Foto: Tom A. Kolstad
A-magasinet

Hver mandag er isbadedag

Aaaaaaaaaah. Velkommen, morgen.

  • Sigri Sandberg Foto

Minus fem grader. En diffus må­ne henger over mandag og morgentrøtt by. Men så, presis klokken 07.00, svinger en bil, to biler, flere og flere biler inn på en parkeringsplass ved Huk på Bygdøy utenfor Oslo.

Sjokk. 11 voksne damer stopper bilmotoren, stiger ut, alle godt kledd. En av dem tenner en lykt, og så trekkes vi mot sjøen, svart Oslofjord. Glitrende lys langt borte, samfunn og jobber venter på folk, travel trafikk på fjorden, men her: Stille. Mørkt.

Damene kler av seg. Bukse, stillongs, genser, jakke pent på benken. Lov å beholde sokker på, og lue. Så: Styrte til stranden. Styrte i sjøen. Aaaaaaaaaaaah. Sjokk. Styrte opp igjen. Sanse varmen som eskalerer gjennom kroppen. En gang til? Ja, gjerne det. Ikke så stort sjokk da. Mer en verdensmesterfølelse. Var det noe mer som skulle vært gjort i verden, sa du? We fix.

På igjen med klær. Sitte på benken. Åpne matpakken og termosen med ingefærte, sitron og honning. Smile til dagslyset som kommer snikende fra sør et sted. Skravle. Skratte.

Avhengighetsskapende

Og hvorfor damene gjør dette, mandag etter mandag?

— Det er jo adrenalin! Endorfiner! Vi blir rett og slett litt høye, litt ruset, lykkeruset på denne badingen. Jeg tror mange av oss er hekta, sier Helen Haanes.

— Hvis jeg har vondt i kroppen - straks jeg kommer ut i vannet, er det borte. Da er jeg fin igjen, sier Helena Djupesland med et stort smil.

— Hvorfor? Bare se da, sier Anne Cappelen - og slår ut med armene mot fjorden og Nesodden og Lysaker og Oslo sentrum og morgenlyset.

— Det er aldri for sent å bli med, jeg debuterte da jeg var 67, sier Ellen Larsen i den røde filthatten.

— Du får trent beslutningsevnen din. Du står ikke der og diskuterer med deg selv. Og den evnen får du bruk for i and­re sammenhenger også, sier Randi Skaug, som var første norske kvinne på Mount Everest.

— Tenk å få sitte her og ønske dagen velkommen, sier Ellen Larsen igjen.

— Det er mange som synes vi er veldig spreke, men det er jo bare tull. Dette er luksus, sier Anne Løvenskiold.

Skravlefrokost etterpå. Helen Haanes (fra venstre), Helena Djupesland, Anne Cappelen, Else Nordhagen, Marit Holmen, Aina Stoltenberg Ringerike, Ellen Larsen og Anne Løvenskiold. Foto: Tom A.Kolstad

Tidene skifterDe er Badeavdelingen i Damenes Skiklubb, og akkurat denne morgenen er aldersspennet fra 50 til over 70 år ca. De snakker om andre steder de har badet, om Bjørnøya og Magdalenafjorden. Om Svalbard og isbjørn. Om den gangen det var så mye is i fjorden her at de måtte skyve isklumpene bort for å få plass til kroppene sine. Om lille julaften morgen da de laget bål på stranden og sang alle versene av «Deilig er Jorden».

Helen Haanes kaller seg administrerende badeengel; det er hun som sender ut mail og kaller inn damene hver uke. Dette er åttende sesongen de bader, forteller hun. Og hun selv har badet her i minus 16 grader, hugget vekk is, badet i måneskinn.

— Og når solen tar over for månen, og tung og stor strever med å komme seg opp over kanten der borte, sier Haanes og peker. Og hun fortsetter å bade og ser årstidene skifte. Hun bader i striregn, i maivarme, når solen steker i fjeset og de spiser matpakken mens tærne dyppes i fjorden.

— Det er forsket for lite på effektene, men en studie viser at luftveisinfeksjoner gikk ned med 40 prosent for isbadere. Altså at immunforsvaret ble styrket, sier hun, som ikke bare er badeengel, men også spesialist i nevropsykologi.

— Når man mestrer den badingen i all slags vær, ja, da kjennes det som om man kan klare ganske mye annet i livet også, sier hun da vi tusler tilbake mellom trærne mot parkeringsplassen.

— Dere kaller dere badeengler, men blir dere snillere av dette?

— Vi blir iallfall gladere, ler Helen Haanes.

Og lar dagen komme.


Isbading

Bading der man må hugge hull i isen, men de fleste vinterbadere kaller seg isbadere.

Kan knyttes til finsk saunakultur, manndomsprøver og visse yogatradisjoner.

Kuldesjokk for kroppen. Blodkarene trekker seg sammen og kulden utløser en blanding av endorfiner og adrenalin i blodet.

Endorfiner virker smertestillende og også antidepressivt.

Kan være farlig for uerfarne. Begynn forsiktig, øv med kalde dusjer. Eller begynn med sommerbading — og fortsett utover høsten. Om du har hjertetrøbbel eller høyt blodtrykk: Rådfør deg med lege først.

20 minutter i vann på 4 grader kan senke kroppstemperaturen til 32 grader - og blant annet forårsake livstruende hjerterytmeforstyrrelser. Det er en fordel å være litt rund; fettlag isolerer mot det største sjokket.

Isbadeklubber og -arrangementer finnes overalt i verden der det er kaldt. Det arrangeres også VM i vintersvømming.

  1. Les også

    Oslo mistet Norgesrekorden i isbading etter to uker

Relevante artikler

  1. SPREK
    Publisert:

    Uenighet blant forskerne: Er det egentlig lurt å bade om vinteren?

  2. OSLO
    Publisert:

    Nå åpner ny helårs badstuflåte på Sørenga

  3. OSLO
    Publisert:

    Høyre-topp om badekonflikten: – Vi bør legge mer til rette for bading på Tjuvholmen

  4. A-MAGASINET
    Publisert:

    Det er fire minusgrader og vind da den ene skien blir borte under meg. Sekundet etter bakser jeg i isvann.

  5. A-MAGASINET
    Publisert:

    Isbading: – Gledesrusen etterpå gir meg et ønske om å gjøre det igjen og igjen

  6. NORGE
    Publisert:

    Helikoptervraket fraktet ned fra fjellet etter dødelig styrt