Kunsten å bryte sammen – og gjennom

Ingen trodde på Benjamin Rees film, og til slutt trodde han ikke engang på den selv. Da kom telefonen som endret alt.

Dette intervjuet ble opprinnelig publisert 26. februar 2021. Det publiseres på nytt etter at Benjamin Ree 21. august vant Amandaprisen for årets beste kinofilm med «Kunstneren og Tyven».

De ringte om natten. Fingrene famlet over nattbordet, fant telefonen. Han grep om den, løftet den opp, myste mot skjermen. Halv fem?! I displayet et langt utenlandsk nummer. Han avviste samtalen, la seg tilbake. Så ringte det en gang til, lenge, og til slutt tok han den, sa med søvndrukken stemme:

– Hallo?

I andre enden var det en entusiastisk amerikaner, som pratet og pratet og pratet. Det neste Benjamin Ree sa, var:

– Wow! It’s insane. It’s so insane!

Sammenbrudd og suksess

Lyden av en trøtt og overlykkelig Benjamin Ree spraker ut av høyttalerne på en sølvblank Macbook i et møterom i en slitt bygård på Grønland i Oslo.

Den prisbelønte filmskaperen har sittet der i 20 minutter og spist peanøtter og drukket kaffe, og nå har han funnet frem lydopptaket som kjæresten spilte inn novembernatten da alt snudde. Og det som var så insane, så sinnssykt, var at Rees film Kunstneren og tyven var tatt ut til Sundance Film Festival.

Les hele saken med abonnement