A-magasinet

Catwalken i Afrika er en fest av farger

Han følte en enorm lettelse. Den svenske krigsfotografen hadde forvillet seg inn på et moteshow i Johannesburg, og fikk oppleve et Afrika han ikke kjente.

  • Cathrine Hellesøy

Siden 1990-tallet har den svenske fotografen Per-Anders Pettersson dokumentert kriger, sultkatastrofer og aidsepidemi i Afrika. I 2009 forvillet han seg inn på et moteshow i Johannesburg og ble fullstendig bergtatt. I det fargerike kaoset oppdaget han et Afrika som var helt ukjent for ham.

– Jeg ble enormt fascinert av skjønnheten, modellene, klærne. Jeg hadde aldri sett slik design tidligere, sier Pettersson, som siden har besøkt catwalker i 15 land sør for Sahara. Nylig ga han ut boken African Catwalk i Europa. USA og Sør-Afrika står for tur til høsten.

Nairobi, Kenya 2013. Den kenyanske modellen Elise Njeri bærer en kreasjon av den kenyanske smykkedesigneren Ami Doshi.
Cape Town, Sør-Afrika 2012. Tre modeller gjøres klare til å vise klærne til designer David Tlale.
Gaborone, Botswana 2012. Designeren Blacktrash på en fotoshoot med sine modeller.

– Hva kjennetegner afrikansk mote?

– Farger, først og fremst, masse farger. De bruker viltre mønstre og drar mer på enn man gjør i Europa. Kreasjonene er også ofte mer modige og avanserte, mer «crazy», det går ikke bare i svart eller brunt. Spesielle veveteknikker og mønstre varierer fra land til land.

Hvilke land ligger lengst fremme?

– Sør-Afrika, definitivt. De har både penger, infrastruktur og er vestlig inspirert. Men også i Nigeria og Etiopia skjer det mye. Og i Elfenbenskysten, sier Pettersson, som vedgår at afrikansk motehåndverk ennå ikke er helt på nivå med det europeiske.

– Nei, de ligger litt etter. I Europa er det utallige anerkjente skoler som utdanner skreddere, mens det i Afrika kun er Sør-Afrika som har slike skoler. De fleste designere her lærer seg å sy selv eller får klærne sine sydd hos lokale skreddere, og da blir det en nivåforskjell. Men noen holder høyt nivå, og jeg tror det blir bedre og bedre fremover, jo mer konkurransen øker.

– Nei, de ligger litt etter. I Europa er det utallige anerkjente skoler som utdanner skreddere, mens det i Afrika kun er Sør-Afrika som har slike skoler. De fleste designere her lærer seg å sy selv eller får klærne sine sydd hos lokale skreddere, og da blir det en nivåforskjell. Men noen holder høyt nivå, og jeg tror det blir bedre og bedre fremover, jo mer konkurransen øker.

  • Sør-Afrika kan ikke bare mote. Nå er en ny generasjon vinmakere på vei opp i landet.
Abidjan, Elfenbenskysten 2015. En modell prøver et antrekk av den tunisiske designeren Fawzi Nawar i en iskrembar.
Lagos, Nigeria 2014. Queen Onyemaechi, vinneren av «Nigerias Next Supermodel 2014», i en kreasjon designet av Kente Queen.
Cape Town, Sør-Afrika 2011. Den sudanske modellen Akuol de Mabior i klær fra designer David Tlale.

Laget kolleksjon av avispapir

Kreativiteten på den afrikanske motescenen er det imidlertid ingenting å si på.

– Jeg så en gang et show hvor en student hadde laget en hel kolleksjon av avispapir. Jeg har også vært på et moteshow på en rullebane på flyplassen i Maputo i Mosambik, hvor modellene ble fløyet direkte inn og takset til catwalken. Under showet landet og lettet fly like bak oss. Slikt skjer bare i Afrika.

– Har du sett en utvikling i afrikansk mote siden 2009?

– Helt klart. Kvaliteten er blitt bedre, konkurransen er større, og det er langt flere designere. Internett har bidratt til en voldsom utvikling, både fordi unge designere her får innblikk i europeisk mote, og fordi de selv kan spre egne ideer i blogger og lignende.

Jeg er helt klart blitt påvirket av dette og er mye mer bevisst på hva jeg har på meg.

Er afrikansk mote undervurdert i Europa?

– Ja, den har i alle fall vært det, det har liksom vært noe dyreprint her og der, selv om bruk av dyreprint på klær slett ikke er vanlig i Afrika, det er mer en myte. Men jeg føler at Europa er i ferd med å åpne øynene nå, vi skjønner at det skjer mer på dette kontinentet enn sultkatastrofer og krig. Selskaper som Nike og H&M etablerer seg nå for fullt i afrikanske land, fordi de ser muligheter her, sier Pettersson.

Etterlengtet avveksling fra sult og nød

Den svenske fotografen har tidligere overhodet ikke brydd seg om hvordan han gikk kledd. 40 afrikanske moteshow har endret på det.

– Jeg er helt klart blitt påvirket av dette og er mye mer bevisst på hva jeg har på meg. I dag har jeg dresser og antrekk fra mange forskjellige designere, noen mer fargerike enn andre, sier Pettersson, som har opplevd møtet med afrikansk motebransje som ren terapi.

– Jeg har fått se et normalt fungerende Afrika, og det har vært enormt inspirerende. Jeg trengte en avveksling fra sult og nød. Det er mye livsglede, kreativitet og lekenhet i Afrika, og det kommer til de grader fram på catwalken.

Cape Town, Sør-Afrika 2012. Modellen Sanele Junior Xaba venter backstage under et show med sør-afrikanske designeren David Tlale.
Johannesburg, Sør-Afrika 2011. Visning av designerne Malcolm KLûK og Christiaan Gabriel Du Toits kreasjoner.
Lagos, Nigeria 2013. Fra catwalken under et show hos Lagos Fashion & Design.
Krigsfotograf Per-Anders Pettersson har opplevd møtet med den afrikanske catwalken som ren terapi.

Les mer om

  1. Afrika
  2. Sør-Afrika
  3. Mote