A-magasinet

Kong Midas av Nydalen

Det begynte med skolerevy på Oslo vest og stor beundring for Dag Frøland. I dag er han det nærmeste vi kommer en gudfar for norsk humor.

  • Trygve Indrelid
  • Kaja Korsvold

– Det er litt kaldt, og det er mandag. Skal vi prøve med en hjertelig applaus? Thomas Giertsen står på scenen på Latter og prøver å piske opp stemningen før en prøveforestilling.

Regissøren

Det er regissør Giertsen som er i sving denne kvelden på Oslos humorscene. Han instruerer sin venn og kollega, Bård Tufte Johansen. Etterpå, nede i garderoben, er det først og fremst energi som mangler, sier Giertsen.– Du fikk jo jævla god respons. Men vi må ha den enda mer oppi toppen, du får ikke latter hvis du snubler i teksten på selve poenget. Også må publikum føle at du har jobbet og gitt alt, det må føles som du har kjørt sluttspurten i Tour de France.

Regissøren, som fra sin posisjon bak i salen har notert flittig de 75 minuttene forestillingen varer, er nøye med å fortelle hva som gikk bra i kveld.

- Dette går bra! Regissør Thomas Giertsen gir Bård Tufte Johansen et siste kick før han skal på scenen. Trygve Indrelid

– Men hvis du ikke behøver å memorere teksten underveis, hadde det gått mye bedre. Det nytter ikke å pugge teksten fra sofaen, du må gå rundt og gjøre arrangementene så det sitter i kroppen.Tufte Johansen får beskjed om å jobbe mer.

– Men vi kan ta et møte klokken ni i morgen tidlig, så snakker vi videre da, sier Giertsen.

Forretningsmannen

To dager etter i Nydalen. Akerselva lager mye lyd der den renner forbi den gamle mursteinsbygningen som en gang var spinneri for Nydalens Compagnie. Det var da bomullen ble brukt til å lage kortreiste klær. I dag er det den vestlige verdens nye, viktige arbeidsplasser – som reklamebyråer eller humor— og TV-bransjen – som fyller de gamle industrilokalene.

Thomas Giertsen har hatt flere regioppgaver de senere årene. Denne gangen er det Bård Tufte Johansens Mann (44). Trygve Indrelid

En glassdør åpner opp mot den hvite resepsjonsdisken som på mystisk vis bare går over til å være en hvit løper.

— Feelgood, det er tredje etasje. Dere kan ta heisen eller gå trappen, sier den vennlige damen.

Det var trolig i fjor, nærmere bestemt den 25. juni, at mange fikk øynene opp for at Thomas Giertsen nå virkelig er en maktfaktor i norsk humorbransje.

"Feelgood kjøper Funkenhauser" , meldte bransjebladet Kampanje. Dagbladet sa det på mer tabloid vis:

"Bård og Harald selges til Thomas Giertsen."

Thomas Giertsen, som hadde startet Feelgood i 2003 og bygget opp et TV-produksjonsselskap for skjerm og scene med humor som spesialitet, "eide" nå også selskapet Bård Tufte Johansen og Harald Eia hadde startet.

Giertsen deler kontor med Harald Eia, «Vi er der aldri samtidig, så det gjør ikke noe». Trygve Indrelid

Det vil si, de to solgte seg til underholdningsgiganten Sony og Feelgood. Sony eier 51 prosent av aksjene, Giertsen 38,6. Andre, det vil si folk som Fredrik Skavlan og Atle Antonsen, deler den siste andelen på 10,4 prosent.

Trakk seg som toppsjef

Gründer og tidligere daglig leder Giertsen fungerer ikke som toppsjef lenger. Han kom til et punkt der han måtte velge. Som leder bygget han opp Feelgood fra null til nærmere 100 millioner. I fjor valgte han det han liker best, det kreative og innholdet.

– Jeg "eier" ingen, er han nøye med å understreke. Sammenslåingen med Funkenhauser handlet om å gjøre oss alle fri til å kunne fokusere på innhold og valg av prosjekter, sier han selv.

