Foto: Paal Audestad
A-magasinet

Kvinne, kjenn din plass

Menn vil ha kvinner som ler av vitsene deres, og ikke en dame som er morsom selv. <strong>Si din mening.</strong>

  • Torkjell Arntzen

DU HAR SIKKERT HØRT

venninnen din beskrive typen på følgende måte: «Han er omsorgsfull, har en spennende jobb og så er han fryktelig morsom.» Morsom! Hvor ofte sier en mann det om damen han var på date med i går: «Hun er utrolig pen, har flott kropp – og er litt av en morojente»? Nope. Skjer ikke.

Samlivsekspert og psykolog Sissel Gran har bare hørt det én eneste gang. Humor er langt på vei en kvalitet forbeholdt mannen. En kvalitet han vet å bruke. Det er hans måte å forføre på. Kvinnen spiller på utseendet. Hvis det holder da. – Å være rappkjeftet og småfrekk er gjerne en overlevelsesstrategi for de ikke helt pene jentene, sier Sissel Gran. Og det er nettopp derfor; fordi kvinner ikke har behøvd å trene opp sin festlige evne, at humorresultatet kan bli så sørgelig. Konklusjonen ble først trukket av en mann. Spaltist Christopher Hitchens i magasinet Vanity Fair hevder at humoren er hans, og andre middels pene menns, eneste sjanse til å kapre damer. Det handler om å få henne til å le den dype tannblottende latteren som gjør at hun slapper av – og beholder sin posisjon som publikum. Hans publikum.

Sissel Gran er enig. Det ligger i kulturen. – Å få andre til å føle seg vel, det er det kvinner driver med. Vi er lært opp til å le av menns vitser sånn at de ikke skal bli såret. Så veloppdragne er vi at vi hele tiden prøver å ta vare på hans selvfølelse. Derfor har det ikke vært nødvendig for kvinner å perfeksjonere sin humoristiske sans for å bli sett, sier Gran.

Det betyr ikke at det er fritt frem for treige damer. Sans for humor står gjerne på en manns ønskeliste over drømmekvinnens kvaliteter, men det står oftest litt nedpå arket og alltid etter utseende. Dessuten er sans for humor noe helt annet enn en morsom jente. En morsom jente tar hele rommet med kraftig smittende latter. Hun har alltid en småfrekk ironisk kommentar på lur. Og hun bobler over av lekne påfunn. En sånn jente blir gjerne sett på som slitsom. Fallhøyden er stor. Ifølge Gran er det mer risikofylt for en «pratsom, preikende dame» å bevege seg på humorens line enn for en mann.

Drepende energi. Berit Boman (37) har til tider gått på særdeles slakk line. Akkurat nå står hun i lokalene til produksjonsselskapet Dinamo Story på Lysaker og påstår hun er sosialt intelligent.

– Problemet er at intelligensen noen ganger slår inn etter at jeg har snakket, sukker Boman. Hun er redaksjonsleder i «Bare Brita Show», som starter på TVNorge i slutten av februar. Og det er Brita Møystad Engseth som nå slår et slag for retten til å være stille.

– I motsetning til deg, klarer jeg ikke å snakke om noe jeg ikke har tenkt ferdig, sier Engseth. Kanskje har du sett Berit Boman som programleder for «Lyst: Bolig», eller syngende sammen med komikerne Atle Antonsen og Johan Golden i rockebandet DDR. Uansett; hun er den damen folk beskriver som sin morsomste venninne.

– Jeg føler jeg kan drepe folk med energien min. Noen ganger kan jeg bare gå inn i et rom og si «hei!», så suges livsgnisten ut av dem. Boman har kjent det på kroppen, jenter skal ikke være morsomme. De skal sitte og klukke av menn som bruser med fjærene. Det er i hvert fall det som er forventet. Det er nemlig ikke forventet at kvinner som Boman skal stikke seg frem og være tøffe i trynet. I hvert fall ikke hvis de vil ha draget på en mann. Gang på gang har hun sett hvordan menn har brukt all sin oppmerksomhet på de kjedeligste jentene på byen. Merkelig.

– Vi har alle drømt om å være litt mystiske og si de små gullkornene. Men, nei, oss morojenter vil guttene tulle med, så går de heller hjem med de rolige. Morsomme jenter er ikke kjæresteemner. De er annerledesbarna, sier Boman. Tøff i trynet. Hun deler morofolket inn i tre grupper: De som ikke er blitt sett nok i oppveksten. De som trenger ekstremt mye oppmerksomhet. Og de som bare er litt rare i hodet og kanskje ikke har det samme sosiale filteret. Uansett bryter det fullstendig med typiske kvinnelige verdier som å være kontrollert, pen, ikke snakke for høyt og ikke ta for mye plass.

