Tenk deg at en du stoler på, en du går til for å få råd eller trøst, en som lytter til deg, plutselig viser seg å være en annen enn den omsorgspersonen du trodde. Plutselig glir hånd­en hans ned på låret ditt. Du er fullstendig lamslått og klarer ikke å gjøre noe. Du kan ikke gjøre noe. Du gjør ikke motstand mot en prest. Hvordan sier du nei til Gud?

  • Saken fortsetter etter filmtraileren:
Oscar-vinner med hardt oppgjør mot den katolske kirken Dette er saken kirken ville dysse ned.

Voldtok barn

Det var det spørsmålet Phil Saviano stilte seg da han som 12-åring første gang ble voldtatt av en katolsk prest. Gutten som kom fra et ressurssvakt hjem, trodde han var blitt utvalgt av Gud og gjorde ingen motstand. Saviano var bare én av flere hundre barn som ble misbrukt av prester i den katolske kirken i Boston på 1980— og 90-tallet.

Ryktene om overgrep spredte seg raskt i Boston, og da kirken ble kontaktet av foreldre og journalister, gjorde den alt den kunne for å dekke over det.

Sakene ble dysset ned, og kirkens svar var å omplassere prestene som hadde begått overgrep til andre kirker eller bispedømmer.

T

Dømt og drept. Den tidligere presten John Geoghan ble dømt for overgrep mot barn. I 2003 ble han drept av en medfange i fengselet.

il slutt klarte fem journalister fra graveavdelingen til avisen The Boston Globe, den såkalte Spotlight-redaksjonen, å avdekke skandalen. Den første artikkelen i en lang serie ble publisert i januar 2002 og omhandlet pastoren John J. Geoghan, som over en periode på 30 år beviselig hadde utført over 100 overgrep mot barn – den yngste bare fire år. Geoghan ble omplassert hele seks ganger, men fortsatte med sine ugjerninger, før han ble arrestert og tiltalt i 2002.

Den saken viste seg å være toppen av isfjellet.

I året som fulgte, publiserte Spotlight-journalistene, som senere ble belønnet med Pulitzerprisen, mer enn 600 artikler som viste at et stort antall prester hadde forgrepet seg mot barn. Saken gikk verden rundt. Lignende granskninger ble satt i gang i flere land, og en lang rekke tilfeller av overgrep ble avdekket.

En velfungerende gravefilm som forteller en sjokkerende historie, mener vår anmelder:

Oscar-vinner

14 år etter at pedofili-skandalen nådde overflaten i Boston, har Hollywood laget film om saken. Filmen fikk prisen for beste film under Oscar-utdelingen i Los Angeles søndag kveld.

Her er hele listen over Oscar-vinnerne:

Spotlight skildrer reporternes nitide arbeid, med både gjennombrudd og tilbakeslag.

- Reporterne som jobbet med saken, var dyktige folk, men ikke superhelter. De var glad i byen sin og ville finne ut av sannheten om kirken, men de gjorde masse feil på veien til målet, sier regissør Tom McCarthy.

Stjernelag. Michael Keaton, Liev Schreiber, Mark Ruffalo, Rachel McAdams, John Slattery og Brian d'Arcy James spiller The Boston Globe-reporterne som rullet opp skandalen i den katolske kirken.
Kerry Hayes

Mannen bak Spotlight bøyer seg frem, gestikulerer ivrig og snakker i et rasende tempo fra andre siden av bordet på Claridge’s Hotel i London. I tillegg til den gjeveste prisen for beste film under helgens Oscar-fesjå, fikk Tom McCarthy også prisen for beste originalmanus sammen med kollega Josh Singer.

McCarthy ble nødt til å stille seg noen viktige spørsmål før han gikk i gang med manusprosessen:

- Hvorfor tok det så lang tid før noen klarte å se det store bildet og behandle det som et problem som gjennom­syret hele den katolske kirken? Og hvorfor tok det så lang tid å avdekke at den katolske kirken bevisst dekket over sakene?