Men det er fremdeles Thomas Giertsen som er gründeren. Han som gjerne er med og foreslår hva gjengen i Torsdag kveld fra Nydalen skal satse på nå. Og det er fremdeles Thomas Giertsen som er blant dem som tjener mest og har størst formue i humorbransjen. Etter salget til Sony i 2010 hoppet formuen fra solide 11 millioner til 26 millioner, og skattbar inntekt er på mer enn tre millioner.

Alltid i telefonen: - Hvis han ringer må jeg spørre samboeren min om lov til å ta den, det tar jo alltid minst en time, sier en av kollegene Trygve Indrelid

Og der, ved kaffeautomaten i tredje etasje i Feelgoods flere hundre kvadratmeter store lokale, står Giertsen. Ikke i bakrus etter gårsdagens premièrefest, den har småbarnsfaren droppet, men i stigende rus på gode kritikker.

Stand-up komikeren

Mens Bård Tufte Johansen debuterer med stand up i år, er det ganske nøyaktig 20 år siden Thomas Giertsen selv sto opp. Det var den gang sjangeren var noe som foregikk på brune puber, og man så på det som litt flaue vitser fremført av noen som gjerne hadde mer selvtillit enn talent.

Thomas Giertsen har hatt utallige sceneshow og flere jobber som programleder. Her fra Amandashowet i 2006. Hansen, Alf Ove

Det var faktisk vår mann i Nydalen som løftet sjangeren til en ordentlig teaterscene for første gang her til lands, og ingen har fremdeles slått rekorden for stand up-showet Thomas Giertsen tar pirattaxi. Premièren var på Centralteatret i 1998, og tilsammen ble sett av over 120.000 mennesker.

TV-regissøren

– Jeg er usikker på det bildet hvor du ser Ine og Mariann, via dem og bort på oss. Jeg tror ikke vi trenger det.

Det er executive producer Giertsen som snakker. Han har inntatt rommet der en ny sesong av Helt perfekt blir redigert. Programmet der Giertsen også spiller, er samboer med Ine Jansen. Som i flere av Giertsens TV-programmer bruker han seg selv. Thomas i serien ligner, i hvert fall tror seeren det, på virkelighetens Thomas.

Den myke mannen

Skuespilleren Ine Jansen er riktignok ikke Giertsens samboer, i det virkelige liv heter hun Erle Kyllingmark og er fotograf. Helt perfekt -paret har heller ikke to små barn, som det virkelige paret. Men skuespiller Giertsen spiller ellers på mytene vi kjenner om ham: Myk mann, nesten til det naive, som stadig dummer seg ut, enten det gjelder bløte vitser eller det å slippe en sur fis helt på feil sted.

Thomas Giertsen og tekstforfatter Steffan Ludvigsen har jobbet sammen i Feelgood siden starten. Trygve Indrelid

– Jeg har lyst til å prøve dette løpet, sier Giertsen. Sammen med medprodusent Maren K. Onsaker, blant de medarbeiderne i Feelgood som står ham nærmest, har han forklart i minst ti minutter om hvordan han vil ha den nye versjonen av Helt perfekt som kommer til høsten.

– Her skal det innføres noe nytt. En sesonglinje – en rød tråd som følges sesongen igjennom, og det skal skje store ting i samboerparet Ine og Thomas' liv, forteller produsent Maren. Sammen har Giertsen og Onsaker og produsent forklart klipperen og serieregissøren at de synes det som er gjort hittil, ser kjempebra ut. Nå skal de to, dog uten å bruke altfor mye tid, egentlig forandre ganske mye.

Manusmøte til Helt Perfekt. Fra venstre Thomas Giertsen, Maren Onsaker,Birgitte Rustad Wegener, Karsten Fullu ogCathinka Nicolaysen Trygve Indrelid

Han er effektiv i skallen, han vet alltid hva som lønner seg, forteller Nils Brenna, redaksjonsmedarbeider for Brille og en av dem som ble med på lasset da Feelgood kjøpte Funkenhauser.

– Både Harald, Bård og Fredrik Skavlan sjekker gjerne med ham: Er dette lurt å sette i gang med? Kan dette bli lønnsomt?

Feelgood, navnet etterlater ingen tvil om hva firmaet står for. Kontorlokalet i Gjerdrums vei er imponerende, og det omsettes i dag for cirka 100 millioner i året. Rart når man tenker på at grunnlaget ble lagt med den øldrikkende og røykende gjengen i TVNorge-programmet Mandagsklubben på 90-tallet. Med Giertsen i ledelsen, og der det blant annet vakte stort oppstyr da skuespilleren Bjarte Hjelmeland tisset på Se og Hør.

Millionæren

Thomas Giertsen ligner som 42-åring fremdeles påtagelig på den sjarmerende vestkantgutten vi oppdaget på skjermen en gang på nittitallet. Håret er like helt, uten tegn til gråskjær. Klesdrakten er faktisk enklere enn den gang.

Humorkongen holder seg til svart genser, svarte bukser og røde joggesko. Det er visstnok bare på bilen, en Jaguar, du ser at mannen har lagt seg opp en millionformue. Vektklassen ser også ut til å være den samme, så er da også Giertsen berømt for å ha kontroll på salatene.

Han veier ikke maten lenger, han tar det på øyemål, sier kollegene. Trygve Indrelid

– Han veier ikke maten lenger, han tar det på øyemål, sier en av Nydalen-kollegene.

Den svartkledde viser vei forbi redigeringsrom som heter Dausjøen, Åklungen og Øyungen, alle vann i Nordmarka.

– Hun som sitter der, er en av dem som skriver manus til Helt perfekt , peker Giertsen mot et langbord med flere folk.

– Og disse lager en ny serie for VG-TV, forklarer Feelgood-gründeren om en annen gruppe i landskapet.

– Og her sitter de som lager sceneshow, og i det buret der sitter de som administrerer butikken.

Direktøren

Giertsen tar seg ikke tid til å presentere oss. Vil heller vise oss en krok med 10-15 skjermer og stoler og en håndfull mennesker.

– Her er Else Kåss-redaksjonen.

TV2-talkshowet Else med Else Kåss Furuseth sendes i sin andre sesong denne våren, og er allerede en suksess både for TV2 og Feelgood.

Alltid kledd i svart - Giertsen kjører lav stil i klesveien, det er visstnok bare når det gjelder kjøretøyet, en jaguar, at det lukter penger. Trygve Indrelid

På den andre siden av bygningen finner vi Henriette Steenstrup og flere andre i et møterom der de planlegger et nytt program. Feelgoods store suksess Torsdag kveld fra Nydalen, der Steenstrup har vært en viktig faktor sammen med noen av de mest talentfulle, nye TV-komikerne, har tatt et halvt års sendepause.

Ut fra kontoret som han deler med Giertsen, kommer Harald Eia. Mannen som har skrevet hovedfagsoppgave i sosiologi om næringslivsledere, uttaler seg villig om sin kollega.

Gudfaren

– Han er en knallhard forretningsmann som er på komikernes parti. Mens TV-bransjen ellers sier: Kom igjen, vi sender det ut til vaffelbeltet, samma om det ikke er så bra, vi trenger bare noen flere buskisvitser, så har han forståelse for at jo, vi er kunstnere.

Eia bekrefter vår påstand om Giertsen som en gudfar.

– Det er klart han har makt, men han er mer fødselshjelper og veileder enn en edderkopp. Det er ikke noe machiavellisk over ham, han har ikke ønske om å sno seg opp og frem. Jeg tror ikke han blir TV2-sjef, for å si det sånn.

Torsdagsklubben er en av Thomas Giertsens store TV-suksesser. Fra venstre; Giertsen, Silje Stang og Otto Joespersen. Sigurdsøn, Bjørn

TV-produsent Lasse Hallberg møtte Thomas Giertsen første gang da de laget Mandagsklubben i 1996.

– Han var ekstremt sjenert, veldig usikker og samtidig hadde han selvtillit. Det er ikke uvanlig for store komikere. Han var reflektert, intelligent og oppegående, og hadde et enormt ønske om å lære mer om bransjen.

Hallberg så Giertsen første gang på scenen med Lompelandslaget, en show— og revygruppe som holdt det gående fra slutten av 1980-tallet, der folk som Atle Antonsen og Linn Skåber var med.

– Det var mer klassisk revy. Thomas hadde nok en drøm om å bli litt hvassere, han var opptatt av den amerikanske stand up-humoren, samtidig som han innså at skal du nå ut, må du ikke bli for smal og sær, sier Hallberg.

Linn Skåber var kjæreste med Thomas Giertsen i tre år på 1990-tallet. Bendiksby, Terje

Linn Skåber var kjæreste med Thomas Giertsen i tre-fire år på begynnelsen av 1990-tallet. Hun hadde begynt på Teaterskolen, og det var slutt mellom dem da Giertsen virkelig tok av som standupkomiker.

– I ettertid tenker jeg på det som litt spesielt og magisk. Det var noe man følte at man fant opp. Det startet et lite sted på Aker Brygge. Folk kom og ville le.

De to kjærestene leste med samme skuespiller for å komme inn på Statens Teaterhøgskole. Skåber kom inn, Giertsen ikke. Hun mener det like gjerne kunne vært omvendt.

– Thomas var god. Han har det skuespillergenet. Det er nok derfor det er morsomt for ham å gjøre Helt perfekt nå.

Skåber er ikke overrasket over at ekskjæresten i dag er en av de rikeste norske komikerne.

– Det er ikke fordi han er så opptatt av penger. Han er bare god på det, der har han en lang tradisjon i familien. Han har forøvrig en drøss med tanter som alle var gale etter ham. Jeg tror han ble sett mye i oppveksten.

– Grunnen til at jeg ble komiker, var at jeg var han litt tjukke gutten i klassen som ikke var så god til å spille fotball, sa Giertsen selv i et av sine stand up-show på 1990-tallet.

Gründeren

Vår mann, som kun kan skilte med eksamen fra videregående samt stor innsats i skolerevyen på Persbråten, skjønte at det kunne bli noe mer substansielt ut av det en gang i 1996.

– Jeg ble veldig stressa da vi gjorde Mandagsklubben, vi hadde lave seertall og slet med å finne formen. Da Bjarte pissa på Se og Hør, ble vi tatt av midt i sesongen. Da tenkte jeg at nå er det over. Like etter det skulle vi gjøre et stand up-show. Da vi kom dit, og det var kø rundt huset, skjønte jeg at vi faktisk hadde fått oss et publikum.

Etter å ha fulgt i hælene på Feelgood-gründerens røde joggesko noen dager, sett ham snakke og snakke, på planleggingsmøter, i klipperom og i telefon (han er den i Norge som snakker mest i telefon, har vi fått høre), har vi endelig fått noen tilmålte minutter alene med ham. Giertsen benytter anledningen til å spise sin lunsjsalat. Og henter for sikkerhets skyld inn medgründer og tekstforfatter Steffan Ludvigsen.

Torsdag kveld fra Nydalen, humorprogrammet på TV2 med noen av Norges beste komiere, er av de programmene Giertsen er mest stolt av. Fra venstre. Henriette Steenstrup, Else Kåss Furuseth, Morten Ramm, Odd-Magnus Williamson og Henrik Thodesen. Larsen, Bjørn Erik

– Hva tenkte du at Feelgood skulle bli da du startet selskapet i 2003?

– Vi ville lage et selskap som vi opplevde ikke fantes. Egenutviklet norskprodusert humor med talenter foran og bak kamera. Nå er vi størst på norsk humor.

– Hva er du mest stolt til å ha fått til som gründer?

