A-magasinet

Legos viktige veteraner

Stadig flere voksne «kommer ut av skapet» og bekjenner at de er hektet på barndommens byggeklosser.

  • Eirin Hurum
    Aftenpostens Europa-korrespondent

afp000780981.jpg Foto: Rolf Øhman

Jo takk, vi som lider av dette, har fått en « diagnose» : AFOL — Adult Fans of Lego . Betegnelsen på voksne som elsker Lego.

Morten Dalermoen (42) er en av dem som er hardest rammet i Norge. Og han lever veldig godt med «sykdommen» -  eller hobbyen, som han velger å kalle den.

- Det er blitt en litt altoppslukende, men fryktelig morsom hobby, sier han.

Han leder nå den norske foreningen av voksne Lego-fans, det såkalte Brikkelauget. Og innehar den ikke helt overraskende sjefstittelen klossmajor .

The dark age.

- Jeg elsket å bygge Lego som barn. Men det var først for fem år siden, da sønnen min ble født, at interessen ble tent på ny. Etter en tur til Legoland ble jeg hektet. Erkjennelsen kom da jeg kjøpte med sett hjem som var mer egnet for meg selv enn for sønnen min, forteller Dalermoen.

Dalermoens erfaringer samsvarer godt med det den voksne fansen omtaler som «the dark age». Det er perioden fra de er 13-14 år, hvor de slutter å bygge Lego, og frem til de i voksen alder finner tilbake til Lego-interessen. For mange sammenfaller slutten av perioden med tiden da de får barn.

- Jeg trodde først at det var noen få som delte denne interessen, men forsto raskt at det var mange likesinnede der ute, sier Dalermoen, som til daglig jobber som leder i helse- og omsorgsetaten i Flesberg kommune utenfor Kongsberg.

Når arbeidsdagen er over og sønnen er i seng, kobler han av med Lego. Hjemme har han innredet en egen krok, hvor han boltrer seg blant tusenvis av klosser, sirlig dandert i kasser og bokser. Herfra holder han også kontakten med den stadig voksende gruppen av AFOL-ere, både i Norge og internasjonalt. Brikkelauget, som Dalermoen altså leder, har nå 200 dedikerte medlemmer. I tillegg er 800 registrert på det norske online-forumet for voksne Lego-fans. Her utveksler de tips og erfaringer og viser frem ting de har bygget.

I tillegg er Dalermoen medlem av et internasjonalt nettverk av voksne Lego-fans, som flere ganger i året møtes til Lego-arrangementer i inn- og utland.

Verdensomspennende.

I det aller helligste, i Legos hovedkvarter i Billund i Danmark, har man forlengst regist­rert den eksplosjonsaktige veksten i voksne som er hektet.

Her sitter også en annen nordmann som har utviklet et livslangt kjærlighetsforhold til Lego. Det startet med kjærligheten til en kvinne. Under studiene på handelshøyskolen i Sønderborg traff Tormod Askildsen en dansk kvinne, som senere begynte å jobbe i Lego. Hun overtalte nordmannen til å søke jobb i samme selskap.

Det ble starten på en 30 år lang karrière i selskapet. Askildsen, opprinnelig fra Asker utenfor Oslo, leder nå det som heter Lego Community Engagement, avdelingen som har ansvaret for å dyrke og pleie de voksne Lego-elskerne.

- Det eksisterer i dag over 250 Lego-brukergrupper globalt, med over 300.000 voksne medlemmer. Disse betrakter vi som «hardcore-brukere». I tillegg anslår vi at det på verdensbasis er et par millioner voksne som er aktive Lego-brukere, i den forstand at de kjøper et par Lego-esker i året som de bygger for å koble av og kose seg. Disse kaller vi «casual users», sier Tormod Askildsen.

- Gruppen av voksne brukere vokser over hele verden, men nå ser vi en formidabel vekst i Asia, sier han.

På konkursens rand.

Lego tar godt vare på de voksne brukerne. Den mest åpenbare grunnen er at disse er blant de mest verdifulle brukerne selskapet har. De kjenner Lego-universet ut og inn, og de passer på at utvik­lere ikke går seg vill. Slik Lego gjorde på 90-tallet, da selskapet holdt på å gå konkurs.

- Det var en forferdelig periode for Lego, minnes Askildsen.

- Digitale leketøy og data oversvømmet markedet, og vi fryktet at legoklossene ville gå av moten. Vi gikk oss vill og laget mange ting forbrukerne ikke trengte eller etterspurte, sier Askildsen.

I desperasjon laget Lego alt fra dataspill og actionfigurer til bøker, klær og klokker. De laget mange spesifikke Lego-elementer som hadde få anvendelsesmuligheter. Lego-fansen fortvilte, og salget stupte. I perioden 2000-2004 tapte Lego tilsammen 2,7 milliarder kroner, og selskapet var en hårsbredd fra å gå konkurs.

Det var først da Jørgen Vig Knudstorp ble ansatt som konsernsjef i 2004, at nedturen stoppet. Han tok selskapet «back to basic» og ble selskapets redningsmann. Siden har Lego hatt uavbrutt vekst.

