A-magasinet

Nettbrettene rykker inn i klasserommet. Ingen vet helt hva det gjør med læringen.

Barn i barnehagealder frarådes å bruke mye tid foran digitale skjermer. Så skal de over i en norsk skole der stadig mer av læringen foregår på skjerm.

  • Kjersti Nipen
    Kjersti Nipen
    Journalist

Paul France var Silicon Valleys drømmelærer. Teknologimagasinet Wired besøkte ham i klasserommet, som lignet mest på en techbedrift med sine store glassvinduer og dype sofaer, og beskrev en ung, entusiastisk og driftig lærer – «den typen lærer alle foreldre skulle ønske barna deres hadde».

Han brant for personlig tilpasset opplæring, levert direkte til én og én skjerm, og følte han var med på noe nytt og nyskapende. Elevene hadde hver sin Ipad eller Chromebook for å jobbe med ting i eget tempo, mens læreren fikk frigjort mer tid til hver enkelt.

Les hele saken med abonnement