Foto: Randi Matland
A-magasinet

Hvis en influenser er produktet, blir da barnet tilbehøret?

Vi må snakke om «sharenting» og annonsører.

  • Ingeborg Senneset
    Ingeborg Senneset
    Journalist
  • «Notert» er et ukentlig skråblikk fra Aftenpostens journalister

Da jeg skrev om toppbloggeren som reklamerte for «Healing-krystaller for mor og baby», var det for mange bildet av spebarnet hennes, av den lille, nakne babyoverkroppen med fargede steiner på, som hadde brent seg fast.

Var datteren en del av krystallreklamen?

Samtidig kan hele landet følge med på om «Pilotfrues» au pair-passede barn skal tilbake i barnehagen eller ikke – i et blogginnlegg med reklame for Nelly og Cubus.

Foto: Skjermbilde Pilotfrue.no

Er sønnen en del av det klesgigantene betaler for?

Det er i mange tilfeller virkelig ikke enkelt å skille forretningsvirksomheten fra det overeksponerte barnet.

Ikke et eget kjendisproblem

Kjendiser og influensere er ikke alene om å involvere ukjente i ungenes privatsfære.

Ifølge en Unicef-undersøkelse utført av Respons Analyse i vinter, deler de fleste foreldre fra ett til ti bilder av barna sine hver måned.

Innen en alder av 12 år har et barn i snitt 1165 bilder av seg på sosiale medier, mener Unicef. En britisk studie anslo at foreldre har delt hele 1500 bilder av barnet før det er blitt fem år.

Disse kan være nærmest umulig for barnet å få slettet, og fortvilte barn har kontaktet slettmeg.no etter at foreldre har delt bilder av dem.

Fortvilte og utsatt for risiko

«Sharenting», delekultur fra første ultralyd til siste skoledag, utfordrer grunnleggende friheter, uansett profil. Foreldre har både foreldreansvar og ytringsfrihet, mens barnet på sin side har rett til privatliv.

Denne balansen ble faktisk prøvd i Høyesterett i november i fjor, og dommen falt i barnets favør. Denne saken var spesiell, likevel satte den en presedens for at barnets rettigheter skal veie tyngst.

Hvis barnet er det som trigger flest hjerter, hva er det egentlig annonsørene kjøper? spør Ingeborg Senneset. Foto: Aftenposten

Men hvem varsler på vegne av dem som ikke har lyst til å klage på mamma og pappa? Og hva med spedbarn? En som bruker bleier, logger ikke inn på en chat og ber om hjelp til å overholde privatlivets fred.

I rapporten påpeker Unicef også hvor vanskelig det er å holde kontroll på hvor bildene blir av. Et bilde av «Pilotfrues» bleiebarn, kunne like gjerne vært tatt av «Anne» (52) og benyttet som overgrepsmateriale på det mørke nettet.

Les hele saken med abonnement

Nyhetsbrev Få ukens høydepunkter fra A-magasinet rett i innboksen din hver fredag!