A-magasinet

Lene Alexandra Øien: «Diett betyr ikke å slanke seg. Det betyr å ha en spiseplan»

Fitness-utøveren er et disiplinert matvrak.

  • Bjørn Egil Halvorsen
    Bjørn Egil Halvorsen
    Journalist
_E5A2313 copy_doc6ojo6j146zr1eipcerb.jpg

Kjøkkenveien er en fast spalte i A-magasinet. Her besøker vi folk hjemme på kjøkkenet deres til en prat om kjøkken— og matvaner.

— Jeg er veldig opptatt av å spise næringsrikt, rent og målrettet. Hvert måltid må inneholde proteiner som byggesteiner, sunt fett som smører leddene, og karbohydrater som gir energi. Jeg lager stort sett mat fra bunnen, spiser lite halv­­-fab­rikata og trenger ikke masse sauser og den slags. Mange dynker maten for mye og ødelegger smaksløkene. Jeg lesser heller på med masse grønnsaker.

Det hun aldri blir lei

— Jeg. Elsker. Søtpotet. Blir ald­ri lei, og spiser det i alle former. Bakt, fries, mos, puré, i pai, i kaker. Jeg har spist det i dag, skal spise det igjen senere i dag. Og i morgen.

«Diett er lett»

— Det mange bommer på i matveien, er dette: Noen spiser for lite - de tror de blir tynne av å spise ingenting, men de bare ødelegger forbrenningen. Andre jobber for mye og glemmer å spise - de spiser ikke ofte nok. Noen går for raske løsninger, mens andre igjen ikke vet hva de skal spise. Folk kompliserer mat for mye. Som jeg ofte skriver på Snap­chat: «Diett er lett». Diett betyr ikke å slanke seg. Det betyr å ha en spiseplan. For at du skal nå et mål, må du ha en plan.

  • Nylig skiftet Øien kostholdsplan for å trene seg opp til ny konkurranse. Se utdrag fra hennes nye spiseplan nederst i saken

Vil bli råere

— Jeg er ikke helt som alle and­re, og elsker å sprenge grenser. Det var derfor jeg kastet meg på bikini-fitness-greiene. Målet er å bli en enda råere utgave av meg selv. Da spiser jeg det som trengs for å nå målet. Det krever disiplin.

Jeg elsker muskelbygging. Jeg har alltid hatt en lidenskap for det estetiske. Det er vakkert med en veltrent, symmetrisk og proporsjonert kropp. Jeg vil føle meg fit og fabulous, da føler jeg meg bra, også mentalt. Så enkelt er det.

Skjermdump fra Lene Alexandras Instagram-konto:

Skeier ut

— Jeg elsker å lage mat. Jeg er et matvrak, og folk sier jeg spiser både fort og mye. Her om dagen skeiet jeg ut. Jeg skulle egentlig ha et møte på restauranten Südøst, men han jeg skulle møte, hadde misforstått. Men det var god stemning og mye folk. Så satte jeg meg i baren, helt alene. Først bestilte jeg tempura maki, så en saftig biff - jeg tror det var søtpotet til. Så tok jeg meg en pink mojito og avsluttet med en sjokoladefondant. It’s my balance. Jeg er en livsnyter.

«Living the dream»

— Mitt beste matminne var i Beverly Hills, Rodeo Drive, dagen etter fitness-konkurransen. Vi bestilte en hamburger med søtpotet-fries, selvsagt. Så kom den på bordet, den var så mør, smeltet nesten på tungen. Så satt vi der med en raspberry mojito, så på alle folkene, solbriller på. Da var jeg «living the dream».

Lene Alexandras meny-tips

Sunt mellommåltid: - Ha cottage cheese i en skål. Skjær opp salmalaks og en halv avokado i passende biter. Så en dæsj soyasaus for ekstra edge, og strø sesamfrø over. Digg!

Kaffemaskinen - en kjøkkenfavoritt

Å komme hjem etter en hektisk hverdag og legge i en kapsel med vanilje- eller karamellsmak. Og så hører jeg bare den lyden, kjenner den deilige lukten ... åhhhh! Det gir meg så mye lykke. Tenk på det, da. Kaffe, liksom!

I skammekroken?

— Hmm. Jeg lovet egentlig kjæresten min å lage solskinnsboller etter at jeg var ferdig med konkurransen. Det har jeg ikke rukket.

Eksempel på dags-spiseplan for Øien:

Måltid 1:

karbonadedeig + mandler + 2 omega 3-tabletter.

Måltid 2:

Avokado + pillede reker.

Måltid 3:

kyllingfilet + brokkoli + blåbær + en dæsj Mager kesam

Måltid 4 («etter-trening-måltid»):

kyllingfilet + brokkoli + blåbær + en dæsj Mager Kesam + gram søtpotet.

Måltid 5 ( før sengetid):

havregryn+ 4 eggehvitter + 2 omega 3-tabletter

Før/under trening:

20 gram av kosttilskuddet BCAA (proteinpulver)

Etter trening:

0,5-1 frukt eller 2 riskaker

NB! Planen er satt opp av Øiens coach/trener, som er verdensmester i fitness. Planen er spesifikt tilpasset hennes mål om å bygge muskelmasse.