrådsleder Raymond Johansen har kjørt T-bane i 40 år og bruker stadig banen til jobb når det passer. Men bilturene med kommunens luksusbil har fått adskillig mer oppmerksomhet.
Kolstad, Tom

— Jeg har ikke noe problem med å skjønne at en del reagerer. Det må jeg ta til meg. Nå har jeg bedt om en gjennomgang av sikkerheten i Oslo rådhus, inkludert bilordningen fra 2012. Men det er vel dessverre ingen grunn til å tro at mindre sikkerhet og kontroll vil prege samfunnet. Så er dilemmaet: Hvis vi hadde skrotet ordningen i morgen, og jeg hadde blitt slått ned, så hadde det blitt masse ball om hvor naiv jeg var som ikke fulgte rådene. - Problemet var vel mer størrelsen og bensinforbruket?

— Ja. Men det visste jeg ingen ting om. Bare at det var en kontrakt som skulle vare i tre år.

— Det har jo tatt helt av. Men jeg har gått til valg på at jeg ønsker fokus på Oslo i offentligheten, og at jeg vil bli sett i kortene. Når det skjer og det blir ball, så må jeg jaggu tåle det. Men noe moro er det ikke. Så håper jeg at det blir like stor interesse rundt noe som er viktigere.

- Det har da ikke manglet på interesse rundt byrådets bil- og miljøpolitikk?

— Nei. Vi har store ambisjoner om å forandre miljø- og klimapolitikken. Men det kan ikke bety at vi må spise gulrøtter og ha resirkulerte klær som skal spises hver kveld for å være meningsberettiget. Vi snakker om å bidra til å etablere strukturer og systemer. Mediene spør: Spiser du gulrøtter?

- Liv og lære som det heter. Hva bidrar du selv med, da?

— Jeg prøver å leve et … miljøvennlig liv på de fleste måter. Men jeg vil ikke bruke pekefinger og moral. Vi politikere skal legge til rette for at det skal være enkelt for folk å ta riktige valg. Derfor skal vi bygge ut kollektivtrafikken og sykkelveier.

- Og dele ut penger til millionærer så de kan kjøpe elsykkel?

— Da burde vi også avlyse ordninger som gjør det mulig for de med penger å skifte ut en forurensende oljefyr hjemme. Og det er nå sånn at sykler du oppover til Holmenkollen, så er det lettere å ønske seg en elsykkel enn om du bor på Grünerløkka.

- Du har rørende omsorg for alle borgerne dine?

— Ja. Men spør sykkelforhandlerne hva dette har gjort med etterspørselen etter elsykler. Det har vært fantastisk vellykket.

- La oss heller snakke bil. Husker du din første?

— Å ja. En Renault 4. Den rustet så fælt, og jeg måtte sveise på noen rusteplater under. Jeg er ingen mekker, men hadde tilgang på sveiseapparat og fikk jo litt forhold til den bilen. Og så hadde den sånn paraplygir. Men det er jo et par sesonger siden.

- Blir det godt med helg snart?

— Ja, jeg skal ta fri. Gå på teater, ha venner på middag og få meg en tur. Det skal bli deilig å slappe av etter et voldsomt trøkk. Jeg har måttet begynne å tenke på at jeg ikke må gå i butikken i hullete joggebukse. For meg er det en ganske stor overgang å bli betraktet som en snobb.

- Kanskje du forandret deg da du kom til makt og posisjon?

— Jeg var faktisk byråd i 1991 og har hatt posisjoner i det norske samfunn siden uten noe behov for fine titler. Dette med byregjering var et forsøk på å klargjøre byrådets rolle. Fordi mange har problemer med å skjønner styringssystemet. Og vet du hva vi har hett på engelsk siden 2001? City Government!

- Har dere hatt PR-hjelp med denne saken?

Trøbbel-sakene har stått i kø for Raymond Johansens rød-grønne byråd de siste ukene. Her fra dagen da de startet arbeidet mot et grønnere Oslo i høst.
Bjørge, Stein

— Definitivt ikke. Men etter hvert har jeg jo en del folk jeg kan ringe til. Jeg må jo innse at jeg lever litt i en boble. - Hvilke råd har du lyttet til?

— Det jeg fikk av faren min for mange år siden: Gjør det du er best til, og det er å være deg sjøl. Derfor var detnaturlig for meg å trekke byregjeringssakenda det ble åpenbart at den ikke var bra nok. Og jeg lot det nok gå for lenge da det skar ut og bildet folk sitter igjen med er at målet mitt var en fin tittel.

- Etter 25 år husker stadig mange at du en snørik vinter sa til folk: «Måk sjæl!» Blir du husket for bil nå?

— Nei. Jeg har i hvert fall sett fire–fem store bilsaker i Norge. De fleste har glemt dem.

  • Vil du lese historien om hvordan Ap og Raymond Johansen rigget seg for omsider å vinne Oslo tilbake? Her er den.