A-magasinet

«La Casa de Papel klarer det viktigste i dagens fullpakkede serieunivers: Å skape noe uventet og overraskende.»

Den forsøker aldri å være en hyperrealistisk krimserie, men scorer Ocean’s Eleven-aktige poeng på å danse serieballett rundt ideen om Det Perfekte Ran.

  • Tekst: Asbjørn Slettemark

Det er fristende å dra frem referansekartoteket mens man ser på Netflix’ første forsøk på hjemmelaget spansk serie. Skaperne av La Casa de Papel – direkte oversatt til Papirhuset – har garantert finstudert Quentin Tarantinos Reservoir Dogs, og sett Spike Lees Inside Man minst like mange ganger som denne lille spalteredaksjonen.

For ikke å snakke om diiner-scenene mellom politi og banditt, som er som hentet ut av den største ransfilmen av dem alle, Michael Manns Heat.

Les hele saken med abonnement

A-magasinet

Nyhetsbrev Få ukens høydepunkter fra A-magasinet rett i innboksen din hver fredag!