Bil

Advarer mot væromslag i påskefjellet

Bilbergere frykter sommerdekk-kaos på fjellet.

Våren har kommet et stykke på vei, ikke minst i lavlandet, og påsken er sen. Dermed har mange plukket av vinterhjulene og lagt om til sommerhjul for å spare myke piggfrie vinterdekk for brutal asfalt.

Vel og bra — men Norges Automobil-Forbund (NAF) vet hva det kan bety for påsken.

— Vi vet vi må hente ned biler med sommerhjul også denne påsken, sier informasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Les også:

Fryser til på natten

Han taler av erfaring. Hvert år tar noen sjansen på å kjøre til fjells skodd med sommerdekk, i den tro at veiene er bare forlengst.

— Veiene kan godt være bare på dagtid. Men i løpet av en dag smelter snøen og vann renner ut i veiene. Så fryser det på om natten, og veiene er speilblanke av is til utpå dagen, advarer Engebretsen.

Dermed på redningsmannskapene til pers for å bistå bilister som har kjørt av veien.

  • Vi kommer til å få utforkjøringer og småkollisjoner, og må hente biler på påskefjellet, sier Engebretsen.

Les også:

Innesnødd

Også lunefullt vær ser ut til å gå i glemmeboka etter noen uker med vårvarme i lavlandet. Men erfarne bilbergere vet at været brått kan slå om. Dermed sitter du der innesnødd på hytta, med en bil som har helt feil dekk for 30 centimeter nysnø.

— Været skifter fort til fjells, og det er mange som brått forstår hva som er vitsen med kolonnekjøring, sier Jan Ivar Engebretsen.

Les også:

Pass på slepetauet

Utforkjøringer og startvansker er de vanligste problemene bilistene får i påskefjellet, skal vi tro bilbergerne. Og vi snakker ikke nødvendige dramatiske utforkjøringer, men rett og slett biler som sitter fast i snøen rett i nærheten av hytta.

Mange har en snill nabo med traktor eller firehjulstrekker, men du skal tenke deg nøye om før du ber om hjelp.

— Jeg vet at vi gjør penger på å berge bilister, men det er faktisk viktig å være forsiktig når man skal slepe en moderne bil opp av grøfta. Det kan alle de alle bilbergingsselskapene bekrefte også, sier administrende direktør hans Petter Semmelmann i Viking redningstjeneste.

Les også:

Kostbare støtfangere

— Ring profesjonelle, og ikke nødvendigvis oss. Bare få fagfolk til å hjelpe deg, mener Semmelmann.

Dagens biler har gjerne «støtfangere» i plast som nærmest utgjør halve fronten, med lyktene integrert, og et slepetau festet under bilen kan sette støtfangeren i spenn og skade den.

Også vitale deler under bilen kan ta skade om man ikke vet hva man gjør.

Hvis du vil taue bilen opp av grøfta på egenhånd, gjelder det å kikke i instruksjonsboka og bruke den originale slepekroken, hvis bilen din har dette. Husk også å kikke nøye under bilen og pass på at den ikke blir hengende på understellet. Det kan bli en kostbar affære.

Relevante artikler

  1. BIL

    Prøvekjøring av Kia Stonic og Opel Crossland X: Samme segment – løst på ulikt vis

  2. BIL

    Fra stengte ventelister til ny elbil «på dagen» – Dette bør du tenke på før du setter deg på venteliste.

  3. BIL

    Leie bil i utlandet i sommer? Pass deg for disse fellene

  4. BIL

    God elektrisk debut fra Hyundai

  5. BIL

    Mener bilen har halvert rekkevidde i kulde: Vant ikke frem i Forbrukerrådet

  6. BIL

    Dette fotgjengerfeltet vekker oppsikt