Motor

Høyere fartsbøter: Over 10.000 i bot for den som kjører for fort

Er du blant dem som kjører for fort på norske veier ? Det kan straffes hardt. Se hele oversikten her.

PRISØKNING: – Dersom bøter skal fungere, må de virkelig svi, sier kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, Ann-Kathrin Årøen. 1. januar økte prisene på alle fartsbøter. Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

  • Martine Furulund

1. januar økte prisene på fartsbøter, og du kan nå få en bot på 10.400 kroner ved fartsoverskridelse. Enkelte fartsbøter har økt med 30 prosent. Dette er første gang satsene er blitt endret siden 2005, skriver VG.

Ifølge Stein-Olaf Røberg, distriktsleder for Øst og Innlandet politidistrikter, synder norske bilister mest mot fartsovertredelser og mobilbruk.

Bruk av håndholdt mobil bak rattet bøtelegges nå med 1650 kroner.

– Vi har mange fartskontroller på ulike steder i Norge, siden det er fartsovertredelser vi skriver ut flest av. I fjor beslagla Utrykningspolitiet rundt 5300 førerkort, sier distriktslederen.

Les også

Slik mister du lappen: Seks grunner du kanskje ikke har tenkt på

STRENGERE: Stein-Olaf Røberg sier at nordmenn blir tatt mest for fartsovertredelser og mobilbruk. Å snakke med håndholdt mobil bøtelegges nå med 1650 kroner. Foto: Utrykningspolitiet

Kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, Ann-Kathrin Årøen, mener folk bruker mobil i altfor stor grad ved kjøring.

– Folk har overdreven tro på egen kjøring og tror de både kan tekste og kjøre samtidig. Skal du kjøre trygt må du holde fokus og konsentrere deg om kjøringen. Det klarer du ikke om du har blikket på tastaturet og er opptatt med en sms eller å ringe, sier Årøen.

– Regler overses med vilje

Årøen forteller at de er opptatt av trafikksikkerheten og at bøter skal svi når man bryter trafikkreglene.

– Dersom bøter skal fungere, må de virkelig svi i lommeboken. Samtidig vet vi at mange av dem som kjører i rus eller med ekstremt høy fart gir blaffen i om de blir stoppet og får en bot. Kanskje har de allerede mistet lappen og har slik sett lite å tape.

Les også

– Bilister må betale mer bompenger fremover

Dette er noen av de nye bøtesatsene:

Når fartsgrensen på stedet er 60 km/t eller lavere, og fartsoverskridelsen er på

FØR
5 km/t750 kroner600 kroner
10 km/t2050 kroner1600 kroner
15 km/t3700 kroner2900 kroner
20 km/t5350 kroner4200 kroner
25 km/t8300 kroner6500 kroner

Når fartsgrensen på stedet er 70 km/t eller høyere, og fartsoverskridelsen er på

FØR
5 km/t750 kroner600 kroner
10 km/t2050 kroner1600 kroner
15 km/t3300 kroner2600 kroner
20 km/t4600 kroner3600 kroner
25 km/t6250 kroner4900 kroner
30 km/t8300 kroner6500 kroner
35 km/t9950 kroner7800 kroner

Når fartsgrensen på motorvei er 90km/t eller høyere, og fartsoverskridelsen er på

FØR
36 km/t til og med 40 km/t10.400 kroner9000 kroner

(Kilde: Lovdata/Samferdselsdepartementet )

Se hele oversikten her.

– 130.000 turer kjøres i rus hver dag

Det kan være mange årsaker til at nordmenn bryter trafikkreglene. Årøen mener at noen regler brytes fordi folk ikke kjenner reglene, mens andre brytes fordi folk gir blaffen.

– Mange regler overses med vilje. Eksempelvis vet vi at folk ofte kjører for fort for å komme raskest mulig frem, selv om de vet at fartsgrensen skal følges. Vi er opptatt av at folk skal forstå at fartsgrenser er satt for å redde liv og unngå ulykker.

ENORME KONSEKVENSER: Ann-Kathrin Årøen forteller at 6170 ble skadet i trafikken i fjor. Foto: Trygg Trafikk

I fjor mistet 135 personer livet i trafikken, forteller Årøen. De fleste trafikkulykker skyldes førerfeil.

– Folk kjører for fort, holder ikke fokus i trafikken, fikler med mobilen, dagdrømmer, beregner feil avstand, er ruset, holder for høy fart eller er uoppmerksomme. Fart er en hovedårsak til mange av ulykkene på norske veier. Vi vet også at rundt 130.000 turer kjøres i rus hver dag, og at dette også medfører alvorlige ulykker, påpeker Årøen.

Les mer om

  1. Trafikk
  2. Trafikksikkerhet
  3. Ulykker
  4. Rus
  5. Trafikkulykker
  6. Bil

Relevante artikler

  1. MOTOR

    Særlig én tabbe får vi bot for: 182.000 nordmenn ble tatt for dette i fjor – og antallet øker

  2. MOTOR

    Kjøring på rødt lys, manglende bilbelte og kjøring i kollektivfelt. Så mye koster det deg å bryte de ulike trafikkreglene.

  3. MOTOR

    170.000 nordmenn ble tatt i fartskontroll i fjor. Dette er feilmarginene politiet opererer med.

  4. MOTOR

    Sommeren er høysesong for trafikkulykker. Her er de største farene som lurer.

  5. MOTOR

    Ligger du og «sinker» i venstre kjørefelt på motorveien, kan du bli anmeldt

  6. KOMMENTAR

    Det er syklister og bilisters egen ukultur som skaper de fleste ulykkene