A-magasinet

Kollagenpulver virker ikke mot aldring. Og blokkering fjerner ikke verden.

Kollagen-hype og influensere: Blokkér verden, jeg vil ha fred!

Flere har den siste tiden sett seg lei på reklame for kollagenpulver. Debatten har aktualisert et problem som opptar mange: Blokkering av kritiske brukere. Foto: Skjermbilder Instagram

  • Ingeborg Senneset
    Ingeborg Senneset
    Journalist
  • «Notert» er et ukentlig skråblikk fra Aftenpostens journalister

Ganske mange nå har sett seg lei på reklame for kollagenprodukter som skal gjøre deg yngre og penere.

I podkaster og på Instagram selges de inn av glade, vakre ansikter, og argumentasjonen virker tilforlatelig «vitenskapelig». Dette selv om faktiske fagpersoner i TV 2s «Helsekontrollen» slaktet det. KK har også testet – og slaktet. Dagbladet snakket med blant andre spesialist i indremedisin og fagdirektør i Statens legemiddelverk, Steinar Madsen. Helt riktig: slakt.

Og etter hvert har ganske mange sagt fra at nok er nok. Sist ut var influenser Kristin Gjelsvik, som i egen blogg gikk ut mot egen bransje, venner og bekjente.

Reaksjonene går inn i et mønster som taler svært dårlig for god debatt.

Desinformasjon, sletting og blokkering

Et nylig eksempel er influenser og utdannet sexolog Iselin Guttormsen, en av ambassadørene for Oslo Skin Lab – produsenten som kan sies å være blant de mest notoriske kollagenpulver-pusherne i norsk sammenheng.

Flere influensere, bloggere og podkastere reklamerer for produkter som kollagenpulver. Annonsørene kjøper troverdigheten til kjente ansikter, mener Ingeborg Senneset. Foto: Skjermbilde Instagram

Etter at flere hadde vært kritiske til produktet, valgte Guttormsen å slette en «informasjonsvideo» og blokkere mange brukere og meldinger. Hun begrunnet det i en instastory med at det ble «for voldsomt».

Les hele saken med abonnement

Nyhetsbrev Få ukens høydepunkter fra A-magasinet rett i innboksen din hver fredag!