A-magasinet

Hotell i særklasse: Ekstraordinære ansatte som yter prima service

Bli med til Albergo Etico, trestjernes-hotellet der de ansatte har to ting til felles: de har Downs syndrom, og de brenner for hotellfaget.

  • Merete Glorvigen
    Journalist
  • Geir Dokken (foto)

Marcella Poggi Americo navigerer i gatene med målrettede skritt. Mens hun guider oss gjennom byen Asti i Italia, kutter hun ingen hjørner, skråner ikke gjennom parken, men følger fotgjengerfeltene. Hun svarer kort på spørsmål, fullt fokusert på ettermiddagstrafikken – eller rettere sagt: på trafikkreglene.

At Marcella skulle lose hotellgjester gjennom italienske bygater, var aldri noen selvfølge. At hun overhodet skulle ferdes på egen hånd i en by, var ikke noe foreldrene hadde sett for seg skulle skje. Sjansene for at den trygdede utviklingshemmede 31-åringen skulle ut i arbeid, var heller ikke overhengende store. Men som fast ansatt på hotellet Albergo Etico har hun dette som en av sine arbeidsoppgaver, i tillegg til jobben som stuepike og kjøkkenhjelper.

Les hele saken med abonnement