A-magasinet

«Årets personlighet»

Hun fant sin beste venninne på Twitter og registrerer seg ukentlig på tre nye sosiale medier.

  • Hanne Marie Maugesten

Du ble kåret til «Årets personlighet» i sosiale medier under Social Media Days forrige uke. Hva er det fineste som har skjedd deg på sosiale medier?

— Da jeg flyttet til Oslo, kjente jeg nesten ingen. Jeg begynte å lese bloggen til Lene Sandal. I lang tid snakket vi kun på Twitter, helt til hun foreslo et møte i det virkelige liv. Jeg er fra Øvre Snertingdal og var litt skeptisk til å treffe folk jeg bare hadde snakket med på internett. Til slutt gikk jeg utenfor komfortsonen og møtte henne på en fest. Det viste seg å være den beste beslutningen jeg har tatt i mitt liv; Lene er nå min beste venninne.

- Du jobber med å gi råd til større bedrifter om hvordan de skal opptre på sosiale medier. Men forsvinner ikke litt av det personlige og særegne når bedrifter leier inn profesjonelle til å ta seg av kontoene sine? Vil ikke kommunikasjonen bli ganske lik og kjedelig?

— Tidvis er jeg redd for det. Derfor tror jeg det er mye å tjene for de bedriftene som tør å være foregangsbedrifter, og som tør å gå sin egen vei. En klar oppfordring er å finne sin egen stemme og stole på magefølelsen.

- Hvorfor er det så viktig at også bedrifter er til stede i sosiale medier?

— Det handler om alt fra å vise at man er en attraktiv arbeidsplass til å bygge intern kultur, salgsutløsende aktiviteter og ikke minst kundeservice. Mange nordmenn har skjønt at de oftere får raskere svar på Facebook-sidene, Twitter og lignende enn de får på telefon og mail. Flere bedrifter har på sin side forstått at når de svarer på henvendelser i sosiale medier, svarer de i praksis flere samtidig, fordi spørsmål og svar er synlige for alle.

- Hvilke sosiale medier er du til stede på?

— Jeg er på noen hundre ulike plattformer, og registrerer meg på to-tre nye sosiale medier ukentlig. Til vanlig bruker jeg Twitter, Instagram, Snapchat, Facebook, Linkedin, Google+ og blogg relativt aktivt. De fleste er jeg innom én til tre ganger daglig.

Post, tweet og snakk om det som er relevant for din bedrift og nyttig for folk. Svar alle som henvender seg.

- Hvilke sosiale medier en seriøs bedrift være aktiv på?

— Det er faktisk ingen sosiale medier en seriøs bedrift være aktiv på. Men dersom bedriften er i sosiale medier, må den ta brukerne på alvor og være aktiv. Hvilke plattformer man velger, avhenger av hva bedriften lever av. Hvis målet er å få mer omtale i pressen, fungerer Twitter bedre enn de andre kanalene, fordi målgruppen (journalister) gjerne er på Twitter. Selger du visuelt vakre produkter, kan Instagram fungere bedre enn andre, og jobber du med rekruttering, er Linkedin et godt verktøy.

- Hvilken plattform tror du vil bli den mest populære i 2014?

— Instagram og Snapchat har definitivt en voksende brukergruppe. Dessuten ser vi at ulike direktemeldingsapplikasjoner som Line, Whatsapp og Facebook Messenger brukes mye.

- Hvilken plattform tror du vil tape seg i løpet av året?

— Jeg er spent på hvordan Pinterest vil gjøre det i løpet av 2014. Enda viktigere er det med mobiltilpassede nettsider nå som mobiltrafikken øker. Hvis målet er å konvertere brukerne på sosiale medier til kunder eller til salg på nettsiden, må de kunne finne lett frem, også på mobil.

- Hva er det viktigste bedrifter bør gjøre og ikke gjøre på sosiale medier?

— Post, tweet og snakk om det som er relevant for din bedrift og nyttig for folk. Svar alle som henvender seg. Ha glimt i øyet! Du snakker med folk, så det er lov å være folkelig og underholdende. La folk bidra. Hvis du som bedriftsleder lurer på noe - spør kundene dine! Men en bedrift bør ikke bruke humor ukritisk. Ironi og sarkasme er eksempler på humor som lett kan misforstås skriftlig. Unngå å mase på folk. En av hovedgrunnene til at folk slutter å følge bedrifter i sosiale medier, er at de poster for mye irrelevant stoff. Og en siste ting: Ikke sleng dritt om konkurrenter og andre bedrifter.

- Finnes noen grunnregler for hvor ofte en bedrift bør poste og oppdatere, eller hvor tilgjengelig den skal være?

— En bedrift kan gjerne poste daglig dersom den har noe å si. Som bedrift bør man poste minst én til to ganger i uken. I tillegg bør man flere ganger daglig svare på andres henvendelser, og man bør like bilder og tweets relatert til bedriften. Det er viktig å poste - men det er minst like viktig å legge til rette for at andre snakker om din bedrift, og så følge opp dialogen der folk er.

- Hvor stor betydning har egentlig mange likes og følgere for en bedrift? Kan det måles i kunder eller kroner?

— Det er vanskelig å fastsette hvor mange kroner følgere og likes er verdt. Det avhenger av hvor engasjerte følgerne er, og om de faktisk bryr seg om bedriften de følger. Hva er positive kundeservice-henvendelser som blir spredt til flere tusen, verdt? Jeg pleier å råde kundene mine til å bygge ambassadører gjennom god kundeservice, gode historier og gode tjenester og produkter. En ambassadør, altså en som snakker varmt om bedriften og merkevaren din, har stor verdi.

Relevante artikler

  1. VERDEN

    Trump har undertegnet presidentordre om sosiale medier

  2. KULTUR

    Twitterkonto la ut samme meldinger som Trump – ble utestengt etter tre dager

  3. VERDEN

    Twitter-kontoer pumpet ut splittende meldinger etter skoleskytingen i Florida. Russland mistenkes å stå bak.

  4. LANGRENN

    Ekspert stusser over Bjørgen og Sundbys strategi: - Dette er rart i 2016

  5. FOTBALL

    Heller ikke på dette punktet er noen i nærheten av Rosenborg

  6. KULTUR

    Politiet refser nettgigantene for treg hjelp med etterforskning av nettovergrep