Vi venner oss til alt, menneskets beste og verste egenskap. Vi hører ikke lenger båttrafikken på fjorden en sommerdag, men savner heller ikke fuglene.

I gjennomsnitt har nordmenn fått to tusen nye scootere hvert år siden loven om begrensning i bruken ble innført i 1977. Hva vil skje om scooterkjøring også blir nasjonal hobby, i verdens rikeste land?

Ett er sikkert: Dersom en ny lov åpner for fritidsbruk, vil det bli mer kjøring. Av alle typer. Mer nyttekjøring, mer morokjøring i løyper, mer villmannslek i terrenget. Ofte i nærheten av skiløyper, av praktiske grunner. Nye kulturer vil dannes. Et naturlig spørsmål kan bli: Skal ungen få seg barne-scooter eller skiutstyr?

Et knippe ordførere skriver i VG at Regjeringens lovforslag ikke er det samme som et frislipp: «Det skal settes fartsgrense i løypene, og det er ikke lov til å kjøre utenfor tydelig merket trasé. Matpause må tas innenfor 30 meter fra løypa.»

Å tro at scooterkjørere ute i naturen følger loven som en bilist på en riksvei, er en drøm langt unna virkeligheten, slik mange har erfart den i kommunene som har hatt forsøksordninger med fritidskjøring siden 2000.

Før ordningen kom, var det mye ulovlig kjøring og konflikter, skriver ordførerne. Nå kan det i stedet bli mye lovlig kjøring, pluss endel ulovlig. Hva er fremskrittet? Jo, økt kommunal selvråderett. Motorferdsel egner seg best for lokale vurderinger, skriver ordførerne i VG. Blant dem Arne Vinje, ordfører i Vinje, som har tillatt «rekreasjonsferdsel» med snøscooter siden 2000. Men i Vinje, som i flere andre kommuner, må scooterføreren ha fast bopel i kommunen og være medlem av den lokale scooterklubben! Det sier litt om hva saken handler om. Og det viser tydelig at naturen bør forvaltes på høyere nivåer enn kommunestyrer.

Ingen eier noen vidder.

ØDEMARKENS GAVE

«Den ubrudte ro» av Peter W. Zapffe

«Når vi oppsøker fjeldet, så er det for å komme bort fra den verden av beregning og pengepugg og menneskelig infektion, som vi er nødt til å leve i, og ikke for å møte den igjen i nye varianter, eller gudbedre, i de altfor kjendte. Vi søker den ubrudte ro, som er ødemarkens umistelige gave.»

Barne-scooter

Annonse på Finn.no: Polaris 120 barne-scooter, 2014-modell, selges kr. 25.900,-

«Robust maskin med mange enkle løsninger som gjør kjøreturen tryggere. Dødmannsknapp og justerbar gass som bestemmer hvor fort den unge, lovende kan kjøre.»

0002254083.jpg
Håkon Sætre

VED SVENSKEGRENSEN

Lytt til erfarne fjellfolk

Torgal Sætre fra Trysil, leder av Foreningen Fjellfanten:

«Vi som bor langs svenskegrensa, har gjennom 35 år sett hvordan galskapen har utviklet seg. Fra noen få Ockelboere, som gikk i 30 km/t, til dagens villmannskjøring med «friåknings-skutere». Jeg er ingen tradisjonell naturverner, men en motorisering av friluftslivet vil ødelegge flertallets naturopplevelser.»

MÅL OG MIDDEL

Hør, hør, høringsbrev

Høringsbrev fra Klima— og miljødepartementet om endring i loven om motorferdsel i utmark:

«Økt støy og trafikkbelastninger i utmark er negativt bl.a. for friluftsliv og for sårbart naturmangfold, og for dem som utsettes for støy som følge av slik ferdsel. En markert økt motorisering av norsk utmark er derfor ikke ønskelig og vil kunne få betydelige negative konsekvenser for det tradisjonelle friluftslivet og muligheten til å oppleve uberørt, stille natur. Selv om lovforslaget legger til rette for en viss åpning for motorisert ferdsel til fornøyelsesformål, er det fortsatt et mål å begrense motorferdsel i utmark mest mulig.»

Og konklusjonen? Virkemiddelet for å nå dette målet? Å åpne for at kommunene skal kunne tillate fornøyelseskjøring med snøscooter.

Flere artikler fra A-magasinet: