A-magasinet

Til det sorte fåret

Og litt til alle dere pårørende.

  • Ingeborg Senneset
    Ingeborg Senneset
    Journalist
  • «Notert» er et ukentlig skråblikk fra Aftenpostens journalister

Til deg som gruer deg til jul.

Du som ødelegger for «alle andre».

Du som ikke klarer å kose deg som «alle andre».

Du som lurer på om du skal ruse deg før eller etter middag.

Du som lurer på om det er nøkkel på badet så du kan få kastet opp.

Du som lovde at i fjor var siste gang i finklær på legevakten.

Du som kjenner den sosiale angsten spise seg inn i huden.

Du som føler deg som det sorte fåret.

Til alle som skulle ønske man kan få en ny kropp eller psyke under juletreet:

Vi får ikke det. Ikke i år heller.

Sykdom tar ikke ferie

Dette er veldig personlig. Men jeg mener det er verdt det.

Det er så rart. Jeg fikk spiseforstyrrelser på barneskolen, har hatt alvorlig angst i årevis, anoreksi og tvangslidelser kan fortsatt herje. Likevel, minst én gang hvert eneste år har jeg innbilt meg at symptomer kan slås av som en lysbryter akkurat når det ikke passer å være syk.

Følelsen av å være det sorte fåret. På medisinsk avdeling på Levanger sykehus i 2008.
Nyttårsaften på institusjon. Flere steder stenger og behandlere tar nå julefri. Sykdom tar ikke ferie.
Østmarka i 2017, fem år etter utskrivelse. I ukens Notert skriver Ingeborg Senneset om det å takle helligdager som syk eller pårørende, hjemme eller i institusjon.

Litt slik kan det virke som helsevesenet har det noen ganger også, forresten. Plutselig skal institusjonen eller kontoret stenge. Du kan ha behov for døgnomsorg, måltidsstøtte, gruppesamtaler og en nattevakt som minner deg om å bli i sengen, men kalenderen sier «vær normal». Og så er døren låst.

Sykdom tar ikke ferie. Nissen er med på lasset i julen også. Og med sosiale medier fulle av kos og hjerter, behandlere som har julefri og familie som forventer eller håper at man deltar, kan disse røde dagene virke uoverskuelige.

8 triks for å få en litt bedre jul

Men jeg synes ikke dere skal gi opp. Hvis hver eneste jul de siste årene er blitt bare crap, så skal det ikke mye til før den blir litt bedre, sant?

Her er noen triks som jeg bruker, med mer eller mindre hell:

1. Legg en konkret plan. Alliér deg med en person om du kan. Hvis ikke, skriv med deg selv i notater på telefonen.

2. Ikke kjeft på deg selv i de notatene ...

3. Aksepter at skadelige impulser vil komme. Prøver du å hindre dem, blir de mer intense. Se på dem som en flokk elefanter som kommer løpende: mye bedre å se dem passere enn å forsøke å stoppe dem.

Les hele saken med abonnement

A-magasinet

Nyhetsbrev Få ukens høydepunkter fra A-magasinet rett i innboksen din hver fredag!