A-magasinet

Fire næringsdrivende forteller: Frykter inkassovarsler og konkurs

Blomsterhandler, frisør, rørlegger og restaurant-gründer. Alle rammes de hardt av krisen.

  • Olav Eggesvik
  • Hilde Lundgaard
  • Pål Vegard Hagesæther
  • Ketil Blom Haugstulen (foto)

«Etter den verste jobbuken i mitt liv fikk jeg en bøtte vann i hodet. Man må kunne le litt.»

Tore Winther Alvestad (57), eier og daglig leder av Winther Blomster i Oslo.

Har to butikker. Har permittert én ansatt. Tre ansatte, inkludert Winther, har gått ned til 50 prosent stilling.

For fire uker siden var alt normalt. Jeg hadde et stort oppdrag jeg skulle gjøre i slutten av mars for et arrangement. Så smalt det. De avlyste. Deretter fortsatte det. Hovedinntekten min kommer fra større firmaer. Eventbyrå, hoteller og restauranter. Først begynte reiselivsbransjen å avbestille. Så begynte firmaer å melde avbud på faste bestillinger, da folk begynte med hjemmekontor. I løpet av tre dager hadde jeg avbestillinger for 200.000 kroner.

Rett før dette skjedde, forhåndsbetalte jeg planter til et event på en restaurant. Nå sitter jeg i knipen. Pengene jeg skulle fått inn, kommer ikke.

Ketil Blom Haugstulen

Morgenen begynner med at jeg får vondt i magen, og så får jeg hodepine i løpet av dagen. Jeg er redd for hvordan hverdagen blir fremover. Før gledet jeg meg til å åpne innboksen for å se hvor mange bestillinger som er kommet. Nå er jeg redd for å åpne den fordi jeg frykter inkassovarsel.

Men man må kunne le litt. Samme fredag som tiltakene ble innført, var jeg på vei hjem etter den verste jobbuken i mitt liv. Så får jeg en bøtte vann i hodet. En dame som vasket balkongen sin, hev vannet rett i hodet på meg. Det er sånn som skjer i dårlige filmer. Jeg fikk latterkrampe. «God helg!» liksom.

Ketil Blom Haugstulen

Jeg vet at jeg vil finne en måte å klare meg på, men jeg er redd for mine ansatte. De har familier, barn og hus. Og så tenker jeg på hva som vil skje hvis jeg går konkurs. Alle leverandørene mine vil tape penger.

Jeg skulle ønske at de som valgte å beholde ansatte i jobb, som prøver å få det til uten permitteringer, slapp arbeidsgiveravgift i den perioden dette pågår. Nå er bare innbetalingen utsatt. Klarer jeg å ha ansatte i jobb, slipper de å få penger fra staten. Avgiften er ganske høy. Det er nok det som tar knekken på meg.

«Jeg har aldri mistet så mye hår. Tenk om jeg ikke kan betale utgiftene mine»

Maryameh Soleymani (39), måtte stenge frisørsalongen Hårfin Studio i Oslo på timen.

Har enkeltmannsforetak og dermed ikke krav på dagpenger eller permittering. Med Stortingets krisepakke kan hun etter 17 dager få utbetalt 80 prosent av snittinntekten siste tre år.

– Kunden satt med mobilen mens jeg stelte håret hennes. «Vi må følge med på hva som skjer med korona-krisen,» sa hun og gikk inn på NRKs direktesending. Klokken var omtrent 14 torsdag 12. mars. Plutselig skvatt hun til. Sammen så vi helseministeren fortelle at alle frisørsalonger og hudpleiere måtte stenge klokken 18.

Ketil Blom Haugstulen

Jeg ble helt nummen. «Skjer dette?» tenkte jeg. Før vi gikk den dagen, kastet kollegaen min og jeg alle blader, vasket hele salongen med Antibac og låste.

Hjemme gikk jeg inn på en side for frisører og fikk sjokk. Jeg skjønte at jeg som har et enkeltmannsforetak, ikke AS, er helt uten sikkerhet.

I frisørbransjen er det veldig stille etter jul, og det var minimalt med penger på kontoen. Først mot påske og utover i mai kommer kundene igjen. Tankene overveldet meg: «Hva skal vi gjøre? Hvilke løsninger kan vi finne?»

Ketil Blom Haugstulen

Mannen min studerer for å bli revisor, og det er jeg som tjener pengene nå. På tavlen på kjøkkenet henger regningene tett i tett. Ikke minst haster det med husleien til leiligheten og leien for salongen som forfaller 1. april.

Krisepakken fra regjeringen var kjempebra for alle med AS. Mens jeg som er enkeltmannsforetak ikke har krav på dagpenger og står helt uten inntekt i 17 dager. Null! Etter det kan jeg få 80 prosent av gjennomsnittsinntekten min de siste tre årene. Problemet er at jeg har måttet bytte salong to ganger og har hatt en veldig ustabil inntekt. Jeg aner ikke hva jeg vil få, eller når pengene eventuelt kommer inn på konto. Selvsagt må liv og helse gå først, og jeg er takknemlig for at familien ikke er smittet. Men uten penger kan ikke livet fortsette.

Ketil Blom Haugstulen

Jeg kom til Norge fra Kurdistan på familiegjenforening i 2004. Fra første dag har jeg vært fast bestemt på å klare meg selv. Nå har jeg klart å etablere egen bedrift, ikke minst fordi mannen min alltid har stått ved siden av meg og støttet meg.