50 år gamle McCarthy vokste selv opp i Boston og ble oppdratt i katolsk tro. Han var også altergutt, men ble ikke selv antastet. I ettertid har han imidlertid funnet ut at flere av hans bekjente på den tiden ble misbrukt. Selv om alle hadde hørt om tilfeller av overgrep, ville ingen tro på det.

Også McCarthys egne foreldre var skeptiske til anklag­ene mot kirken.

- Foreldrene mine er del av en stor irsk, katolsk familie fra New England. Deres liv, vårt liv, var veldig tett knyttet til kirken. Det ga meg en viktig forståelse for hvor mye den faktisk betyr for livet til folk i Boston og hvor vanskelig det var, sier McCarthy.

Regissør Tom McCarthy mottok også Oscar-prisen for beste originalmanus for "Spotlight".
DANNY MOLOSHOK

- Det å komme tilbake til Boston igjen etter over 20 år ga meg et nytt perspektiv på byen. Det er en vanskelig by å trenge igjennom og bli klok på.

Ville ta hele den katolske kirke

Det er dette som er kjernen. Alle viktige institusjoner i Boston, den mest katol­ske av alle store byer i USA, var gjennomsyret av kirk­ens innflytelse. Både skolen, politiet, påtalemyndighet, politikerne – ja, selv journalistene i The Boston Globe – var påvirket av kirkens makt. De fleste av avisens journa­lister og abonnenter var katolikker.

 Hvorfor tok det så lang tid før noen klarte å se det store bildet og behandle det som et problem som gjennom­syret hele den katolske kirken?

Vendepunktet kom først da den nyansatte sjefredak­tøren, Marty Baron, kom dundrende inn døren i 2001. Baron mente at de skulle gå etter systemet, ikke bare enkelttilfellene. Han var ute etter hele kirken.

- En jødisk mann fra Miami kommer til Boston, den mest katolske byen i Amerika, og begynner å stille masse spørsmål. Han hadde aldri vært der før og hadde heller ingen venner der. Det var nettopp dette utenforstående blikket som ble avgjørende for saken, sier McCarthy.

Walter Robinson, som ledet Spotlight, er enig.

- Vi hadde altfor lenge vært for avventende og snille med det ”moralske ikonet”. Da presten ble tatt for misbruk av barn, beklaget kirken og sa at dette var et engangstilfelle, og at den katolske kirke ikke var noe verre enn andre kirkesamfunn, enda de visste at det var et stort problem, sier han.

Robinson er i London for å presentere filmen sammen med Mike Rezendes, en av journalistkollegene som han arbeidet sammen med på denne saken. Med er også skuespillerne som portretterer de to i filmen: Michael Keaton og Mark Ruffalo.

Spotlight-produsent i strupen på paven:

Både Robinson og Rezendes, som begge fortsatt jobber for Boston Globe, innrømmer at de var skeptiske til filmen. Begge hadde sett mange middels gode filmer i samme sjanger og var redde for nok en glamorøs og sensasjonspreget Hollywood-film.

- De overtalte oss likevel. Vi sa lykke til og regnet med aldri å høre fra dem igjen, sier Robinson.

Prisbelønte. Journalistene fra The Boston Globe har vunnet flere priser for avsløringene sine. Her er de samlet, sammen med regissør Tom McCarthy i midten, før en visning av filmen Spotlight.

Noen måneder senere dukket regissør Tom McCarthy og manusforfatter Josh Singer opp i Boston. De ble der i flere uker og gjorde lange, dyptpløyende intervjuer med Spotlight-journalistene.

- De gjorde mer research enn det vi vanligvis gjør til en sak, og da skjønte vi at de faktisk ville ta det på alvor. Vi fikk også lese tidlige utkast av manus og komme med innsigelser underveis, sier Robinson.

Keaton: – En viktig jobb

Skuespiller Mark Ruffalo, som tidligere har spilt superhelten Hulken , valgte å nærme seg sin rolle­figur på samme måte som journalisten Mike Rezendes ville gjort til sitt objekt: med notatblokk, opptager og inngående spørsmål.

