A-magasinet

Kollagenpulver virker ikke mot aldring. Og blokkering fjerner ikke verden.

Kollagen-hype og influensere: Blokkér verden, jeg vil ha fred!

Flere har den siste tiden sett seg lei på reklame for kollagenpulver. Debatten har aktualisert et problem som opptar mange: Blokkering av kritiske brukere.
  • Ingeborg Senneset
    Ingeborg Senneset
    Journalist
  • «Notert» er et ukentlig skråblikk fra Aftenpostens journalister

Ganske mange nå har sett seg lei på reklame for kollagenprodukter som skal gjøre deg yngre og penere.

I podkaster og på Instagram selges de inn av glade, vakre ansikter, og argumentasjonen virker tilforlatelig «vitenskapelig». Dette selv om faktiske fagpersoner i TV 2s «Helsekontrollen» slaktet det. KK har også testet – og slaktet. Dagbladet snakket med blant andre spesialist i indremedisin og fagdirektør i Statens legemiddelverk, Steinar Madsen. Helt riktig: slakt.

Og etter hvert har ganske mange sagt fra at nok er nok. Sist ut var influenser Kristin Gjelsvik, som i egen blogg gikk ut mot egen bransje, venner og bekjente.

Reaksjonene går inn i et mønster som taler svært dårlig for god debatt.

Desinformasjon, sletting og blokkering

Et nylig eksempel er influenser og utdannet sexolog Iselin Guttormsen, en av ambassadørene for Oslo Skin Lab – produsenten som kan sies å være blant de mest notoriske kollagenpulver-pusherne i norsk sammenheng.

Flere influensere, bloggere og podkastere reklamerer for produkter som kollagenpulver. Annonsørene kjøper troverdigheten til kjente ansikter, mener Ingeborg Senneset.

Etter at flere hadde vært kritiske til produktet, valgte Guttormsen å slette en «informasjonsvideo» og blokkere mange brukere og meldinger. Hun begrunnet det i en instastory med at det ble «for voldsomt».

Les hele saken med abonnement

A-magasinet

Nyhetsbrev Få ukens høydepunkter fra A-magasinet rett i innboksen din hver fredag!