Kultur

«The Beguiled:» Coppolas slørete sørstatsdrøm

Alt er smakfullt utført i Sofia Coppolas sørstatsdrama. Det er også noe av problemet.

  • Kjetil Lismoen

Hver gang Sofia Coppola går løs på et periodedrama blir det bråk. I Marie Antoinette forvandlet hun Versailles til en catwalk for festlige punk-poseringer, og fikk franskmennene på nakken.

Denne gangen har hun havnet midt i den pågående amerikanske kulturkrigen ved å skildre et lite stykke sørstatsgotikk på tampen av den amerikanske borgerkrigen, i en ny versjon av The Beguiled. Noen få vil kanskje huske den første filmen av Don Siegel fra 1971, med Clint Eastwood som såret nordstatssoldat som manipulerer sørstatspiker på kostskole. Man kan si mye om den filmen, blant annet at den var spekulativ. Men den hadde med en svart rollefigur som var helt sentral for hva dramaet og krigen handlet om.

Les hele saken med abonnement