– Folk som sier penger ikke kan kjøpe happiness, har ikke nok penger

Kinesiske nettgiganter spyr ut billige varer langt raskere enn konkurrentene. Men hva koster de egentlig?

«Jeg er faktisk så excited, så glad og så nervøs samtidig, for i dag skal jeg nemlig ha en try on haul!»

I videoen på Youtube-kanalen sin snakker 20 år gamle Ruby Hammervold på bred trønderdialekt og ser rett inn i kameraet mens hun småhopper opp og ned og smiler.

Hun er en av mange influensere i Norge og verden som lager «try on hauls» med klær fra Shein. Det vil si at hun prøver toppene, buksene og bikinitoppen hun har kjøpt, mens følgerne hennes ser på. Hammervold gjør det helt gratis. Hun sier hun har spurt Shein om å bli sponset av dem, men fikk til svar at hun kunne ta kontakt igjen når hun har fått flere følgere.

Kinesiske Shein (uttales She-in) er på få år blitt størst i verden i sin klasse: mote-nettbutikker som ikke har fysiske butikker.

Har du ikke hørt om Shein, er du kanskje ikke ung nok. Er du ung nok, tenker du kanskje at denne saken er skrevet av en journalist som er ganske gammel og to år for sent ute.

Les hele saken med abonnement