Også nå skal jeg være optimist og håper jeg kan bygge meg opp igjen når dette er over. Da står jeg klar til å jobbe knallhardt igjen. Men jeg er kjempestressa og har aldri mistet så mye hår som nå. Om natten kommer tankene og angriper ... Tenk om jeg ikke kan betale utgiftene mine.


«Vi åpnet 8. mars. 12. mars måtte vi stenge.» Ketil Blom Haugstulen

«Vi åpnet 8. mars. 12. mars måtte vi stenge.»

Luke Henderson (25). Sjefkokk og deleier på restauranten The Tea Room i Oslo, som åpnet fire dager før de måtte stenge.

Seks ansatte permittert, inkludert ham selv.

Å åpne sin egen restaurant er den store drømmen for de fleste kokker. Du kan lage maten slik du ser den for deg i hodet ditt, i stedet for å tilpasse den til noen andres visjon.

Luke Henderson (25) er sjefkokk på den nyåpnede restauranten The Tea Room på Youngstorget. Henderson kunne ikke stille til fotografering fordi han er i karantene. Bildet er tatt tidligere i karrieren. Privat

Vi jobbet i åtte måneder og hadde møter hele tiden. Vi måtte finne råvarer og hvilken retning vi skulle ta restauranten i. Det flere detaljer enn jeg trodde, som plantene, toalettene i underetasjen, serviettene og hvordan regningen skulle se ut. Et eksempel: Å finne det rette bestikket. Vi hentet prøver for å se om det så bra ut på bordet og om vekten var riktig. Til slutt fant vi dem vi ville ha. Vi åpnet 8. mars. 12. mars måtte vi stenge.

– Vi har levd under press i mange måneder for å drive restaurant i fire dager. Ketil Blom Haugstulen

– Det er som om luften gikk ut av ballongen. Ketil Blom Haugstulen

– Nå lengter jeg bare etter at dette skal gå over. Ketil Blom Haugstulen

Første dagen vi holdt åpent, var det mest venner av oss blant gjestene. Senere i uken la jeg merket hvor få folk det var utenfor på gaten. Torsdag 12. mars samlet alle seg på kontoret og så pressekonferansen til statsministeren.

Vi har vært heldige med huseierne og er svært takknemlige. De lar oss utsette husleien så vi kan overleve. Den store bekymringen er for de ansatte. Servitørene og kokkene mine.

Jeg går til NAV som alle andre. Det er ganske frustrerende. Vi har levd under press i mange måneder for å drive restaurant i fire dager. Det er som om luften gikk ut av ballongen. Men nå lengter jeg bare etter at dette skal gå over. Jeg er klar for å gi mer i dette prosjektet enn noen gang tidligere.


«Noen kunder avbestiller fordi de er redde for å bli smittet»

Einar Kjus, fung. daglig leder for Rørlegger Sentralen i Oslo. Har 19 ansatte, flere er permitterte.

Lørdag 14. mars var plutselig hele den påfølgende uken tom for oppdrag. Da permitterte vi alle våre 19 ansatte. Hverdagen vår er uforutsigbar, og vi er avhengig av at telefonen ringer.

Staten har kommet med tiltak som hjelper noe. Det gjelder både at de dekker de permittertes lønn etter to dager, redusert arbeidsgiveravgift og utsettelse på innbetaling av skatt og moms. Men vi taper penger likevel. Vi har faste utgifter som løper, der de største er husleie og leasing på våre servicebiler. Bare for disse to betaler vi cirka 140.000 kroner i måneden.

Ketil Blom Haugstulen

Heldigvis begynte det å fylle seg litt opp igjen da mandagen kom. Nå har vi vel 30–40 prosent belegg. Noen ansatte er fortsatt permitterte, noen er syke og én er utkalt til heimevernet. Men mange store prosjekter vi skulle jobbe med, er utsatt. I borettslag og sameier får man for eksempel ikke holdt generalforsamlinger, og da kan ikke oppussing vedtas.

Noen kunder avbestiller fordi de er redde for å bli smittet. Andre opplyser at de er smittet, men trenger likevel rørleggerhjelp. Da er vi veldig påpasselige. Noen ganger kan vi løse problemet uten å gå inn i leiligheten, for eksempel ved å bytte en varmtvannsbereder i kjelleren. Men å oppholde seg nær smittede har vi ikke gjort hittil. Vi har iverksatt flere nye tiltak som vi følger, samt at vi bruker smittevernutstyr.

Vi er positive og frykter ikke konkurs. Vi har alltid hatt solid økonomi i firmaet, og har litt å gå på. Så langt har det gått greit ut fra forutsetningene. Men hvor lenge vi kan klare oss, avhenger veldig av tilgangen på jobber fremover. Derfor oppfordrer vi alle til å bidra til å holde Norge i gang og få utført sitt forefallende arbeid nå.

– Vi er vi er avhengig av at telefonen ringer, sier Einar Kjus i Rørlegger Sentralen Ketil Blom Haugstulen


Les mer om

  1. Koronaviruset
  2. Koronaviruset
  3. Økonomi
  4. Konkurs
  5. Bedrift
  6. Permittering
  7. Jobb

Koronaviruset

  1. NORGE

    Direkteblogg om korona

  2. KRONIKK

    Folk dør, men hotellbuffet skal vi ha!

  3. OSLOBY

    Vurderer lokalt forbud mot større private fester

  4. NORGE

    Skolene åpner igjen på «gult lys» med vanlige klasser

  5. DEBATT

    Dugnad vil ikkje løyse at Oslo kommune er ubudd på aukande smitte midt i ein pandemi

  6. DEBATT

    Årets studenter risikerer å skrives inn i historien som ansvarlige for den andre bølgen smittespredning