Foto: Katinka Hustad
A-magasinet

Ingvild Tennfjord: Noen vet hvilken vin du vil velge. Lenge før du gjør det selv

Noen vet hvilken vin du vil velge. Lenge før du gjør det selv. Det er på tide å lære om vinene som er skapt for deg.

  • Ingvild Tennfjord
    Ingvild Tennfjord
    Aftenpostens vinspaltist

Folk forestiller seg nesten bestandig at vinen de drikker er laget av en sjarmerende, liten italiensk familie med vimsete hund. Selv når de drikker bestselgervin fra boks med volum, som langt overgår småskalaproduksjon. Kanskje er ikke det så rart. For klisjeene styrer markedsføringen av vin. Bildet på boksen viser vinbonden og høyballene. Bistroen. Torget. Men de store volumene på Vinmonopolet er skapt. Konstruert for akkurat vårt marked, basert på fokusgrupper og kundeundersøkelser. Det er på høy tid du forstår at salg av vin er en global milliardindustri, som er løftet høyt over den italienske småfamilien. La meg vise deg to måter de gjør det på.

Les hele saken med abonnement