A-magasinet

Hva har spaghettisaus og friluftsliv til felles?

Når forskere spør om hva vi liker, svarer vi kun basert på det vi selv kjenner til. Så hvordan kan du vite hvilken type friluftsliv eller spaghettisaus som er best, når du ikke har prøvd alle?

  • Anders Aakre

Da markedsforsker Howard Moskowitz på 80-tallet fikk i oppdrag å utvikle en ny type spaghettisaus for den amerikanske matvareprodusenten Prego, hadde han en formidabel oppgave foran seg. Når man spurte om hva som utgjorde en god saus, fikk man ikke noe tydelig svar. Forskningsdataene spriket i alle retninger.

Slike funn var selvsagt frustrerende, fordi man i matbransjen frem til da alltid hadde søkt «den perfekte matrett». Men Markowitz hadde sett dette resultatet før. Så i stedet for å tolke dataene i én lineær kurve for å avdekke hva folk likte best, systematiserte han funnet i ulike grupper. Svaret var like enkelt som det var komplisert: Det finnes ikke et perfekt produkt, det finnes flere!

Les hele saken med abonnement

A-magasinet

Nyhetsbrev Få ukens høydepunkter fra A-magasinet rett i innboksen din hver fredag!