Vodkaen «Climate action» fra Koskenkorva påstås å bekjempe klimaendringer.
Sparkesykkelfirmaet Bird forteller alle brukerne at de «bidrar til reduserte utslipp».
Mens Ikea skryter av å kjøpe tilbake brukte møbler, som de selger i sin gjenbruksbutikk.
Men er tiltakene bare pynt?
A-magasinet

Kledd i klimadrakt

Flere og flere bedrifter skryter av å redde kloden. Blir vi lurt?

  • Pål Vegard Hagesæther
    Journalist
  • Antonio Sortino
    Illustratør
  • Tomm W. Christiansen
    Fotograf

Tar du en tur i butikken, florerer varer med klimaskryt: «Mindre plast.» «100 prosent resirkulert.» «Lavt klimaavtrykk.»

Ser du på TV-reklame, serveres du mer av det samme. «Det redder planeten vår», «Nå klimakompenserer vi alle reisene», «Vi tar ansvar for at pensjonspengene investeres i en bærekraftig fremtid».

Det er en grønn jungel der ute. Og slike steder er det lett å gå seg vill. Eller bli lurt av frodige fraser.

For hvis man tenker på klimaet, betyr det at man bør velge disse produktene fremfor andre? Eller er det bare grønnvasking?

Les hele saken med abonnement

A-magasinet

Nyhetsbrev Få ukens høydepunkter fra A-magasinet rett i innboksen din hver fredag!