A-magasinet

Spenning: Jakten på den perfekte krigsfilm

Sommerens storfilm «Dunkirk» er en verdig utfordrer til krigsfilmtronen. Men tidenes krigsfilm er fortsatt mange år gammel.

  • Aslak Nore
    Spaltist

I blant hender det at Hollywoods fremste popcorn-regissører begir seg inn på slagmarken. Steven Speilberg gjorde det med Schindlers liste og Redd menig Ryan på nittitallet, to av de fremste krigsfilmene i moderne tid. I år er det Christopher Nolan som beveger seg bort fra sitt vanlige heseblesende sci-fi-univers. Dunkirk har mottatt (nesten) unisont stående applaus fra publikum og filmkritikere.

Og det er virkelig forfriskende å se hvordan Nolan – en mester i å oppheve seernes følelse av sted og tid i filmer som Inception og Interstellar – bruker det samme grepet i en realistisk krigsfilm. Nolan skjønner soldatenes psykologi. I krig kan ukevis venting fortone seg som et øyeblikk, og et øyeblikk som en evighet. Dunkirk blander tre forskjellige tidsplan: En uke, en dag og en time. Dessuten ser filmen helt latterlig bra ut, selvsagt.

Les hele saken med abonnement

A-magasinet

Nyhetsbrev Få ukens høydepunkter fra A-magasinet rett i innboksen din hver fredag!