Bolig

Slik blir du kvitt plagsomt telefonsalg

Noe av det Forbrukerombudet opplever irriterer norske forbrukere aller mest, er telefonsalg. Slik kan du bli kvitt det.

Skulle telefonen ringe – og du mistenker at det er telefonsalg, så bør du ta telefonen og be dem om å slette deg fra lista umiddelbart – dersom du ønsker det.
  • Christine Gulbrandsen

– Mange opplever telefonsalg som en påtrengende form for markedsføring og reserverer seg mot dette. Da oppleves det særlig frustrerende å bli oppringt, når man aktivt har frabedt seg slik markedsføring, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

I 2016 mottok Forbrukerombudet 1159 klager på at næringsdrivende og frivillige organisasjoner ringer, selv om man har reservert seg mot telefonsalg. Dette ligger på samme klagenivå som man tidligere har sett, bortsett fra 2014, da Forbrukerombudet fikk 2500 klager.

– Dette viser at telefonsalg til folk som har reservert seg mot dette, fremdeles er et utbredt problem, sier hun.

Reserver deg!

Telefonsalg er i utgangspunktet lovlig. Men kommersielle firma og frivillige organisasjoner kan ikke kontakte forbrukere som har reservert seg mot telefonsalg i Brønnøysundregisterets Reservasjonsregister, med mindre man har et kundeforhold eller at forbrukeren selv har bedt om å bli oppringt.

Over to millioner personer har reservert seg i Reservasjonsregisteret,men det er ikke alle typer telefonsalg det er mulig å reservere seg mot. Er du i et aktivt kundeforhold med et kommersielt firma, må du godta at de for eksempel kan ringe deg opp og markedsføre tilsvarende produkter som du allerede har kjøpt hos dem.

Les også: Disse ti stedene bør du vaske hver eneste dag

– Ta telefonen

Alle som driver med telefonsalg plikter å oppdatere listene sine mot registeret minst hver måned. Men skulle du oppleve å bli oppringt av kommersielle firma, selv etter at du har reservert deg mot telemarketing, bør du klart og tydelig be om å bli strøket fra listene umiddelbart.

– Og så tar vi i Forbrukerombudet gjerne i mot klager fra forbrukerne. Får vi mange nok klager på enkeltfirma, kan vi gå direkte til virksomheten og ta det opp med dem, sier Lier Haugseth.

Blir oppringt av frivillige organisasjoner du ikke ønsker å støtte, bør du kontakte organisasjonen direkte og gi beskjed om dette.

Les også: Bør kaldtvannet i springen renne litt før man drikker av det?

Skulle du være en av dem som ikke gidder å ta telefonen når du mistenker at det er fra telefonselgere, så er rådet fra Forbrukerombudet klart: Ta telefonen!

For dersom du ikke gjøre det, får du ikke vite hva oppringingen gjelder – ei heller får du gitt beskjed om at du ønsker å bli slettet fra ringelistene deres.

Skulle telefonen ringe – og du mistenker at det er telefonsalg, så bør du ta telefonen og be dem om å slette deg fra lista umiddelbart – dersom du ønsker det.

Forslag til nye regler

Det kan være håp for forbrukere som plages av mye og uønsket telefonsalg. For regjeringen har nylig foreslått innstramminger i regelverket. Forslaget går ut på at telefonsalg uten forhåndssamtykke fortsatt skal være lov, men at forbrukernes reservasjon i større grad må respekteres. Kommersielle bedrifter skal kun få drive telefonsalg mot eksisterende kunder, dersom forbrukeren har sagt det er ok.

Les også: De røde druene har ofte hvitaktige flekker på seg. Er det farlig?

Forslaget skisserer blant annet også at det skal være tydeligere hvem som ringer. Dersom forbrukeren søker opp nummeret, så skal man få opplyst hvilken bedrift som har ringt. Videre legger forslaget opp til at frivillige organisasjoner fortsatt kan ringe eksisterende givere, men at man først må få en klar definisjon på hva en eksisterende giver er.

– Vi er glade for at regjeringen har foreslått innstramminger i regelverket for telefonsalg.Med dette forslaget legges ansvaret der det er naturlig, nemlig hos virksomhetene selv, som er de nærmeste til å sikre klarhet i om kunden faktisk ønsker å bli kontaktet på telefon. Og vi håper at forslaget blir vedtatt av Stortinget, avslutter Forbrukerombud Lier Haugseth.

FAKTA:

Viser det seg at noen har ringt deg i strid med reservasjonen din, kan du klage dem inn til Forbrukerombudet.

Du kan reservere deg på nett eller ved å ringe 75007500.

Les mer om

  1. Forbruker
  2. Abito