– Jeg har aldri definert meg som pen, og derfor har jeg heller ikke spilt på det. Da er det mer naturlig å være tøff i trynet og stor i kjeften. Men det går ikke bare å være frekk heller, så jeg har prøvd å være det på en morsom måte. Noen ganger kan det være ganske avvæpnende, sier Boman. Og påstår at hun var morsommere før. Særlig på den tiden da hun var singel og måtte «le for ikke å gråte». Med mann og barn kom nye forventninger. Nå skal hun være ansvarlig mor i moden alder og for all del ikke vitse om sex.

– Nå må jeg tulle med bleieskift! Før var jeg redd for å bli oppfattet som altfor kvinnelig. Jeg holdt alltid med mennene og forsvarte dem. Nå har jeg fått mer respekt for kvinnefellesskapet. Jeg hadde aldri trodd at jeg kunne sitte og prate om døve ting i timevis, og være fornøyd med det! sier Boman.

Påstanden om at damer ikke er morsomme, betyr ikke at det ikke finnes humoristiske kvinner — både privat, og på scenen. Hege Schøyen, Elsa Lystad, Kjersti Holmen, Linn Skåber, Anne Marit Jacobsen, Kari

Slaatsveen, Pernille Sørensen og Solveig Kloppen er bare noen av dem som Sissel Gran og Berit Boman rangerer på topp. Poenget er at menn generelt har en helt annen sosial trening i å spille på humor.

Menn dominerer. Dessuten har de hatt hevd på den offentlige humoren. Ifølge professor Birgit Hertzberg Kaare ved Institutt for medier og kommunikasjon mente forskere lenge at kvinner ikke var morsomme. Det er bare de to¿tre siste tiårene at forskere har interessert seg for forholdet mellom kvinner og humor.

– I vår vestlige kultur har det vært lite rom for kvinnelige humorister. Derfor kjenner vi best til den formen for humor som menn har brukt. Og det er denne som nå dominerer i mediene, se bare på et program som «Jackass». Samtidig opplever vi at kvinnelige komikere erobrer det offentlige rom på to måter: De følger etter i den mannlige stand up-tradisjonen, og de skaper programmer med egne vrier, som for eksempel Anne Kat. Hærland gjør, sier Hertzberg Kaare, medredaktør av boken «Humor i mediene».

200 amerikanske kvinner og menn fikk forelagt bilder at det motsatte kjønn. Alle bildene hadde morsomme, eller mer nøytrale, sitater under seg. Mens damene valgte festlige menn, var mannfolkene upåvirket av humoren. I en annen studie – også den publisert i det anerkjente tidsskriftet Nature –­ skulle 130 studenter velge om de ville bli kjæreste med en morsom person, eller en som satte pris på humoren til den andre. Og ja, du gjettet riktig: Damene ville ha menn med humor. Mennene valgte en kvinnes henrykte latter.

Den skal ikke være så altfor vanskelig å frembringe. Kvinner har nemlig en lavere terskel for å bli underholdt. Det fant forskere ved Stanford University School of Medicine i California ut da de undersøkte hjernen til kvinner og menn som leste morsomme tegneserier. Noen deler av kvinnens hjerne var mer aktiv. Det dreide seg blant annet om den delen som omhandler språk og bearbeiding av materialet. I tillegg var det mer aktivitet i det som blir beskrevet som belønningssenteret i hjernen. Kvinner har nemlig ikke samme forventning om at en vits er morsom som det menn har. De analyserer hele tiden potensialet for humor – og når sluttpoenget inntreffer, blir de enda lykkeligere enn mannen.

Fanget i en rolle. Kjønnsroller, og ikke biologisk. Det mener humorforsker og professor i psykologi Sven Svebak ved NTNU er årsaken til at mange opplever menn som morsommere enn kvinner.

– Det er ikke grunnlag i forskningen til å si at kvinner ikke er morsomme. Det finnes massevis av morsomme damer. Kvinner er derimot fanget i en kjønnsrolle som bringer dem noe mer i skyggen. Det kan man heldigvis gjøre noe med! sier Svebak.

De samme rollene har gitt menn en mer aggressiv, mobbende og sarkastisk humor. Kvinners humor er derimot vennligere og mer omsorgsfull. Uansett mener Svebak at det å være morsom handler om å kjenne sitt publikum. Sans for humor er et uttrykk for en vellykket sosialiseringsprosess: Man er trygg i sitt miljø. Man vet hvilke vitser som slår an akkurat der – og man bruker mulighetene.