Ambassadørkorps.

Det var også i denne perioden Lego forsto hvor viktig det var å dyrke brukerne, både unge og gamle. I dag består Lego-universet av et sirlig nettverk av gode hjelpere, og blant de viktigste er Lego-ambassadørene. I Norge heter Brikkelaugets ambassadør Cecilie Fritzvold.

Og om ikke det skulle være nok: Selskapet omgir seg også med et eksklusivt knippe profesjonelle Lego-byggere, såkalte Lego Certified Professionals. Dette er voksne byggmestre som er godkjent av selskapet og får betalte byggeoppdrag. I tillegg kjører de egne byggeprosjekter og tar oppdrag for andre. For tiden er det 14 stykker som innehar denne eksklusive tittelen. Kun én er fra Norge og Norden. Han heter Matija Puzar og er webutvikler ved Universitetet i Oslo. Han ble verdenskjent etter at den italienske utgaven av motemagasinet Vogue publiserte matretter han hadde bygget av Lego.

Eget hobbyrom.

— Jeg kunne kanskje blitt profesjonell Lego-bygger jeg også, men jeg har ingen ønsker om eller interesse av det. Jeg er godt fornøyd med å ha dette som en hobby, sier Morten Dalermoen da vi treffer ham på Teknisk Museum i Oslo, hvor han hjelper til med organiseringen foran helgens store Lego-festival.

Dalermoen er blant annet arkitekten og byggmesteren bak Lego-modellene av Det kongelige norske slott og Eidsvollsbygningen. Nå er han godt i gang med å bygge Amalienborg slott i København.

- Slikt er jo ikke gjort på en kveld. Jeg brukte flere måneder på disse modellene. Slottet brukte jeg et halvt år på å bygge, forteller han.

- Først studerer jeg bygningene på Google Earth, eller jeg sitter med Statsbyggs digitale tegninger. Så bygger jeg modeller og spesialbestiller klosser. Det holder ikke å lete i rotekassen hjemme, gliser han. Til byggingen av Slottet gikk det med 100.000 klosser.

- Hvor nerdete er dere egentlig?

- Haha! Det er noen nerder blant oss, men generelt vil jeg si at vi kommer fra alle yrker og samfunnslag. 80 prosent er menn. Og det er nok en overvekt av ingeniører og IT-eksperter, tror Dalermoen.

Ifølge Lego, som har statistikken klar, er en tredjedel av de voksne Lego-elskerne ingeniører og programmerere, dernest følger arkitekter, designere og lærere. 22 prosent har en mastergrad, 31 prosent en bachelorgrad og 5 prosent en doktorgrad.


Ledere på lekeplassen

[Kreativ læring]

Vi var samlet på lederkurs i Lausanne. Så dro kurslederen frem esker med Lego-klosser.

Rundt bordet sitter toppsjefer, mellomledere og journalister fra selskaper i hele Europa. Oppdraget er gitt: Dere får 15 minutter på å bygge en visjonær ledergruppe.

Hæææ?

Etter det første sjokket samler vi oss om oppgaven. Det er som å være tilbake i sandkassen, eller på lekeplassen, for den saks skyld. Det går ikke mange sekundene før én tar kommandoen og organiserer klossene etter størrelse og farge. Han beordrer sidemannen til å lage fundamentet, stjeler de beste klossene fra kollegaen på enden av bordet. Én blir opptatt av detaljene, en annen av visjonen. En tredje kikker demonstrativt ut av vinduet, en fjerde tar opp mobilen.

Veldig raskt inntar vi ulike roller: Lederen, betrakteren og innovatøren. Dette er teambuilding «the Lego way».

Tidligere på dagen hadde vi lyttet til toppsjefen i Lego, dansken Jørgen Vig Knudstorp, mannen som sto bak snuoperasjonen da selskapet holdt på å gå konkurs. I dag er Lego et av Europas mest in­no­vative selskaper. Knudstorp er overbevist om at lek er den beste måten å lære på. Lek skaper kreativitet, og kreativitet skaper innovasjon. Og det er de innovative selskapene som lykkes.

Det er med andre ord hverken dumt, barnslig eller pinlig å leke. Bare spør den voksende skare av voksne som elsker å leke - helst med Lego-klosser.

Relevante artikler

  1. A-MAGASINET

    Stjernearkitekt har bygget et virkelig legohus på 12.000 kvadratmeter

  2. ØKONOMI

    Da han overtok som sjef for Lego, tapte selskapet en million dollar per dag

  3. KULTUR

    Han bygget Wikipedia på dugnad. Nå vil Jimmy Wales løse problemene med sosiale medier på samme måte.

  4. OSLOBY

    Oslo-bibliotek på toppliste over verdens kuleste steder for barn

  5. KULTUR

    Dette spillet er ulikt alle andre. Nå er det landets største blant barn.

  6. KULTUR

    Kjendiser dytter egne millioner inn i teknologi-selskaper