- Jeg ville vite så mye jeg kunne. Om ham, om saken, om avisen, om kirken, om politikken i Boston, sier Ruffalo.

Rezendes sier følgende om mannen som spiller Rezen­des:

- Jeg hadde aldri møtt ham før, men likevel troppet han bare opp hjemme hos meg og på jobben og knipset bilder, satte seg ned og begynte å stille meg veldig direkte spørsmål.

Mark Ruffalo fikk også møte Phil Saviano, et av ofrene for prestenes overgrep. I tillegg fikk skuespillerne tilgang til alle dokumentene som journalistene fra Boston Globe hadde gravd opp og samlet inn.

- Det var grusom lesning, men helt avgjørende for at jeg kunne sette meg godt inn i rollen. Blant dokumentene fantes også brev som ofrenes foreldre hadde sendt til kirken. Det har brent seg fast i meg, sier Ruffalo.

Vinnere. Regissør Tom McCarthy og skuespiller Michael Keaton, til høyre i bildet, jubler i det Spotlight kunngjøres som årets Oscar-vinner.
MARIO ANZUONI

For å få en rolle i Spotlight måtte Michael Keaton, som tidligere har spilt Batman , ta til takke med et langt mindre honorar enn han er blitt vant til . Det var ikke et vanskelig valg. Keaton spilte forøvrig også hovedrollen i fjorårets Oscar-vinner for beste film, Birdman .

- En sjelden gang kan vi skuespillere faktisk gjøre en viktig jobb. Det føler jeg at jeg gjør med å være med i denne filmen, sier Keaton, og fortsetter:

- Det er jo en viss sannhet i at skuespillere er selvsen­­­t­rerte og egoistiske, og jeg lurer på hvordan denne innspill­ingen hadde vært med en annen gjeng med skuespillere.

Hva er det viktigste en skuespiller kan lære av en journalist?

- Skuespillere vil som regel bare spille inn scenen og bli ferdig, men under denne innspillingen lærte jeg meg å lytte til hva de andre skuespillerne faktisk sier. Det er det samme som gode journalister gjør: lytter, sier Keaton og smiler.

 En sjelden gang kan vi skuespillere faktisk gjøre en viktig jobb. Det føler jeg at jeg gjør med å være med i denne filmen.

Stillhet fra kirken

Ingen fra filmteamet har snakket med noen av prestene som var involvert i overgrepsskandalen. Heller ikke andre fra den katolske kirke har ønsket å uttale seg i forbindelse med produksjonen av filmen.

- I ettertid har kirken faktisk vært veldig positive til filmen. Jeg har hørt fra flere prester som synes det er en viktig film, men som synes det er vondt å se at kirken som institusjon har feilet så grunnleggende, sier McCarthy.

- Men selvsagt er det også mange som fortsatt nekter for at dette har skjedd.

Det er gått mange år siden saken sprakk, og kirken har siden den gang betalt ut erstatningssummer på 3 milli­arder dollar til ofre og pårørende. Kirken har mistet noe av sin sterke posisjon i Boston, og erkebiskopen er ikke lenger byens mektigste person.

Krever rettferdighet. Demonstranter i Arlington, Massachusetts, raser mot overgrepene som er blitt avdekket i den katolske kirken.

Og for noen uker siden var den katolske kirkes egen kommisjon for beskyttelse av mindreårige, som ble opprettet av pave Frans i 2014, samlet utenfor Vatikanet til en spesialvisning av filmen. Bare dét er et steg i riktig retning.

Men det store oppgjøret gjenstår, sier journalist Mike Rezendes:

— Det er gått 14 år siden vi publiserte vår historie. Vatikanet har straffet rundt 2500 prester og fratatt over 800 prester deres rettigheter. Likevel har det vært lite villighet til å endre systemet fra innsiden.

Vil du lese mer om film og glamour?

Cate Blanchetts comeback:

Joachim Trier i Cannes:

Gjør stor suksess i utlandet:

Joner spilte sammen med Leo: