– Vi snakker om en total forvandling av TV-dramabransjen i Skandinavia
Det suser såpesnø rundt en ung kvinne. Hun løper langs sjøen i Bjørvika i Oslo. Stopper. Løper. Stopper. Mer såpesnø. Mer løping. Kvinnen prøver å nå danskebåten, men resignerer til slutt, midt i juksestormen. Hun skjønner at båten går fra henne.
Det er mars i Bjørvika, og kvinnen kommer seg ikke hjem til jul.
I et lite telt, i hjertet av det myldrende filmsettet ved Operaen denne kvelden, sjekker regissør Per-Olav Sørensen opptaket. Egentlig er alt litt hemmelig. Men det han driver med, er å lage en ny Netflix-serie. «Christmas tomorrow» skal barnet hete. Og manus? Det har Lars Saabye Christensen skrevet.
Nå er det jul igjen – og igjen
Sørensen og Saabye Christensen er tunge navn i norsk drama. Begge har jobbet med store produksjoner, ikke minst for NRK. Men de siste fire årene har Sørensen hatt én arbeidsgiver: Netflix. Verdens største strømmetjeneste.
– En nobrainer, sier han om valget.
I 2019 laget han serien «Hjem til jul», som ble vist i 180 land. Den fikk nok visninger til at det ble en sesong 2 året etter.
Og i desember i år steller altså Sørensen til strømmejul igjen, med «Christmas tomorrow». I tillegg kommer han med to andre Netflix-originaler: «The Playlist», en serie om Spotify, og filmen «Royalteen».
– Strømmetjenestene har vært en revolusjon, sier Per-Olav Sørensen. Han hoppet på et tog i vill fart og har ikke sett seg tilbake siden.
Les hele saken med abonnement