Lister over hva man bør kjøpe og ikke i kunsten er generelt sett problematiske, siden de ofte er uttrykk for det som er gode investeringer, økonomisk sett. Jeg mener man primært bør kjøpe det som appellerer til ens egen smak uavhengig av trender i kunsten, selv om det er risikabelt målt i kroner i øre. Å samle kunst bør, etter min mening, forankres i en reell kunstinteresse og ikke inntjening.

Det vil lønne seg i det lange løp og føre til en større glede av selve samlingen og samlevirksomheten, som sådan. Her er et lite utvalg hvor jeg prøver å finne en balanse mellom det kunstnerisk interessante, tilgjengelighet og overkommelig pris. Mange andre kunne vært føyd til.

Les også:

Hot-c4Ul93oyUu.jpg

Hot 1. Leonard Rickhardt

sp5ddd1e_2-ZTyWFp7OHx.jpg
Hasselknippe, Olav

Vår mest interessante, nålevende, maler. En solid investering og uutømmelig interessante motiver. Hans rimelige tegninger er et kupp. 2. Bjarne Melgaard

Sleivete og poserende motkulturell, men med en oppriktighet og nerve som holder seg frisk. Lager rimelig og fin grafikk.

3. Håkon Bleken

Voksen kunstner med svært høy kvalitet på både tegninger, malerier og grafikk.

4. Sverre Koren Bjertnæs

En svært mangfoldig kunstner med en unik evne til å fornye seg. Produserer mye, også til overkommelige priser.

5. Ane Mette Hol

Lager uortodokse verk som ser ut som masseproduserte objekter, men er nitidig utførte tegninger. Delikate og svært interessante verk. Beslektede kunstnere i samme kategori, som også anbefales, er Torill Johannesen og Åsil Bøthun.

6. Terje Nikolaisen

Tegninger med glimt i øyet og overflod av gode ideer. Sammen med kollektivet Tegneklubben, som også anbefales, lages verker i høyt tempo. Tegneklubben består også av Bjørn Bjarre, Paul Dring, Ulf Carlsson og Martin Skauen.

Not-iJqQLjXc_p.jpg

Not 1. Takashi Murakami og Damien Hirst

Internasjonale kjendiskunstnere som har egne fabrikker for produksjon av kunst, derav den store mengden av verker av disse på markedet. Det meste er ekstremt overpriset og kunstnerisk slapt. Gode eksempler på at kunstmarkedet ikke drives av det kunstnerisk interessante.

2. Ari Behn

Høyt profilert som forfatter og prinsessegemal, men har liteåkomme med som kunstner. Teknisk famlende, pretensiøs, med stadige forsøk påå tøffe seg som bommer stygt.

3. Dolk, Pøbel og DotDotDot.

Svært overvurdert gatekunst, som ikke lever opp til den kulheten den trekker veksel på. Denne type gatekunst er generelt overvurdert og overpriset.

4. Unni Askeland

Kunstnerskapet spinner ofte rundt sjablongaktige former, særlig gjenbruken av Munch-motiver er overfladisk og svak.

5. Ida Ekblad

10062011161217-DuerAp3NTf.jpg
Kolstad Stig

En av samtidskunstens mest overvurderte, kvinnelige, kunstnere. Har tøff holdning, uten å føye til noe substansielt selv. Hennes ekspresjonistiske malerier, som dominerer produksjonen,er for preget av å sitere kunsthistorien. 6. Gardar Eide Einarsson

En sentral konseptkunstner som, til forskjell fra kollegaen Matias Faldbakken, har utviklet seg lite siden 90-tallet. Fremstår som unødvendig kryptisk og lite generøs i sine verker. Som hos Ekblad og nevnte gatekunstnere er det mer holdning enn innhold det er snakk om.

Kjetil Røed er kunstanmelder i Aftenposten