– Jeg liker bredden veldig godt, fra å lage store sketsj-baserte produksjoner som Torsdag kveld fra Nydalen til den smale og i utgangspunktet ukommersielle forestillingen til Else Kåss Furuseth, Kondolerer, som startet på Torshovteatret.

Den mektige

Giertsen vil ikke diskutere hvor mye makt han har i dag.

– Jeg synes det ordet har en negativ klang. Men det å påvirke kjennes som en glede. Det å kunne dra ned til for eksempel TV2 eller TVNorge og pitche et prosjekt og vite at vi kommer til å få det til fordi vi er et fantastisk lag, er en glede.

– Er du mest kontormann eller en skapende humormaker?

– Vi fant ut at det var blitt så svært. Jeg måtte ta et valg for ikke å gå i spagat på begge deler. Da fant jeg ut at jeg hadde mye mer lyst til å jobbe med det kreative.

– Hva husker du som din første kulturopplevelse?

Dag Frøland, den elegante revystjernen, var Thomas Giertsens første store idol. Stenersen, Tor G.

– Det må være revyen til Dag Frøland. Allerede på barneskolen var jeg opptatt av ham som person og av revyene hans .

Giertsens kompanjong var av dem som ikke digget den da aldrende Dag Frølands glitter og pels-image.

– Jeg husker da Thomas og jeg begynte å jobbe sammen, da var Dag Frøland i live. Jeg syns det var fundamentalt ukult, du syntes det var veldig stas, sier Steffan Ludvigsen.

– Da vi laget revy på gymnaset, så vi videoene vi fikk låne av Dag Frøland om igjen og om igjen. Henrik Elvestad og etterhvert Atle Antonsen og jeg, smiler Giertsen.

Bare videregående skole

Unge Giertsen vokste opp på Ullern og har bodd forskjellige steder på Oslo vest. Faren er utdannet sivilingeniør, moren statsviter. Avkommet husker at det var snakk om å få seg en utdannelse.

– Moren min tok meg med ut på terrassen og pekte bort mot Blindern, hun hadde akkurat kjøpt seg hus der. Det var så langt hun kom.

– Mange jeg har snakket med, betegner deg som litt "vestkantgutt"?

– Jeg kommer jo derfra. Da jeg startet med stand up, tenkte jeg at det var et problem, dette kan jeg ikke fortelle om. Det var Knut Skodvin (Giertsens tidligere manager og produsent, red. adm.) som sa "du må bruke det heller enn å gjemme det bort".

1997: 25 år gamle Thomas Giertsenhadde stor suksess med soloforestillingen "Tar pirattaxi, men er fremdeles levende" på Centralteatret i Oslo. Fjeldstad, Knut

– I et av dine stand up-show snakket du om deg selv som den mest kalvbente gutten på jazzballetten. Har det satt spor?

– Jeg hadde en mor som var opptatt av likestilling. Det var da jeg sluttet på folkedansen at jeg ble sendt på jazzballett.

Giertsen tar en ørliten pause. Salaten er spist opp.

– Kanskje det er en fin bakgrunn å ha? Det ble en del av en forestilling. Det å bli komiker er å tråle arkivet for den typen mer eller mindre mislykkede greier. Det som er litt vondt og rart og feil, det er der komedien ligger.

kaja.korsvold@aftenposten.no

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Standup-anmeldelse:

  2. KULTUR

    «Humor-Norge er i ferd med å gå lenger enn blogg, selvsensur og uforberedte vitser. Det er bare å glede seg.»

  3. A-MAGASINET

    «Sexdukker av småjenter. Det er vanskelig å vitse om noe som er så ekkelt».

  4. A-MAGASINET

    Få ting skiller by og land så mye som denne teatersjangeren

  5. SJAKK

    Her stepper Magnus Carlsen inn som Bård Tufte Johansens komiker-erstatter

  6. A-MAGASINET

    «Konfirmasjonsmiddag er kleint. Og dressen klør»