Bil

Produksjonsstart for Fords superbil

Første eksemplar av Fords ekstreme GT har rullet ut av fabrikken. Til neste år kommer ett eksemplar til Norge.

FØRSTE BIL: Produksjonsteamet ved den aller første Ford GT i gateversjon som skal leveres til en kunde. FORD

  • Morten Abrahamsem

Tidligere i år kunne Ford melde at én norsk kunde hadde fått innvilget sin søknad om å få kjøpe en Ford GT.

Det blir ikke billig, det er snakk om en sum på 4,7 millioner før avgifter, ifølge den norske importøren.

Nå er det grunn til å tro at han slipper å ta opp lån. Finansavisen kunne melde at kjøperen er milliardæren Kjell Inge Røkke.

Den litt snodige kjøpsprosessen startet med at interessenter kunne søke om å få kjøpe bilen, så valgte Ford ut hvem som skulle få muligheten til å betale millioner av kroner for å få nøklene til en GT.

6505 personer skal ha meldt sin interesse for de 500 første bilene.

– Ved starten av 2016 hadde vi primært to mål for vår nye supersportsbil Ford GT. Vi ville utmerke oss i Le Mans, og vi ville starte å levere de første bilene innen utgangen av året. Vi har nå nådd begge disse målene, sier sjef for produktutvikling i Ford Motor Company, Raj Nair.

Les også

Teslas firehjulstrekker knuser superbilene

KANADA: Ford GT lages ved en nybygd fabrikk i Ontario, Kanada. FORD

Utvider produksjonen

For nå har det første eksemplaret rullet ut av den nye fabrikken i Ontario, Kanada. I pressemeldingen sier Ford at den første norske kunden vil få sin bil neste år.

Ford GT bygges av karbon, og motoriseringen er en 3,5 liters V6 som skal yte 600 hestekrefter. Den aerodynamiske formen til bilen skal gi minimal luftmotstand og maksimalt marktrykk.

Bakkeklaringen kan senkes ned til beskjedne 5 centimeter. Spoileren bak endrer form fortløpende for best mulig veigrep.

Les også

Høy fart i sportsbilsalget

KOSTBAR: I Norge vil den koste 4,7 millioner kroner, før avgifter. Foto: Produsenten produsenten

Tidligere i år bestemte Ford seg for å utvide produksjonen utover de opprinnelige 500 eksemplarene.

– Vi klarer rett og slett ikke å bygge mange nok biler til å tilfredsstille markedet. Vi ønsker å holde Ford GT eksklusiv, men har valgt å opprettholde produksjonen i to ekstra år for å tilfredsstille våre mest lojale Ford-ambassadører, sa Per Gunnar Berg, administrerende direktør hos Ford Motor Norge, i august.

Disse bilene skal i hovedsak gå til dem som allerede har søkt, mens det er planlagt å åpne en ny søknadsrunde i 2018 for bilene som lages i siste produksjonsår.

  1. Les også

    Prøvekjøring: BMW M240i xDrive Coupé - En sportsbil og familiebil i ett

  2. Les også

    Amazon Prime Video med Top Gear-stjerner klar for Norge

  3. Les også

    Golf GTI feirer 40 år

  4. Les også

    Ford utvider satsingen på sportsbiler

  5. Les også

    Teknologimagasinet: – Vil ikke anbefale noen å kjøpe ny bil nå

Les mer om

  1. Ford
  2. Bil
  3. Bilnyheter
  4. Kjell Inge Røkke

Relevante artikler

  1. BIL

    Ford vil lansere syv ladbare biler de neste fem årene

  2. BIL

    Ekspertene: Her er tidenes råeste biler

  3. BIL

    Stor oversikt: Så lang leveringstid er det på de ulike elbilene nå

  4. VERDEN

    Tesla sliter med produksjonen

  5. BIL

    Elbil med 612 hestekrefter under panseret: Fra 0 til 100 km/t på 1,8 sekunder!

  6. BIL

    Prøvekjøring: Én ting irriterer med den nye Ford Fiesta