Bil

Damene er tilbake i manesjen

Kvinner brukes igjen som pynt for å skape oppmerksomhet om nye bilmodeller.

Som smykker henger de ved bildøren, lener seg mot panseret eller sitter i forsetet med beina dinglende ut.

De har en oppgave: Fange oppmerksomheten din, få deg til å stoppe opp og — etter hvert - bli nysgjerrig på bilen de er plassert ved.

Du finner dem ikke hos VW eller Volvo. Men hos italienske Fiat, Maserati og Alfa Romeo florerer de.

Flere asiatiske merker bruker relativt lettkledde modeller som vedheng til bilene, det samme gjør britiske Jaguar og amerikanske Jeep under bilutstillingen i Frankfurt.

Noen vil kanskje bare ha blondiner eller en bestemt høyde.

Kvinnene er gjerne kledd i små, men elegante kjoler, i farger og temaer som står i stil med standen for øvrig. Men selv om det ikke lenger er snakk om damer i bikini som ligger på panseret, er de tause pyntedamene omstridt.

Glad for å slippe

— Jeg synes det er veldig greit at vi ikke har dem her hos oss, sier informasjonssjef Anita Svanes hos VW-importør Harald A. Møller.

— Bilene våre står greit på egne hjul, humrer hun.

Amerikanske Jeep understreker villmarksprofilen med sine modeller. (Foto: Thor Sørum-Johansen)

Det er ingen tvil om at kulturforskjeller spiller inn. Det nordeuropeere og, kanskje i aller størst grad, vi i Skandinavia finner vulgært eller flaut, synes mange er flott i Sør— og Øst-Europa.

Nylig så det ut til at det skulle bli slutt på å bruke kvinner som utelukkende skulle være blikkfang på bilutstillinger. Frankfurt-messen var blant de hvor pyntedamene en periode var nesten helt fraværende.

Men i år er de tilbake. Om ikke for fullt, så iallfall veldig synlig.

- Funker

Bilprodusentene bruker egne castingbyråer i utvelgelsen av modeller. Disse flys inn og vises frem for "modellmammaer" som plukker ut jenter som passer til de ulike bilene.

Noen vil kanskje bare ha blondiner eller en bestemt høyde. Hver stand har sin profil, og modellene skal passe inn i denne. Ofte ønsker man flere kvinner som ser relativt like ut, slik at inntrykket blir omtrent det samme om en modell tar pause og en ny kommer inn.

— Og det funker jo, erkjenner Svanes. Folk stopper opp og det blir tatt masse bilder. Man får oppmerksomhet fra forbipasserende som kanskje ikke egentlig hadde tenkt å bruke tid på akkurat den bilmodellen.

Har du tips til gode bilsaker? Send oss en epost!

Relevante artikler

  1. BIL

    Elbilmarkedet: - Nå kommer bilkjempene

  2. BIL

    Denne bilen knuste alle salgsrekorder: – Appellerer til en lang rekke nordmenn

  3. BIL

    Dette bør du vite hvis du skal kjøpe en ladbar hybrid

  4. BIL

    Det er enklere enn noensinne å dra på elbilferie. Slik planlegger du turen.

  5. BIL

    De mestselgende bilene har elmotor

  6. BIL

    Prøvekjøring av Skoda Octavia: Denne er «gjennomført gjennomsnittlig»