Redaktør av Samtiden Cathrine Sandnes (34) er enig. Å være morsom handler om å ha så mye selvtillit at man våger å stille seg i sentrum for andres oppmerksomhet. Man kjenner kodene i miljøet så godt at fallhøyden ikke oppleves faretruende. Det er tradisjonelt en rolle menn har behersket. Og Sandnes, for den saks skyld. Hun har slynget meningene og latteren sin ut i det private – og offentlige – rom. En latter som er så langt fra fnising du kan komme. Vi snakker henrykt gapskratt. Høyt og voldsomt.

– Jeg har fått reaksjoner på at jeg tar for mye plass. Det er nok en del som synes at jenter som bråker er mer slitsomme enn gutter som lager mye lyd. Jeg prøver virkelig å ta meg sammen og passe på at andre skal komme til orde, men det er ikke så lett, sier Sandnes. Fikk hatbrev. 25 år gammel tråkket skribenten inn i avisspaltene. Svartkledd, ironisk og med setninger der overdrivelser og komikk underbygget påstandene hennes, enten de handlet om idrett, feminisme eller nynorsk. Det måtte bli bråk.

– Jeg fikk ufattelig mange hatbrev, og nesten flest fra folk jeg var enig med. Ha-ha! Det var helt tydelig at jeg hadde brutt med forventningene om hvordan en kvinnelig skribent skulle være. Noen skjønte ikke at det var mulig å få spalteplass på så mye tøys og tull. Andre raste over at det gikk an å være så sint som meg. Sint? Jeg var jo morsom! ler Cathrine Sandnes.

Ser hun bakover i litteraturhistorien er det lite hjelp å hente. Morsomme kvinnelige forfattere er nærmest fraværende. Sandnes ser Camilla Collett, Sigrid Undset, Amalie Skram, Cora Sandel og Herbjørg Wassmo – kvinner som ikke akkurat er vittige på trykk. Samtidig ser hun morsomme mannlige forfattere som Johan Herman Wessel, Arne Garborg, Dag Solstad og Ragnar Hovland.

– Egentlig er det bare Ibsen og Hamsun som aldri er morsomme, sier Sandnes. Rekken av alvorlige kvinner skaper en historikk som kan virke hemmende på humoristiske kvinnelige forfattere i dag. Leserne har ingen forventning om humor. Sandnes tror derfor det er lettere for morsomme kvinner å erobre nye arenaer der de selv kan legge premissene, som for eksempel innen tegneserier, stand up og film. For at kvinner er morsomme, det tviler hun ikke på.

– Det er jo ikke sånn at menn generelt er ubegripelige artige typer. At det vrimler av morsomme menn og dølle damer! Når sant skal sies, tror hun ikke menn og kvinner er laget så forskjellig. Hun synes det er en håpløs påstand at kvinner ikke er morsomme fordi de ikke har behøvd å bruke humoren sin til å sjekke menn.

Hva slags begrunnelse er det? Alt det kvinner gjør handler ikke om å kapre en partner! Heldigvis finnes det viktigere ting enn det. Og for den saks skyld; jeg tror ikke utseende har vært det jeg har brukt for å kapre menn. Ha-ha!

Mål på likestilling. For Cathrine Sandnes er det å være morsom et spørsmål om selvtillit, og ikke om at man gjør noe for å tekkes andre.

– Den dagen norske kvinner er like morsomme som menn, da har vi et godt mål på likestilling, sier Sandnes.

– Jeg har ofte tenkt at mange damer hadde hatt det enklere med seg selv hvis de hadde ledd litt mer. Da jeg drev med idrett, husker jeg hvordan det var å møtes igjen etter sommerferien. Guttene dro hverandre i sideflesket og lo. Den dagen jenter ler av seg selv fordi de er blitt småfeite i løpet av ferien, da har vi kommet langt. Det ligger et befriende rom der, som kvinner bruker altfor lite. Sandnes stopper et skund, og tar seg i det: – Nei, nå har jeg snakket altfor mye igjen! Ha-ha-ha!

Åpner latterdøren: Når Cathrine Sandnes ler, tar hun hele rommet. - Mange synes at jenter som bråker er mer slitsomme enn gutter som lager mye lyd, sier hun. Foto: Paal Audestad

Relevante artikler

  1. A-MAGASINET
    Publisert:

    Sissel Gran: - Mange vonde forhold er ufattelig stabile i lang tid

  2. DEBATT
    Publisert:

    Menskoppen begynner for alvor å renne over | Ronja Perez Møystad

  3. KOMMENTAR
    Publisert:

    Gi meg et skred av spiseforstyrrede menn | Ingeborg Senneset

  4. A-MAGASINET
    Publisert:

    Telenor-sjefen har sin egen metode for å avsløre menns hersketeknikker

  5. KULTUR
    Publisert:

    Vår anmelder: «Basic Bitch» biter fra seg

  6. A-MAGASINET
    Publisert:

    Sigrid Bonde Tusvik: «Folk tåler ingenting lenger»