A-magasinet

Krim-bloggen: Hvordan skrive spenning?

Det finnes håp for folk med en forfatter i magen.

  • Tekst: Aslak Nore

Spionthrillere, podkaster, fantasy, krim for barn ... I årevis har vi anbefalt bøker, filmer og serier vi synes er spennende i spalten. Men sett at du er en av dem som selv har en krimforfatter eller screenwriter i magen (og det er mange). Du brenner etter å se akkurat din historie på lerretet eller mellom to permer.

Finnes det håp?

Ja, det gjør faktisk det. Det finnes en enorm litteratur om hvordan en god historie best kan fortelles. Anbefalingene kommer riktignok med et stort MEN. Absolutt alle som lykkes som fortellere, har lest og sett ekstremt mye. Først når denne grunnmuren er bygget, kan du gå løs på fagbøkene. Til gjengjeld kan de være til stor hjelp i siste fase for spenningsnerder som vil dikte selv.

Screenwriter-bibel

Aspirerende forfattere vil nesten alltid møte på fortellerguruen Robert McKee – mannen bak screenwriter-bibelen Story og det berømte fortellerseminaret han turnerer rundt med i verden. Vi har bare lest boken, men folk forteller at kurset er vel anvendte penger. Storkjeftet, skråsikker og sprenglærd: McKee vet hva han driver med. Si bare ikke at Casablanca er en dårlig film.

McKee er så ikonisk at Hollywood – i form av den briljante Charlie Kaufman – har laget film der han spiller en avgjørende rolle. I Adaptation (2002) spiller Nicolas Cage to brødre i filmindustrien. Hovedpersonen Charlie Kaufman er en nevrotisk manusforfatter, som vil unngå Hollywoods fortelleroppskrift, mens broren er McKee-fan. For å redde manuset fra skrivesperre og fiasko, ender Charlie Kaufmans manus i sex, vold og biljakter.

En smart kongefilm – ikke minst for folk som vil skrive spenning selv.

Skriveråd fra Stephen King

En vanlig innsigelse mot fortellerguruer av typen Robert McKee, er at de aldri har gjort noe bra selv. Det er i seg selv en urimelig innvending (mange av verdens beste fotballtrenere var middelmådige spillere), men den rammer uansett ikke Stephen Kings On Writing.

Om det finnes mer håndfaste skrivetips der ute, er Kings bok kanskje den mest interessante boken om å skrive. Han blander inn egen selvbiografi og forteller hvordan avgjørende livshendelser formet ham som forfatter. Her er passasjer om ekteskap, ulykker og drikking. Det finnes bøker han knapt husker at han skrev.

Samtidig er King ydmyk i møte med håndverket. Han vet at den talentløse aldri vil bli noen Knausgård. Jobben handler om å løfte den kompetente til en god forfatter. Og han vet hva enhver forfatter må gjøre mer enn noe annet: «read a lot and write a lot».

FLERE GODE BØKER OM Å SKRIVE:

John Truby: The Anatomy of Story (2007). Av alle bøker i sjangeren er Trubys 22 skritt til å bli en god forteller den mest håndfaste og hjelpsomme.

Albert Zuckerman: Writing a Blockbuster Novel (1994). Det som gjør denne så interessant er at forfatteren var agenten til Ken Follett, og bruker hans utkast for å vise hvordan et manus kan forbedres.

Steven Pinker: The Sense of Style (2014.) Sakprosaforfatteren Pinker gir mange eksempler på skrekkelig faglitteratur, og viser hvordan det skal gjøres.

FILM MED SKRIVETIPS:

De som foretrekker skrivetips på levende bilder, kan sjekke ut dialogkongen Aaron Sorkins «Masterclass» som finnes online.

KRIMINELT GODT SAGT

«What happens is fact, not truth. Truth is what we think about what happens.»

Vil du lese flere artikler fra A-magasinet? Følg oss på Facebook.

A-magasinet

Nyhetsbrev Få ukens høydepunkter fra A-magasinet rett i innboksen din hver fredag!

Les mer om

  1. Krim-bloggen